Mądrość w opakowaniu. 5. raport Mondi Commerce
30 Apr 2024 23:00

Firma Mondi, czołowy dostawca zrównoważonych opakowań i papieru, ogłosiła wyniki swojego piątego rocznego raportu eCommerce, który zawiera szczegółowe informacje na temat ogólnych trendów, analiz i postaw klientów w zakresie eCommerce oraz tego, jak opakowanie wpływa na całe ich doświadczenie.

To coroczne badanie online zostało przeprowadzone w IV kwartale 2023 r. i obejmuje opinie 6000 konsumentów. Badanie i wynikający z niego raport opierają się na chęci dostarczenia markom eCommerce kluczowych informacji na temat najlepszego zaspokajania potrzeb konsumentów. Najnowszy raport zawiera również wyniki dla poszczególnych krajów dla sześciu głównych rynków, w tym Czech, Francji, Niemiec, Polski, Szwecji i Turcji.

Czuliśmy potrzebę podzielenia się czymś więcej niż tylko trendami dotyczącymi opakowań, aby rzucić światło na zwyczaje związane z wydatkami, częstotliwością zakupów, korzystania z handlu społecznościowego oraz zachowaniami związanymi z recyklingiem i ponownym użyciem – mówi Nedim Nisic, dyrektor eCommerce Grupy Mondi. – Efektem jest skarbnica danych przydatnych dla każdej firmy eCommerce, nie tylko tych, które starają się zaspokoić potrzeby konsumentów w zakresie opakowań, ale także wpłynąć na całe doświadczenie zakupowe. Chcieliśmy również promować współpracę między branżą opakowań, platformami eCommerce i innymi kluczowymi interesariuszami, aby sprostać oczekiwaniom konsumentów i wysiłkom na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Pojawiające się trendy i nowsze spostrzeżenia obejmują to, co dzieje się wokół handlu społecznościowego, recommerce i ruchów na rzecz zrównoważonego rozwoju w różnych pokoleniach. Ogólnie rzecz biorąc, raport analizuje cztery kluczowe obszary: zachowania konsumentów podczas zakupów online, postawy wobec opakowań i doświadczeń związanych z rozpakowywaniem, postrzeganie i zachowania związane z recyklingiem i ponownym użyciem oraz przyszłość opakowań w handlu elektronicznym.

Zachowanie w handlu społecznościowym napędza znaczną część zakupów

Prawie połowa (44%) konsumentów dokonała zakupu za pośrednictwem handlu społecznościowego w ciągu ostatnich 12 miesięcy, przy czym najczęściej miało to miejs- ce na Facebooku i Instagramie, podczas gdy TikTok uplasował się na poziomie 20%. Trend ten jest szczególnie silny wśród milenialsów i pokolenia Z, którzy wydają pieniądze głównie na modę. Młodsza grupa wydała większość swoich pieniędzy na produkty modowe (około 60%) w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w porównaniu z kosmetykami, pielęgnacją, sportem i rekreacją, technologią i artykułami gospodarstwa domowego, które łącznie mieszczą się w przedziale 30-40%.

Spadek ogólnej częstotliwości zakupów online i pokolenie X szukające najlepszych cen

Pomimo spadku częstotliwości zakupów z powodu ograniczeń ekonomicznych 38% konsumentów utrzymuje swoje nawyki zakupowe online, kierując się poszukiwaniem lepszych cen i wartości. Częstotliwość zakupów online nieco spadła w 2023 r. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że kupujący nadal wracają do tradycyjnych sklepów, ponieważ zachowania zakupowe powróciły do normy sprzed pandemii, a także być może kupujący ograniczają wydatki online, ponieważ musieli poradzić sobie ze wzrostem kosztów życia. Nadal jednak regularnie robią zakupy online, a jedna czwarta robi to co najmniej raz w tygodniu. Oszczędność czasu i udogodnienia związane z dostawą do domu są szczególnie atrakcyjne dla wszystkich badanych grup, a pokolenie X jest znane z tego, że jest najbardziej świadome kosztów w porównaniu z innymi pokoleniami.

Nisic dodał: To badanie wskazuje, że handel społecznościowy staje się coraz bardziej popularny, a moda jest wyraźnie motorem wzrostu. Widzimy, że sprzedawcy internetowi koncentrują się w dużej mierze na cyfrowych doświadczeniach zakupowych, a płynne korzystanie z kanałów mediów społecznościowych jest koniecznością w przyszłości.

Jakość opakowania i możliwość recyklingu są istotnymi czynnikami przy podejmowaniu decyzji o zakupie – kto ponosi koszty zwrotów?

Klienci priorytetowo traktują jakość opakowań i ich przyjazność dla środowiska, przy czym 88% z nich ceni sobie opakowania ochronne, a znaczna część uważa możliwość ich recyklingu za ważną. Istnieją

różnice regionalne, tureccy konsumenci wykazują duże zapotrzebowanie na opakowania, które mogą być ponownie zamknięte (zaklejone). Rozwój recommerce wskazuje na preferencje konsumentów w zakresie opakowań wielokrotnego użytku, co oznacza, że sprzedawcy detaliczni eCommerce muszą wziąć pod uwagę zachowania po zakupie i dostosować się do wymagań zrównoważonego rozwoju w gospodarce o obiegu zamkniętym. Tradycyjnie zwroty były bezpłatne, ponieważ zachęcało to do zakupów. Wraz z rosnącymi kosztami i związanymi z nimi kwestiami zrównoważonego rozwoju 39% respondentów ankiety twierdzi, że nie chce płacić za zwroty, przy czym milenialsi i pokolenie Z najbardziej akceptują ponoszenie tych kosztów.

Prawie połowa nie dokona ponownego zakupu danej marki, jeśli opakowanie nie spełnia oczekiwań.

Nic dziwnego (biorąc pod uwagę, że są to pokolenia, które dorastały z pojęciem un-boxingu a nie po prostu otwierania paczek), że to millenialsi i generacja Z ponownie najwyżej oceniają znaczenie opakowania dla doświadczenia związanego z rozpakowywaniem – dwie trzecie (66%) generacji Z i 65% millenialsów ocenia je jako ważne lub bardzo ważne, w porównaniu z zaledwie 46% boomerów. Negatywne doświadczenia związane z rozpakowywaniem, z nadmiernym opakowaniem jako najczęściej wymienianym zarzutem, pokazują, że prawie połowa (47%) twierdzi, że może to zniechęcić ich do ponownego zakupu. Dla porównania, 45% twierdzi, że nie kupiłoby ponownie od marki, której opakowanie jest trudne do recyklingu.

Ogólnie rzecz biorąc, duży nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój i przyjazne dla środowiska opakowania bez uszczerbku dla jakości papieru, możliwości ochrony lub ogólnego doświadczenia związanego z rozpakowywaniem. Raport sugeruje, że prawie 60% konsumentów oczekuje w najbliższej przyszłości opakowań kompostowal- nych lub nadających się do recyklingu.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Mondi