W 2023 r. ilość materiałów opakowaniowych eksportowanych z Chin nieznacznie spadła, do 3,9 mln ton, utrzymując się na poziomie z 2022 r. W okresie objętym badaniem całkowity eksport wykazywał ekspansję w latach 2013-2023: w ciągu ostatniej dekady jego wolumen wzrastał w średnim rocznym tempie +7,9%. Wzorzec trendu wskazywał jednak na pewne zauważalne wahania odnotowywane w analizowanym okresie.
Z danych za 2023 r. wynika, że eksport wzrósł o +55,5% w porównaniu ze wskaźnikami z 2021 r. Tempo wzrostu okazało się najszybsze w 2022 r., kiedy eksport wzrósł o 57% w porównaniu z rokiem poprzednim. W rezultacie eksport osiągnął szczytowy poziom 3,9 mln ton i ustabilizował się w następnym roku. Pod względem wartości eksport materiałów opakowaniowych spadł dramatycznie w 2023 roku, do 4,5 mld USD (szacunki IndexBox).
Główni eksporterzy
Wietnam (374 tys. ton), Rosja (272 tys. ton) i Turcja (243 tys. ton) były głównymi krajami docelowymi eksportu materiałów opakowaniowych z Chin, stanowiąc łącznie 23% całkowitego poziomu eksportu. W latach 2013-2023 w gronie głównych krajów przeznaczenia najbardziej znaczące tempo wzrostu pod względem wysyłek osiągnęła Rosja (z CAGR na poziomie +19,3%), podczas gdy pozostali liderzy odnotowali skromniejsze tempo wzrostu.
Pod względem wartości, największymi rynkami materiałów opakowaniowych eksportowanych z Chin były Wietnam (421 mln USD), Rosja (397 mln USD) i Tajwan (Chiny) (224 mln USD), z łącznym 23% udziałem w całkowitym eksporcie. Rosja, z CAGR na poziomie +25,1%, odnotowała najwyższą stopę wzrostu wartości eksportu spośród głównych eksporterów w okresie objętym badaniem, podczas gdy do pozostałych czołowych odbiorców trafiało mniej produktów.
Główne rodzaje eksportu
Tektura na pudełka składane (3,1 mln ton) to ten rodzaj surowców opakowaniowych, które były eksportowane przez Chiny w największej ilości, osiągając 80% udział w całkowitym eksporcie. Co więcej, ponad dziesięciokrotnie przekroczyły one wolumen papieru pakowego, papieru na opakowania i tektury (294 tys. ton). Trzecią pozycję w tym rankingu zajęły inne papiery opakowaniowe (247 tys. ton), z udziałem 6,3%. Od 2013 r. do 2023 r. średnia roczna stopa wzrostu wolumenu eksportu tektury falistej wyniosła +8,3%.
W odniesieniu do innych eksportowanych produktów odnotowano następujące średnie roczne stopy wzrostu: papier pakowy, papier opakowaniowy i tektura (+5,6% rocznie) oraz inne opakowania papierowe (+13,1% rocznie). Pod względem wartości, tektura na pudełka składane (3,4 mld USD) pozostaje głównym typem materiałów opakowaniowych eksportowanych z Chin, stanowiąc 74% całkowitego eksportu. Drugie miejsce w rankingu zajął papier pakowy, papier opakowaniowy i tektura (466 mln USD), z 10% udziałem w całkowitym eksporcie. Za nim uplasowały się tekturowe materiały opakowaniowe z 8,4% udziałem. W latach 2013-2023 średnia roczna stopa wzrostu wartości eksportu tektury falistej wyniosła +9,0%. W odniesieniu do innych eksportowanych produktów odnotowano następujące średnie roczne stopy wzrostu: papier pakowy, papier opakowaniowy i tektura (+4,5% rocznie) oraz materiały opakowaniowe z tektury (+3,3% rocznie).
Ceny eksportowanych produktów
W 2023 r. koszt materiałów opakowaniowych wyniósł 1.160 USD za tonę (reguła FOB, Chiny), spadając o -14,6% w porównaniu z rokiem poprzednim. Ogólnie rzecz biorąc, cena eksportowa nadal wykazuje stosunkowo płaski trend. Najbardziej znaczący wzrost odnotowano w 2017 r. i wyniósł on 21%. Cena eksportowa osiągnęła szczytowy poziom 1.411 USD za tonę w 2021 r.; jednak w latach 2022-2023 ceny eksportowe utrzymywały się na nieco niższym poziomie. Ceny różniły się znacznie w zależności od kraju przeznaczenia: wśród czołowych dostawców krajem o najwyższej cenie była Rosja (1.458 USD za tonę), podczas gdy średnia cena eksportu do Turcji (907 USD za tonę) należała do najniższych. W latach 2013-2023 najbardziej znaczący wzrost cen odnotowano w przypadku dostaw do Rosji (+4,9%), podczas gdy ceny dla innych głównych miejsc docelowych odnotowały skromniejsze tempo wzrostu.
Opracowano na podstawie informacji IndexBox Market Intelligence Platform