Brytyjskie badania pokazują, że ludzie są znacznie mniej skłonni do śmiecenia, jeśli z opakowania spoglądają na nich... oczy.
Uniwersytet Newcastle poinformował, że ulotka z wizerunkiem spoglądających oczu zmniejsza szansę, że trafi ona na ziemię – a nie do kosza na śmieci - nawet o 2/3. To potwierdzenie wyników wcześniejszych badań, które dowiodły, że umieszczanie w miejscach publicznych plakatów ze zdjęciami patrzących oczu ogranicza liczbę kradzieży rowerów oraz zniechęca ludzi do śmiecenia. To odkrycie może zachęcić sieci typu fastfood do umieszczania wizerunku oczu na opakowaniach swych produktów dla zmniejszenia ilości śmieci pod nogami.
W opisanym uniwersyteckim eksperymencie naukowcy przygotowali dwie ulotki, jedną z wyraźnym obrazem patrzących oczu, a drugą z przesłoniętymi oczami. Okazało się, że nawet bez wyraźnych odniesień do śmiecenia, prosty wizerunek oczu powstrzymywał ludzi od wyrzucania ulotek na ziemię.
W artykule opublikowanym przez magazyn PeerJ eksperci poinformowali, że zaledwie 4,7% osób wyrzuciło ulotkę z oczami w porównaniu z 15,6% wśród tych, którym wręczono inne ulotki.
Badanie przeprowadził zespół kierowany przez prof. Melissę Bateson oraz prof. Daniela Nettle'a z uniwersyteckiego Centrum Zachowań i Ewolucji. „Nasza praca wskazuje, że obecność wizerunku oczu zachęca do działań prospołecznych, co wynika z odczucia ludzi, że są obserwowani” - powiedział prof. Nettle. „Ponieważ dbamy o to, co ludzie o nas mówią, zachowuje się lepiej i bardziej uczciwie, jeśli uważamy, że ktoś na nas patrzy.”
Prof. Bateson dodała: „W walce z 'antyspołecznym' śmieceniem wyniki tego badania mogą być naprawdę przydatne. Sieci fastfood'owe mogą zechcieć użyć ich do tworzenia opakowań, które zniechęcą ludzi do wyrzucania opakowań”.
Na podstawie informacji serwisu PackagingNews opracował TK