W dniach 13-14 października firma Metsä Board zorganizowała spotkanie biznesowe dla ok. 50-osobowej grupy swoich klientów, w trakcie którego podzieliła się doświadczeniami w zakresie zapewnienia jakości, czystości oraz trwałości opakowań, a także wiedzą na temat kierunków rozwoju branży opakowaniowej w Europie i na świecie.
Metsä znaczy las
Charakterystyczne logo firmy przedstawia głowę łosia dumnie wspierającego las, co jest deklaracją założeń Metsä Board. Zielony kolor symbolizuje odnowę i spojrzenie w przyszłość, a samo słowo Metsä po fińsku znaczy po prostu las. Metsä jest spółdzielnią zrzeszającą 116 tys. fińskich właścicieli lasów – choć w Polsce słowo spółdzielnia może mieć negatywne konotacje, to w praktyce ten typ organizacji funkcjonuje doskonale. W najlepszym okresie wartość firmy wynosiła nawet 10 mld EUR – teraz jest ona niższa, ponieważ Metsä Board wycofała się z produkcji mniej rentownych produktów papierniczych takich jak papiery graficzne lub ksero. Za kompleksowe przetwarzanie drewna w firmie Metsä odpowiada spółka matka Metsäliitto, która gwarantuje odpowiednie i odpowiedzialne wykorzystanie lasów. Główną kompetencją firmy Metsä Board są właściwe włókna do produkcji opakowań, a dzięki ostatniej inwestycji w Husum (Szwecja) firma zwiększyła produkcję o nawet 40% i jest największym producentem tektur FBB oraz bielonych linerów z włókien pierwotnych w Europie. Nowa inwestycja przyczyniła się również do zmiany filozofii firmy; obecnie – odpowiadając na aktualne trendy – koncentruje się ona na opakowaniach jednostkowych umożliwiających szybką dystrybucję w sprzedaży detalicznej i gastronomii. Podstawowe korzyści wynikające ze stosowania tektur Metsä Board to efektywność produkcji wynikająca z ich lekkości, bardzo dobra drukowność i przerabialność, czystość, bezpieczeństwo i wreszcie świadomość korzystania z surowców o znanym pochodzeniu, co wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju przyjętą przez większość liderów rynku FMCG – wymienia Stanisław Moczulski, dyrektor sprzedaży w Metsä Board Polska. – Jesteśmy pionierem w tzw. light-weightingu, myślimy o jakości procesów przetwórczych, nie tylko o cenie.
Innowacyjność i doradztwo
Packaging Services to organizacja założona przez firmę Metsä Board w Szanghaju; jej głównym celem jest kreacja rozwiązań graficznych i projektowych, dzięki którym opakowania staną się atrakcyjniejsze dla klienta. Obecnie Packaging Services posiada również oddziały w Helsinkach i Nowym Jorku. Zasługą tej organizacji są wielokrotnie nagradzane projekty i innowacyjne rozwiązania, jak idealnie ostra krawędź bigu w tekturze falistej uzyskana bez kleju, „uśmiechające się” pudełko pasty do zębów czy opakowania dozujące słodycze i papierosy. Nadrzędnym celem Packaging Services jest redukcja ilości zastosowanego materiału, czyli tzw. odchudzone opakowanie. Jeden z ciekawszych projektów Packaging Services to stworzenie opakowania na scyzoryk ratowniczy marki Victorinox na rynek azjatycki. Produkt wart 90 USD początkowo był pakowany w proste, szare, tanie w produkcji opakowanie. Agencja zaproponowała opakowanie otwierające się jak scyzoryk, wyprodukowane z bardzo sztywnego kartonu CartaElega, które wprowadzone na rynek w ciągu zaledwie miesiąca okazało się komercyjnym sukcesem. Opakowanie ma elegancki, dopracowany wygląd, z wyraźnie zaznaczonymi narożnikami. Od typowych sztywnych pudełek odróżnia je brak zachodzących na siebie zawinięć na rogach. Boczne panele mogą być wymieniane w celu oddzielnego zadrukowania tekstami marketingowymi, które odpowiadają wymaganiom lokalnego rynku. Do wykonania opakowania nie używa się kleju, co odpowiada celom i wartościom firmy Victorinox w zakresie zrównoważonego rozwoju. Opracowany przez Metsä Board kreatywny projekt opakowania scyzoryka Victorinox RescueTool otrzymał nagrodę iF Design Award w kategorii opakowań produktów konsumenckich.
Inna ciekawa innowacja Packaging Services to opakowanie z tektury falistej bag-in-box – opatentowane rozwiązanie na wino, soki, a nawet chemię gospodarczą czy farby graficzne. Projekt ten powstał dzięki współpracy Metsä Board z firmami Bobst, Kodak, Marbach i Henkel.
Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój
Producenci żywności muszą zmierzyć się z wieloma trendami i oczekiwaniami, niekiedy trudnymi do pogodzenia. Jednym z priorytetów branży opakowaniowej jest konieczność redukcji odpadów oraz wagi opakowań, co pozwala na znaczące oszczędności w logistyce. Opakowanie musi być kompostowalne i podatne na recykling, a jednocześnie spełniać coraz bardziej restrykcyjne normy i standardy, umożliwiać śledzenie całego cyklu życia produktu oraz interakcję coraz bardziej świadomych i zaangażowanych konsumentów. Jak Metsä Board odpowiada na te oczekiwania? Naszym priorytetem jest spełnienie wszystkich oczekiwań klientów, jeśli tylko jest to możliwe – zapewnia Katja Tuomola, kierownik ds. bezpieczeństwa produktu. – Zaczynamy już na etapie projektowania opakowania, optymalizując stosowane surowce takie jak substancje naturalne, podłoża i chemię. Wykorzystujemy najlepsze praktyki produkcyjne, a ostateczny rezultat musi spełniać wszystkie wymagania użytkownika końcowego oraz obowiązujące regulacje.
