12 marca 2024 r. brytyjski sekretarz ds. środowiska Steve Barclay zaproponował przepisy dotyczące etykietowania produktów mlecznych, mięsnych i drobiowych. Konsultacje dotyczyły sposobu poprawy przejrzystości informacji o źródle składników. Proponowane inicjatywy obejmują umieszczanie na etykiecie metody ich produkcji i kraju pochodzenia. Była to przede wszystkim reakcja na działania rządu brytyjskiego mające na celu wspieranie rolników i promowanie uczciwości w całym łańcuchu wartości. W tym kontekście, według GlobalData, wiodącej firmy zajmującej się danymi i analizami, kody QR na opakowaniach są coraz częściej preferowane przez konsumentów jako źródło informacji o produkcie.
Ramsey Baghdadi, analityk GlobalData zajmujący się konsumentami: Zaufanie jest kluczowe przy wyborze produktów konsumenckich w całej Wielkiej Brytanii. Dlatego ważne jest, aby marki jasno informowały o szczegółach procesu produkcji, w tym o pochodzeniu i metodach produkcji.
Jeśli wytyczne dotyczące etykietowania, zaproponowane przez Steve'a Barclaya, zostaną wdrożone, będzie to zwycięstwo lokalnych producentów, ponieważ ponad jedna trzecia (38%) konsumentów w Wielkiej Brytanii uważa produkty dostosowane do regionu/kultury za niezbędne/przyjemne w posiadaniu. Nie wpłynie to jednak znacząco na sprzedaż z punktu widzenia rolników, ponieważ nie opowiada szczegółowej historii łańcucha dostaw.
Ankieta konsumencka za IV kwartał 2023 r., przeprowadzona przez GlobalData na grupie badawczej 500 respondentów, wykazała, że ponad połowa (56%) konsumentów w Wielkiej Brytanii uważa, że byłoby bardzo/całkiem/nieco przydatne, gdyby informacje o miejscu pochodzenia i zrównoważonym rozwoju były dostępne za pośrednictwem kodu QR na opakowaniu.
Baghdadi podsumowuje: Wytyczne Steve'a będą pozytywnym krokiem w tworzeniu bardziej przejrzystego łańcucha dostaw. Jednak jeszcze więcej można by zrobić dzięki rozwiązaniom cyfrowym, takim jak kody QR, aby odzwierciedlić nowoczesne zachowania konsumentów i poleganie na technologii smartfonów.
W dłuższej perspektywie marki powinny wykorzystywać kanały cyfrowe do przekazywania informacji o produkcie na opakowaniu, ponieważ kupujący często używają smartfonów do przeglądania informacji przed zakupem. Da to możliwość zdobycia zaufania konsumenta do marki poprzez poznanie szczegółowych faktów dotyczących produkcji i lokalizacji.
Opracowano na podstawie informacji firmy GlobalData