API na konferencji „Bezpieczne Opakowanie”
20 Nov 2019 11:12

Firma API Group po raz pierwszy wzięła udział w charakterze partnera i sponsora konferencji „Bezpieczne Opakowanie”. Wydarzenie, organizowane dorocznie przez miesięczniki „Opakowanie” i „Poligrafika”, tym razem odbywało się w dniach 14-15 listopada we Wrocławiu. Spotkanie, w którym wzięło udział ok. 200 osób reprezentujących polską i zagraniczną branżę opakowań, stało się kolejną okazją do zaprezentowania rozwiązań API.

„Staramy się promować naszą filozofię i strategię działania na różnych wydarzeniach branżowych w Polsce i poza nią – mówi Katarzyna Kozińska. – Z tego względu po raz pierwszy wzięliśmy udział także w spotkaniu dedykowanym bezpiecznym opakowaniom, w tym rozwiązaniom pozwalającym na ich tworzenie. Nasza oferta uwzględnia m.in. proekologiczne materiały – folie czy laminaty – które umożliwiają zaprojektowanie opakowań atrakcyjnych, zapewniających odpowiednią ochronę znajdujących się w środku produktów, a zarazem redukujących negatywny wpływ na środowisko naturalne. Duża liczba pytań z sali oraz liczne spotkania kuluarowe na naszym firmowym stoisku świadczą o tym, że spotkały się z one z dużym zainteresowaniem”.

Jednym z nich, któremu Katarzyna Kozińska poświęciła sporą część prezentacji, jest Transmet – produkowany przez API laminat niezawierający plastiku. „Znajduje się on w naszej ofercie już od kilku lat – mówiła – a jego popularność w skali całego świata rośnie z roku na rok. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze jest on doskonałą alternatywą dla tradycyjnych, metalizowanych laminatów na bazie poliestru. Można go bez problemu zadrukowywać, uzyskując 100 proc. krycia powierzchni, a w rezultacie – unikalną głębię kolorystyczną, wrażenie luksusowości i wysokiej jakości opakowanego produktu. Metalizowana powłoka w przypadku laminatu Transmet ma grubość zaledwie 0,1 mikrona, co oznacza, że można go poddać recyklingowi w standardowych ciągach przetwórczych służących utylizacji odpadów opakowaniowych”.

Katarzyna Kozińska zaprezentowała film obrazujący proces produkcji laminatu Transmet. „Mamy tu do czynienia z odzyskiwalnym rozwiązaniem przyjaznym środowisku, charakteryzującym się niskim tzw. śladem węglowym. Transmet zapewnia przy tym bardziej efektywny proces przetwarzania opakowania i charakteryzuje się dużą wszechstronnością w kontekście zadrukowywania. Zapewnia wysoki wskaźnik TCO (całkowitego kosztu eksploatacji) oraz pozwala uzyskać oszczędności w zużyciu energii. Co więcej, jest kompatybilny ze wszystkimi tradycyjnymi technikami drukowania oraz procesami uszlachetniania takimi jak tłoczenie folią” – podkreślała.

„Z myślą o tych, którzy poszukują proekologicznych, bezpiecznych i wydajnych metod częściowego uszlachetniania opakowań i etykiet, proponujemy wysokiej jakości folie do tłoczenia na zimno oraz na gorąco, znajdujące się w naszej ofercie – kontynuowała Katarzyna Kozińska. – W tym miejscu warto rozprawić się z kilkoma mitami związanymi z ich rzekomą szkodliwością dla środowiska. Jak pokazały badania przeprowadzone przez instytut Smithers/PIRA, folie marki API nie mają negatywnego wpływu na biodegradowalność opakowania czy etykiety wykonanych z papieru bądź kartonu. Podobnie jak laminat Transmet, można je poddać recyklingowi w standardowym strumieniu odpadów. Również proces ich odbarwiania nie stanowi żadnego zagrożenia dla środowiska naturalnego, gdyż wszystkie uzyskane w jego drodze cząsteczki są oddzielane od masy makulaturowej. Podsumowując ten wątek: folie API znajdujące zastosowanie w selektywnym dekorowaniu opakowań i etykiet – zarówno tradycyjną metodą hot stampingu, jak i w procesach foliowania na zimno – można z powodzeniem poddawać recyklingowi”.