Wykorzystywane przez Metsä Board włókna pierwotne pochodzą wyłącznie z kontrolowanych przez podmioty trzecie źródeł odnawialnych. Produkcja tektury w papierniach Metsä Board w Finlandii i Szwecji realizowana jest wg normy ISO 22000, a jej logistyka jest ściśle kontrolowana i optymalizowana poprzez edukację partnerów logistycznych w zakresie transportu i przechowywania tektur. Wszystkie tektury Metsä Board są biodegradowalne i kompostowalne, co stanowi ogromną korzyść – włókna pierwotne są bowiem bardzo potrzebne w procesie recyklingu, a po kilku cyklach życia (średnio 3,5) mogą być przetworzone na energię. W skali światowej w produkcji tektury zaledwie 50% włókien pochodzi z odzysku, 50% stanowią nowe włókna. W Unii Europejskiej odzysk stanowi 72%, co czyni tekturę najbardziej przetwarzanym wtórnie materiałem.
Z punktu widzenia właściciela marki opakowanie musi się dobrze wpisywać w wizerunek marki, dlatego jego powtarzalność jest bardzo istotna, a w przypadku produktów spożywczych wręcz krytyczna.
Elementem polityki zrównoważonego zarządzania Metsä Board jest zaangażowanie firmy w cele rozwojowe Narodów Zjednoczonych, a w szczególności w:
n redukcję głodu na świecie poprzez dostarczanie opakowań chroniących produkt w całym łańcuchu dostaw,
n działania na rzecz klimatu poprzez ograniczanie emisji CO2,
n tworzenie najkorzystniejszych warunków rozwoju na całym świecie poprzez korzystanie ze źródeł kontrolowanych,
n działanie na rzecz dostępu do czystej wody i odpowiednich warunków sanitarnych poprzez odpowiedzialne wykorzystywanie i odzyskiwanie wody.
Najlepsze rozwiązania opakowaniowe
Stefan Tschumi, dyrektor działu kaszerowania i druku cyfrowego podał przykład grupy Inditex, w portfolio której znajduje się m.in. koncern odzieżowy Zara. Zara potrzebuje najlepszego możliwego rozwiązania opakowaniowego w związku z dynamicznie rosnącym segmentem sprzedaży online, co jest dużym wyzwaniem dla dostawców opakowań. Gwarantowana dostępność, pomysły na optymalizację opakowań i ich nowe funkcjonalności, najlepsza ochrona przy najniższej wadze (70% sprzedawanych online ubrań jest zwracanych) czy możliwości promocji marki to tylko niektóre z nich. Odpowiedzią na nie są opakowania kaszerowane, którym sprzyjają aktualne trendy konsumenckie związane ze zmianą stylu życia, takie jak:
n opakowania on-the-go to jeden z najszybciej rosnących rynków. Przekąski grab-and-go stanowią już 12% tego segmentu rynku;
n personalizacja – konsumenci chętniej kupują spersonalizowane produkty (Zara chciałaby, aby wszystkie jej opakowania były personalizowane, co oznacza, że czas ich produkcji wyniósłby zaledwie 6 godzin przy założeniu dostawy zamówienia w ciągu 24 godzin).
Dlaczego tektura falista?
Opakowania z tektury falistej stanowią pod względem wartości aż 30% rynku opakowań i prognozowany jest dalszy wzrost tego segmentu w tempie 3% rocznie (w Polsce 3,5%) do roku 2020, aczkolwiek jego udział pozostanie na stabilnym poziomie. Za tekturą przemawia wiele argumentów takich jak: zapewnienie naturalnej ochrony produktu, wytrzymałość, ekonomia, naturalna podatność na recykling, możliwości przekazu promocyjnego, dobra prezencja na sklepowej półce. Równowaga czynników takich jak wpływ na środowisko, koszt i wytrzymałość przekłada się na optymalny efekt opakowania wyprodukowanego z tektury falistej.
Tekturze falistej sprzyjają również następujące trendy:
n zakupy internetowe to najszybciej rosnący segment handlu;
n coraz silniejsza pozycja sieci dyskontowych, które stymulują rozwój opakowań wysokiej jakości typu shelf-ready, i sklepów typu convenience, które oczekują małych opakowań jednostkowych (przy czym tradycyjny handel, w tym sieci super- i hipermarketów, pozostaje na tym samym poziomie);
n wg ostatniego raportu POPAI 82% decyzji zakupowych podejmowanych jest w sklepie (w 2012 roku było to 76%) – opakowania odgrywają coraz większą rolę w przyciąganiu uwagi konsumenta.
Opakowania typu premium dają konsumentom kupującym w internecie dodatkowe wrażenia estetyczne; wielu z nich jest dzięki nim bardziej skłonnych zarekomendować dany produkt czy usługę. To tzw. user experience, czyli doświadczenie konsumenckie – na popularnym serwisie YouTube można obejrzeć już ponad 100 tys. filmów skatalogowanych pod hasłem „unboxing”. Dlatego tak ważne jest odpowiednie i odpowiedzialne opakowanie z tektury. AN