Anna Naruszko
Firma Videojet wystawi się na październikowych targach Taropak po raz pierwszy w swojej historii. Na miesiąc przed rozpoczęciem najważniejszej opakowaniowej imprezy w Polsce wiadomo już było, że będzie to debiut udany – firma Videojet została uhonorowana dwoma Złotymi Medalami Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Lider rynku znakowania
Firma Videojet jest częścią globalnego, wielobranżowego koncernu Danaher (ostatnio do jego struktur włączona została znana w branży opakowaniowej firma Esko) i dostarcza systemy znakujące w trzech podstawowych technologiach: termotransferowej, inkjetowej i laserowej. Instalowane są one bezpośrednio u klientów końcowych, jak również sprzedawane producentom linii produkcyjnych, którzy integrują je w swoich rozwiązaniach. Użytkownikami systemów znakujących Videojet są koncerny, takie jak Unilever, Coca-Cola, Procter&Gamble, Pepsico, Bayer, L’oréal, Nestle, Philip Morris, Philips, Siemens, Bosch, Multivac, a także liczne browary, mleczarnie i inne mniejsze zakłady wytwórcze. Jednego z największych polskich klientów Videojet z branży mleczarskiej – Spółdzielnię Mleczarską Mlekpol opisywaliśmy w lipcowym Opakowaniu. Od września ub.r. na czele polskiego oddziału Videojet stoi Swapan Chaudhuri, który dla tego wyzwania zrezygnował z funkcji dyrektora zarządzającego Kodak Polska. Ogólnodostępne dane finansowe za 2011 rok wskazują, że kierowana przez niego firma ma największy wartościowo udział w rynku – 33,95% z przychodami na poziomie 34 milionów zł. Producenci, którzy zajęli kolejne miejsca na podium to odpowiednio Markem i EBS z udziałem 23,41 i 20,51%.
Targowe premiery
Na targach Taropak firma Videojet wystawi się z nowościami, które już zostały docenione przez MTP i uhonorowane dwoma Złotymi Medalami.
Pierwsza targowa premiera to drukarka atramentowa Video-jet 8510, zapewniająca – jak twierdzi producent – kombinację funkcjonalności i prostoty w jednym kompaktowym rozwiązaniu. Drukarka Videojet 8510 jest zaprojektowana pod kątem potrzeb użytkowników przemysłowych i stanowi idealne rozwiązanie do kodowania i oznaczania różnych aplikacji w zakresie opakowań pierwotnych i wtórnych. Zapewnia spójny druk o wysokiej jakości w wysokiej rozdzielczości (do 600 dpi), nadający się do kodów jedno- i wielowierszowych. Kolejne cechy charakteryzujące to urządzenie to obsługa do czterech głowic drukujących w trybie niezależnym lub zespolonym, brak części eksploatacyjnych lub zamiennych poza wymianą wkładu atramentowego i szeroki wybór kodów kreskowych do znakowania opakowań pierwotnych i wtórnych. Kolorowy ekran dotykowy z obsługą WYSIWIG redukuje błędy konfiguracji, a wysokość kodu nie powoduje ograniczenia prędkości. Producent podkreśla również względy praktyczne urządzenia Videojet 8510 – zmiana wkładu, czyli zainstalowanie nowej głowicy drukującej trwa krócej niż 1 minutę, prace konserwacyjne nie powodują przestoju drukarki, nie ma również konieczności specjalistycznych szkoleń operatora w zakresie wymiany wkładu. Urządzenie charakteryzuje także znacznie mniejszy rozmiar (1/3–1/4 rozmiaru) od produktów konkurencji, natomiast dwukrotnie większy ekran. Videojet 8510 eliminuje potencjalne wycofanie produktów lub wstrzymanie produkcji na skutek słabej czytelności oznaczenia, a konstrukcja czterogłowicowa ułatwia integrację z linią pakującą.
Druga prezentowana na targach Taropak nowość to Clarisuite – rozwiązanie firmy Videojet do scentralizowanego zarządzania nadrukami oraz kontroli drukowania, będące w pełni zintegrowanym rozwiązaniem wiążącym oznaczanie produktów ze scentralizowaną bazą danych nadruków. Każda drukarka Videojet dzięki Clarisuite może być zarządzana z centralnej bazy danych nadruków – eliminując tworzenie i zarządzanie nadrukami na poziomie sekcji produkcyjnej. Intuicyjna tablica rozdzielcza wyświetla obecne parametry pracy, a także informacje o stanie i wydajności. Produkt lub odpowiedni kod można wybrać na komputerze PC z zainstalowanym oprogramowaniem Clarisuite lub na drukarce Videojet. Kod kreskowy można zeskanować za pomocą ręcznego skanera ze zlecenia pracy lub z samego produktu. Tak jak w przypadku identyfikacji produktu, urządzenia znakujące nanoszą ważne informacje o produkcie, np. kody kreskowe, na opakowanie wtórne. Na całej linii pakującej skanery sprawdzają dokładność tych kodów. W przypadku wykrycia problemu z dokładnością, zapala się kontrolka ostrzegawcza, linia zostanie zatrzymana lub produkt zostanie odrzucony. Jak zapewnia producent, rozwiązanie kontroli jakości nadruków Videojet powoduje wzrost produktywności, ogranicza ryzyko, przeróbki i zwroty, bezpiecznie i sprawnie zarządza danymi oraz chroni markę.