Katarzyna Kozińska przytoczyła także wyniki badań związanych z obecnymi oraz przyszłymi oczekiwaniami konsumentów w kontekście opakowań wprowadzanych na rynek. „Jak pokazuje m.in. raport KPMG, mówiący o dwucyfrowym wzroście dóbr luksusowych, przyszłość należy do opakowań premium i to w każdym segmencie. Do tego dochodzą różnice pokoleniowe konsumentów i ich zachowania zakupowe. Wzrok klienta zatrzymuje się na opakowaniach uszlachetnionych, podnoszących wartość produktu. Świadczą o tym m.in. wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie API przez firmę Package InSight we współpracy z amerykańskim Uniwersytetem Clemsona. Wykorzystując technologię eye-tracking (śledzenia ruchów gałek ocznych) sprawdzano zachowania potencjalnych kupujących w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni imitującej półkę sklepową. Okazało się, że zdecydowana większość uczestników badań wskazywała na opakowania i etykiety wzbogacone o uszlachetnienia i efekty specjalne. Potwierdziły one zatem, że konsumenci poszukują obecnie rozwiązań łączących w sobie dwie ważne dla nich cechy: estetykę i bezpieczeństwo, zarówno dla ich zdrowia, jak i dla środowiska naturalnego. Fakt ten dostrzegają coraz częściej właściciele marek, kreujący długookresowe strategie marketingowe”.

Tu Katarzyna Kozińska przytoczyła przykład Scotch Whisky – marki, która prowadzi własną strategię zrównoważonego rozwoju od dekady, a jej plany zakładają, że do 2020 roku wszystkie wprowadzane przez nią na rynek opakowania na produkty spirytusowe będą mogły zostać poddane recyklingowi bądź ponownie wykorzystane w produkcji. Co więcej, ok. 40 proc. opakowań stosowanych wówczas przez firmę ma pochodzić z materiałów odzyskanych w recyklingu.

„Działania te wpisują się w strategię walki z odpadami plastikowymi, jaką przedstawiły niedawno władze Wielkiej Brytanii. Ta zakłada, że do roku 2035 ok. 75 proc. wszystkich opakowań ma być w pełni odzyskiwalnych. Obecnie kraj ten generuje rocznie ok. 11 mln ton odpadów opakowaniowych, przy czym udział opakowań w kontekście globalnego wykorzystania tworzyw sztucznych wynosi 26 proc. Oznacza to, że do 2030 roku ilość odpadów plastikowych wzrośnie z 5,2 mln ton obecnie do 6,3 mln ton. 67 proc. tychże odpadów będzie pochodzić z branży opakowaniowej. Szacuje się, że nowa brytyjska strategia rządowa zwiększy koszty prowadzonej tu, szeroko rozumianej działalności biznesowej od 500 mln do nawet 1 mld funtów rocznie. Coraz więcej właścicieli marek zdaje sobie sprawę z rangi problemu, wdrażając – podobnie jak Scotch Whisky – własne strategie zrównoważonego rozwoju. 90 proc. z nich wymienia działania proekologiczne jako jedne z kluczowych w perspektywie najbliższych 12 miesięcy, zaś ponad połowa już podjęła konkretne kroki z tym związane” – podkreślała Katarzyna Kozińska.

„Jako producent wysokiej jakości i proekologicznych rozwiązań opakowaniowych cieszymy się, że możemy wspierać i doradzać naszym klientom, jak również ich zleceniodawcom (np. właścicielom marek) przy podejmowaniu wyzwań, o których dyskutowaliśmy na konferencji „Bezpieczne Opakowanie”. Wszystkich zainteresowanych ofertą API Folie Polska oraz naszymi pomysłami na wdrożenie materiałów, z jednej strony atrakcyjnych wizualnie i zwiększających wartość opakowania, z drugiej – bezpiecznych dla zdrowia i środowiska naturalnego, zapraszamy do kontaktu z naszym polskim oddziałem. Jesteśmy do Państwa dyspozycji” – podsumowuje Katarzyna Kozińska.

Opracowano na podstawie informacji firmy API Group