Cyfryzacja, cyfryzacja i jeszcze raz cyfryzacja
26 Jan 2023 10:38

W 2032 roku druk cyfrowy etykiet osiągnie wartość blisko 20 miliardów euro, a wydajność cyfrowych maszyn do druku przewyższy produkcję analogową. Rewolucja już jednak trwa i w 2023 roku nabierze intensywności.

Cyfrowa produkcja etykiet stała się obecnie kluczowym segmentem i motorem napędowym branży. Rozwiązania z zakresu druku cyfrowego oraz wykorzystujące druk hybrydowy stanowią 35% całkowitej wartości rynku. Według badania FINAT poświęconego europejskiemu rynkowi druku na wąskiej wstędze 37% respondentów planuje zakup maszyny cyfrowej w 2023 roku, przy zaledwie 21% w poprzedniej edycji badania.

Zasięg technologii cyfrowej rośnie błyskawicznie. Coraz więcej marek i sprzedawców detalicznych wskazuje zwinność i szybkość reakcji jako czynniki decydujące, konieczne do sprostania nieustannie zmieniającym się trendom popytu. Dlatego firmy dążą do statusu smart factory, tzw. inteligentnej fabryki łączącej odpowiedni workflow, dopasowane oprogramowanie, automatyzację procesów i rozwiązania chmurowe.

Wraz z rozwojem takich trendów jak automatyzacja, zakup wydruków online czy powstawanie całych drukarń internetowych klienci otrzymują szereg nowych rozwiązań i jeszcze skuteczniej wykorzystują potencjał druku. Rozwiązania cyfrowe są doskonałą odpowiedzią na oczekiwania klientów – mniejszych nakładów, o większym stopniu personalizacji. Ponadto w obliczu globalnych wyzwań gwarantują ograniczenie odpadów, a także znacznie mniejsze zużycie energii – mówi Dawid Greber, Label Market Business Development Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska.

Optymizm ukryty w liczbach

Błyskawiczny rozwój druku cyfrowego potwiedza globalny raport Agencji Badawczej Smithers „The Future of Digital Printing to 2032, digital printing product markets and forecasts”. Analitycy podają, że światowy rynek etykiet z nadrukiem cyfrowym w 2022 roku był wart 12,6 mld dolarów, ze średnim rocznym wzrostem (CAGR) na poziomie 7,7% od 2017 roku oraz wzrostem wolumenów o średnio 10,8% Etykiety w pełni cyfrowe i rozwiązania hybrydowe stanowią już ok. 35% całkowitej wartości produkcji etykiet, a w 2032 wydajność maszyn cyfrowych ma przewyższyć produkcję analogową, kiedy druk cyfrowy etykiet osiągnie wartość 20 miliardów euro.

Błyskawiczny wzrost cyfrowych rozwiązań to naturalne następstwo pandemii, która wymagała od firm elastycznego dopasowywania do nieustannie zmieniających się wzorców popytu. W zakresie produkcji etykiet przedsiębiorstwa zyskały lepszą personalizację i kontrolę wolumenów – mówi Dawid Greber. 

Segment cyfrowej produkcji etykiet zyskuje na wzrostach całego rynku, który napędzany jest m.in. przez błyskawicznie rosnący e-commerce. Wartość e-handlu w Europie na koniec 2022 roku wyniosła ok. 662 miliardów dolarów, a do 2027 kwota będzie blisko dwa razy większa. Rosnąca sprzedaż online zwiększa zapotrzebowanie na dodatkowe opakowania, które zabezpieczają produkty podczas transportu. To napędza również zapotrzebowanie na etykiety, naklejane na niemal każdy rodzaj produktu – mówi Dawid Greber.

Rok 2023 pod kątem cyfryzacji

Trendy potwierdza również FINAT – europejskie stowarzyszenie branży etykiet samoprzylepnych – w raporcie „The European Narrow Web Market”. Organizacja wskazuje, że ponad jedna trzecia respondentów (37%) planuje zakup maszyny cyfrowej w 2023 roku. To ogromny skok względem poprzedniego roku, kiedy podobną deklarację złożyło 21% uczestników badania. 

Prezes stowarzyszania – Philippe Voet – potwierdza, że działalność cyfrową znacznie napędziła sytuacja pandemiczna i nieustanna potrzeba realizacji zamówień just in time. Potwierdza to Dawid Greber: Etykiety spajają łańcuchy dostaw artykułów pierwszej potrzeby, stanowiąc istotne narzędzie przekazywania informacji. Dlatego na pewno nie stracą swojej pozycji, a wychylenie wahadła w kierunku produkcji cyfrowej będzie coraz bardziej widoczne.

Jak podają analitycy IDC (International Data Corporation), również następne lata będą dla branży bardzo dobre. Zachodnioeuropejski rynek cyfrowych etykiet i drukarek produkcyjnych do opakowań ma rosnąć w tempie CAGR (średnioroczny wzrost) 13,1% w okresie 5 lat.

Konica Minolta napędza zmiany

Rynek cyfrowych etykiet napędza Konica Minolta, która od 6 lat regularnie zwiększa swój udział w tym segmencie i osiągnęła pozycję lidera. Początkowo nasza oferta skierowana była do małych i średnich przedsiębiorstw, ale jako globalny dostawca technologii z lokalną strukturą usług obecnie celujemy także w rynki high-end, w obsłudze których doskonale sprawdzi się wysokowydajna maszyna cyfrowa AccurioLabel 400 – mówi Dawid Greber.

Nowy model maszyny cyfrowej zadebiutuje już na początku 2023 roku. Przyszłym użytkownikom system zagwarantuje obniżenie kosztów eksploatacji, jak również wyższą automatyzację procesów. Maszyna jest dostępna w konfiguracjach 4- lub 5-kolorowej (możliwość rozszerzenia aplikacji o biały toner) i oferuje prędkość drukowania do blisko 40 metrów na minutę. Analitycy IDC szacują, że z tego dodatku kolorystycznego chętnie skorzysta nawet 3000 producentów etykiet średnio- i wysokonakładowych.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Konica Minolta