Zespół Mondi i Fiorini International opracował nadające się w całości do odzyskania papierowe opakowanie do makaronu premium.
Mondi, jeden z globalnych liderów w sektorze opakowań i papieru, we współpracy z Fiorini International, jednym z czołowych producentów i przetwórców opakowań z siedzibą we Włoszech, stworzył i wprowadził nowe, nadające się w całości do recyclingu papierowe opakowanie do włoskiej marki makaronu premium.
Po gruntownej odnowie swoich projektów opakowań Antico Pastificio Umbro zdecydowała się połączyć fachową wiedzę Mondi i Fiorini International, aby zaprojektować i wyprodukować papierową torebkę z okienkiem jako opakowanie do asortymentu makaronów premium. Po wprowadzeniu w całym asortymencie makaronów nowe opakowanie będzie wspierać cel zrównoważonego rozwoju spółki w postaci zmniejszenia zużycia plastiku o 20 ton rocznie.
Udana współpraca Mondi i Fiorini International przyniosła efekt w postaci innowacyjnej papierowej torebki z dużym okienkiem wykonanym z przezroczystej, nadającej się do odzysku i biodegradowalnej celulozy, które umożliwia użytkownikom końcowym zobaczenie zawartości. Dzięki papierowi wybranemu przez Mondi i Fiorini International torebka nadaje się w całości do odzysku, a jednocześnie ma takie same właściwości ochronne, jak wcześniejsze opakowanie wykonane z plastiku. Makaron ma identyczny okres przydatności do spożycia i jest zabezpieczony podczas transportu. Nowy system zamknięcia, wykorzystujący specjalny klej topiący się pod wpływem temperatury i przeznaczony do kontaktu z żywnością, poprawia higienę i zapewnia łatwe otwarcie torebki. Opakowanie jest wykonane z surowców odnawialnych, dlatego może być łatwo utylizowane przez konsumentów w istniejących strumieniach odpadów papierowych. Wysoki odsetek odzysku papieru w Europie, wynoszący ponad 80%, oznacza, że zużyty papier może być wykorzystany w gospodarce o obiegu zamkniętym. Nowa torebka na makaron posiada najwyższej klasy cechy pod kątem druku. Pozwala to skutecznie prezentować wszystkie komunikaty marki oraz przesłanie produktowe, zapewniając doskonałą pracę napełniarek.
To przełomowe opakowanie zostało uwzględnione w przewodniku Upstream Innovation Guide for Packaging Solutions, opublikowanym w listopadzie 2021 przez Fundację Ellen McArthur. Stanowiło ono również element wystawy The Waste Age zorganizowanej przez londyńskie Design Museum i Fundację Ellen McArthur i trwającej od października 2021 do lutego 2022.
Opakowanie to zyskało na niej uznanie jako innowacyjny przykład zastępowania materiałów z myślą o większym stopniu odzysku, czyli podejścia zgodnego z wizją Fundacji dotyczącej gospodarki o obiegu zamkniętym w odniesieniu do plastiku.
Massimiliano Scottà, kierownik sprzedaży regionu Europa Południowa i Ameryka Kraft Paper z Mondi, twierdzi: Do opracowania tego nadającego się do recyclingu opakowania wykorzystywaliśmy nasze zorientowane na klienta podejście EcoSolutions, ściśle współpracując z Fiorini International i Antico Pastificio Umbro. Jest to doskonały przykład najlepszych praktyk tworzenia opakowań utrzymujących materiały w obiegu i przyczyniających się do realizacji przez Mondi celu zrównoważonego rozwoju MAP2030 w postaci zapewnienia, że do roku 2025 100% produktów firmy będzie nadawać się do ponownego użycia, odzysku lub kompostowania. Dodatkowo bardzo nam miło, że mogliśmy wziąć udział w instalacji Upstream Innovation zorganizowanej przez londyńskie Design Museum i Fundację Ellen McArthur, której celem jest rozważenie od nowa koncepcji opakowań i opracowanie rozwiązań z założenia zrównoważonych. Oznacza to skupienie się na celu przy jednoczesnej optymalizacji materiałów, a nawet, w razie konieczności, ich całkowitej zmianie, tak jak w przypadku tej nowej papierowej torebki do makaronu.
Jak wyjaśnia Pietro Fiorini, dyrektor ds. sprzedaży działu opakowań Fiorini International: Wartości, którymi Fiorini International kieruje się w codziennej działalności to etyka i odpowiedzialność za środowisko naturalne. Te same wartości, w połączeniu z badaniem trendów rynkowych, innowacyjnymi technologiami i kwalifikowanym systemem produkcji, stanowią kluczowe elementy, które wykorzystaliśmy w tym ciekawym projekcie transformacji. Razem z Mondi zaprojektowaliśmy najlepiej sprawdzające się papierowe rozwiązanie do torebek na makaron. Jesteśmy dumni, że stanowimy część misji zrównoważonego rozwoju i wiemy, że wymaga ona systematycznego i nastawionego na współpracę podejścia podmiotów zainteresowanych z całego łańcucha dostaw, od producenta do konsumenta. W tym celu musimy włączać konsumentów w inicjatywy zwiększające świadomość zrównoważonej konsumpcji i stylu życia, zapewniając im odpowiednie informacje o opakowaniach. Współpraca z Pastificio Umbro to udany projekt pilotażowy, w którym doświadczenie, badania, innowacje i technologia Fiorini International pomogły zdefiniować model zrównoważonego rozwoju idealnie zintegrowany ze strategią marki i wspólną misją.
Leonardo Faccendini, dyrektor wykonawczy Antico Pastificio Umbro, stwierdza: Zmniejszenie wpływu naszych produktów – ich produkcji, pakowania i transportu – na środowisko jest naszym priorytetem jako spółki, a zastąpienie tradycyjnych opakowań plastikowych papierowymi stanowi istotny krok na drodze do realizacji tego celu. Inwestujemy w nowe systemy i instalacje oraz planujemy wprowadzenie opakowań pozbawionych plastiku w całym naszym asortymencie makaronów.
Opracowano na podstawie informacji firmy Mondi