Nagrodzeni nie mogą się mylić
23 Sep 2022 13:09

Istotną korzyścią płynącą z regularnego organizowania konkursów jest możliwość obserwacji pojawiających się trendów branżowych w ocenianych pracach. Jednym z wyraźnych trendów dostrzeżonych przez jury w ostatniej edycji sponsorowanego przez firmę Miraclon konkursu Global flekso Innovation Awards (GFIA) była coraz powszechniejsza zgodność opinii przetwórców i właścicieli marek co do oszczędności kosztów, wydajności i korzyści dla środowiska, jakie zapewnia drukowanie rozszerzonej gamy kolorów (ECG). Zdaniem jurorów „ECG daje właścicielom marek przewagę w zaspokajaniu potrzeb współczesnego rynku”.

   Doskonałym przykładem była wspólna praca przesłana przez trzy firmy: argentyńską przygotowalnię do druku Bosisio, drukarnię opakowań Celomat SA i globalną markę w branży artykułów spożywczych i napojów Mondelez International (dawniej Kraft Foods), która zdobyła wyróżnienie Gold Award za spełnienie trzech wymagających kategoriach konkursu: przeniesienie procesu z grawiury do fleksodruku, proces produkcyjny druku i dbałość o aspekt zrównoważenia druku. W tym godnym podziwu wspólnym wysiłku firmy Bosisio i Celomat pokazały Mondelez, jak płyty KODAK FLEXCEL NX Plates pozwoliły uzyskać wyniki ECG, które zwiększyły wydajność na maszynie i skróciły czas realizacji, dorównując przy tym jakością grawiurze. Dzięki temu firma Mondelez mogła zaspokoić dominujące na rynku zapotrzebowanie na większą różnorodność jednostek magazynowych wytwarzanych w mniejszych ilościach.

Założona w 1975 roku firma Bosisio początkowo wytwarzała cylindry do grawiury, aż w 1997 roku zaczęła świadczyć usługi przygotowania do fleksodruku. W 2008 roku firma została częścią grupy Janoschka, niemieckiego globalnego dostawcy usług prepress, choć drugie i trzecie pokolenie członków rodziny Bosisio nadal należy do kierownictwa wyższego szczebla firmy. Do głównych rynków firmy należą opakowania do żywności, karmy dla zwierząt, środków higieny osobistej i środków czyszczących - wszystkie, jak mówi inż. Nahuel Busto Rosati, dyrektor ds. technicznych w Bosisio - są elementem dużych kampanii wymagających wielu wzorów, różnych podłoży i są wytwarzane przez różnych przetwórców. Dlatego jesteśmy przyzwyczajeni do współpracy.

Technologia FLEXCEL NX zwiększa obroty flekso

Choć Bosisio nadal dostarcza cylindry do grawiury, dziś flekso stanowi około 80% obrotów. Przejście na fleksodruk przyspieszyło późniejszą inwestycję we FLEXCEL NX System w 2013 roku, który zapewnia ponad 90% płyt fleksograficznych. Technologia FLEXCEL NX jest ważna z wielu powodów - mówi Rosati. Poza oferowaniem korzyści dla produkcji, takich jak większa wydajność na maszynie, stabilność i spójność, pomaga nam odróżniać się od innych zakładów.

Technologia FLEXCEL NX to także platforma, na której firma Bosisio buduje swoją reputację wiodącego na rynku dostawcy usług zarządzania kolorami i ECG, wprowadzonych do oferty w 2017 roku. Dział techniki i rozwoju firmy określił ECG mianem „interesującej technologii”, która dodatkowo idealnie pasuje do możliwości FLEXCEL NX System, ponieważ oferuje niezrównaną niezawodność, znacznie bardziej równomierne pokrycie atramentem w aplach w porównaniu do płyt, które nie mają mikrokanalików i naprawdę niesamowitą a rozdzielczość krawędzi punktów - uważa Rosati.

Firmy Bosisio i Celomat współpracują od wielu lat. Omar Bosisio, dyrektor generalny, mówi, że relacje z firmą Celomat: wykraczają poza zwykłe dostawy gotowych płyt. Dzięki pomocy technicznej cechuje je również wspaniała synergia. Dlatego gdy w 2019 roku Celomat z naturalnych powodów skontaktował się z Bosisio - kiedy Mondelez, jej klient i właściciel marki, starał się pokonać ograniczenia grawiury uwidocznione przez zmieniające się potrzeby na jej podstawowym rynku słodyczy. Omar Bosisio wyjaśnia: Rynek oczekuje bardziej różnorodnych produktów w krótszych seriach oraz krótszych czasów realizacji, ale grawiura kosztowała firmę Mondelez zbyt dużo i zajmowała zbyt wiele czasu.

Podejście specjalistów ds. sprzedaży do ECG

Bosisio i Celomat były przekonane, że fleksodruk ECG może dostarczyć odpowiedzi, a zanim nadarzyła się okazja współpracy z firmą Mondelez, Bosisio udoskonaliło sposób prezentacji korzyści ECG oraz rozwiewanie początkowych wątpliwości przetwórców i właścicieli marek. Zwłaszcza przetwórcy szybko dostrzegają potencjał ECG - tłumaczy Rosati. Istnieje jednak naturalna niechęć do zmian, więc aby stawić czoła temu wyzwaniu, stosujemy podejście specjalisty ds. sprzedaży. Nasz dział techniki i rozwoju angażuje się, ściśle współpracując z przetwórcami i markami, organizując prezentacje, dostarczając próbki, a nawet uczestnicząc w ich wewnętrznych spotkaniach, jeśli zostanie poproszony. Chwali także wsparcie udzielane przez firmę Miraclon: Poza pierwszorzędną pomocą techniczną oraz szybkim i profesjonalnym rozwiązywaniem problemów Miraclon odgrywa też istotną rolę w pomaganiu nam w utrzymaniu i poszerzaniu naszej bazy klientów.

Bosisio i Celomat zastosowały swoje tradycyjne podejście podczas przenoszenia marek Mondelez z grawiury do fleksodruku i początkowo spotkały się z przewidywanymi zastrzeżeniami. Dotyczyły one jakości druku - wspomina Vanina Tejeda, techniczka ds. prepressu w firmie Celomat - a konkretnie zastępowania kolorów spotowych zrastrowanymi kolorami procesowymi, co wiązało się z utratą niezależności między obrazami i kolorami spotowymi. Wiedzieliśmy, że w przypadku technologii FLEXCEL NX nie będzie z tym problemu.

W latach 2019-2020 firmy Bosisio i Celomat przeprowadziły starannie zaplanowane i dobrze zrealizowane wdrożenie fleksodruku ECG. Rosati opisuje, jak przygotowywały jedną jednostkę magazynową po drugiej, czasami wykorzystując cztery kolory, a czasami pięć, w zależności od produktu. Najpierw określiliśmy dane spektralne każdego koloru spotowego na podstawie próbek wklęsłodruku, a następnie wykorzystaliśmy te informacje, aby przekonwertować każdy z nich w spójną separację ECG, zgodnie z profilem kolorów maszyny Celomat. Firma Mondelez była mile zaskoczona precyzyjnym dopasowaniem kolorów spotowych grawiury i wynikami fleksodruku ECG, i zgodziła się na wydruk próbny. Przekonwertowaliśmy 12 kolorów spotowych na separacje ECG i wybraliśmy 12 produktów, które Celomat wydrukował przy użyciu CMYKOGV + biały.

Przekroczone oczekiwania

Kiedy w 2020 roku zaprezentowano wyniki firmie Mondelez, przekroczyły one oczekiwania marki. Vanina Tejeda: Jeśli chodzi o jakość, która w końcu była przyczyną początkowych zastrzeżeń firmy Mondelez, nie było żadnych problemów, a pod pewnymi względami fleksodruk ECG wypadł lepiej od grawiury: firma Mondelez była naprawdę zadowolona z poprawionych przejść tonalnych i większego kontrastu zdjęć.

Ponieważ rozwiązanie innych niedociągnięć grawiury, na jakie skarżyła się firma Mondelez, w tym wysokich kosztów, ograniczonej elastyczności w przypadku krótkich serii i dłuższych czasów realizacji, przejście na fleksodruk i ECG dostarczyło spektakularnych wyników. Były one obszernie udokumentowane w nagrodzonym zgłoszeniu, którego element zrobił tak duże wrażenie na jurorach konkursu GFIA. Wybrane zalety:

  • Oszczędność zużycia atramentu: Firmy Bosisio i Celomat zastąpiły kolory spotowe nadrukiem większej liczby kolorów procesowych Pantone, ponieważ napełnianie wałka rastrowego wymaga mniej atramentu, niż cylindra do grawiury.
  • Zużycie energii: Ponieważ fleksodruk zużywa mniej energii niż grawiura, oszczędności zużycia energii wyniosły 67% na kolor.
  • Konfiguracja maszyny: W całym projekcie skrócono czas konfiguracji maszyny w porównaniu do grawiury i konwencjonalnego fleksodruku, ponieważ standaryzacja procesu firmy Celomat przez firmę Bosisio i dokładne zarządzanie kolorami oznaczało krótszy czas na uzyskanie docelowych kolorów spotowych (ponieważ ECG zastąpiło je kolorami procesowymi). Pozwoliło to także znacznie ograniczyć straty podłoża podczas narządzania.
  • Czas realizacji: W pouczającym porównaniu fleksodruku ECG i grawiury zgłoszenie wymagało użycia 35 płyt fleksograficznych do wykonania zadania w porównaniu do 42 cylindrów do grawiury, co znacznie skróciło czas realizacji. W zgłoszeniu zwrócono także uwagę na fakt, że płyty zostały dostarczone vanem, podczas gdy cylindry wymagały dwóch ciężarówek, co wyraźnie pokazuje większą złożoność logistyki w przypadku grawiury.

Inne znaczące korzyści były widoczne w logistyce - fleksodruk wykorzystuje mniej materiałów i maszyn niż grawiura, która wymaga więcej zapasów i części zapasowych - oraz w redukcji odpadów w całym procesie łańcucha wartości, gdzie grawiura zwykle wymaga większej ilości niebezpiecznych chemikaliów, miejsca, transportu i podłoży.

Wiodące produkty przechodzą na flekso

Pierwszy projekt okazał się tak dużym sukcesem, że firma Mondelez zaczęła przenosić inne linie produktów z grawiury do fleksodruku, w tym tak znane marki jak Variedad i Oreo. Vanina Tejeda mówi, że zespół już wypatruje nowych wyzwań, dodając, że: dzięki ogólnoświatowej reklamie związanej z wygraniem konkursu zyskaliśmy międzynarodowy profil, który wykorzystamy, zabiegając o więcej zagranicznych projektów.

Jest także przekonana, że rekomendacja fleksodruku i ECG przez firmę Mondelez zachęci inne marki do sprawdzenia tej technologii i oczekuje, że prawdopodobnie jako pierwsze wskażą drogę marki premium i ich łańcuchy dostaw. Mocno wierzę, że większość zadań można wydrukować za pomocą ECG, oraz że większe marki naturalnie szybciej dokonają migracji niż mniejsze. Korzyści - niższy koszt, krótszy czas realizacji i bardziej zrównoważona produkcja - można łatwo dostrzec, a co za tym idzie, łatwo z nich skorzystać.

Opracowano na podstawie informacji firmy Miraclon