Bezpieczeństwo stało się niemal z dnia na dzień tematem numer jeden w kontekście oczekiwań klientów sklepów spożywczych. W czasach zarazy dbać o nie pomagają firmy z branży opakowaniowej, w tym członkowie stowarzyszenia Natureef. Są wśród nich zaawansowane technologicznie przedsiębiorstwa, spełniające najwyższe standardy technologiczne i sanitarne.
Przykładem jest zakład firmy Bogucki Folie, w którym opakowania do bezpośredniego kontaktu z żywnością wytwarzane są zgodnie z najwyższymi standardami higienicznymi potwierdzonymi m.in. uznawanym na całym świecie certyfikatem BRC.
W czasach epidemii koronawirusa COVID-19 należy zwrócić uwagę na fakt, że produkowane przez nas opakowania są produktami jednorazowego użytku, a takie zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa, jeśli chodzi o rozprzestrzenianie wirusów i bakterii. Produkty zapakowane w ten sposób są zupełnie oddzielone od środowiska zewnętrznego. Folie barierowe z poliamidem lub EVOH są barierowe na tlen i inne gazy, a więc zapewniają również możliwość dłuższego przechowywania ich w domu (oczywiście w odpowiednich warunkach) – mówi Piotr Bogucki, wiceprezes Bogucki Folie.
Rolę opakowań w kontekście pandemii podkreśla również Anita Frydrych, dyrektor ds. rozwoju technologii tworzyw sztucznych i funduszy UE w Korporacji KGL, która wytwarza opakowania oraz dostarcza granulaty polimerów i narzędzia do produkcji opakowań: W ostatnich latach funkcja promocyjna opakowań wydawała się być tą najistotniejszą z punktu widzenia konsumenta. Wydarzenia z ostatnich tygodni związane z pandemią koronawirusa przypomniały jednak, że opakowania to zewnętrzne warstwy towarów, które przede wszystkim mają chronić pakowane produkty. Zapakowana żywność nie tylko jest chroniona przed uszkodzeniem czy zabrudzeniem, ale przede wszystkim przed bakteriami, wirusami i pleśniami, które nie mogą przedostać się przez materiał opakowaniowy. Dzięki temu żywność jest dłużej świeża i bezpieczna do spożycia.
Firmy, między innymi te zrzeszone w stowarzyszeniu Natureef, mają doświadczenie w zabezpieczaniu antymikrobiologicznym powierzchni opakowań w związku z obecnością m.in. bakterii zarówno w pakowanych produktach, jak i – co bardziej istotne – także w środowisku zewnętrznym. Obecnie z pomocą naukowców szukają rozwiązań, które zabezpieczałyby powierzchnie opakowań przed wirusami – mówi prof. Artur Bartkowiak, dyrektor Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, członek zarządu stowarzyszenia Natureef.
W czasie pandemii okazało się też, jak wielką rolę odgrywa branża opakowaniowa z perspektywy zaopatrzenia w żywność całych społeczeństw. W związku z epidemią w Niemczech producenci materiałów opakowaniowych i opakowań (z papieru, kartonu, szkła, metalu i plastiku) uznani zostali przez Federalne Ministerstwo Wyżywienia i Rolnictwa za systemowo ważne elementy łańcucha dostaw w zakresie bezpieczeństwa zaopatrzenia ludności.
Z obserwacji Klausa Pählera, project managera w Pacarto GmbH i eksperta branży opakowaniowej wynika, że końcowi użytkownicy oczekują zabezpieczenia łańcucha dostaw żywności, co wiąże się z zagwarantowaniem dostępności materiałów opakowaniowych. Firmy opakowaniowe gromadzą więc zapasy surowców. Na rynku widać większy popyt na produkty trwałe i mrożone oraz na ich dostawy: Nie wiem, czy w długiej perspektywie koronawirus wpłynie na przemysł opakowaniowy. Ale niewykluczone, że większego znaczenia nabierze bezpieczeństwo dostaw materiałów do ich produkcji.
Okazja do rzetelnej rozmowy
Branża opakowaniowa oprócz wyzwań biznesowych zmaga się też z mitami i niedopowiedzeniami dotyczącymi kwestii związanych z zagospodarowaniem odpadów i wpływu na środowisko. Pandemia oraz okres, który po niej nastąpi, może być okazją do nowego spojrzenia na te zagadnienia.
Pod względem oczekiwań konsumentów w obecnej sytuacji priorytetem stało się bezpieczeństwo w miejsce ekologii, która królowała przez ostatnie dwa-trzy lata – potwierdza Piotr Bogucki. – Nie chcę zmieniać frontu o 180 stopni; dalej uważam, że gdy minie czas epidemii, musimy zmienić naszą gospodarkę z modelu liniowego na obieg zamknięty. Liczę natomiast na to, że obecna sytuacja skłoni wiele osób do bardziej rzetelnej oceny plastików stosowanych w opakowaniach niż tylko poprzez stwierdzenie: „plastik jest zły i już!”. Zmiany w tym zakresie muszą być przemyślane. Dotychczas nie zawsze tak było.
W mediach właściwie codziennie pojawiają się informacje mówiące o szkodliwym wpływie odpadów opakowaniowych, szczególnie tych z tworzyw sztucznych, na środowisko czy organizmy żywe. Z drugiej strony tworzywa sztuczne są materiałami innowacyjnymi, dającymi wiele możliwości zagospodarowania ich z pożytkiem dla zdrowia i środowiska. Plastik jako surowiec sam w sobie nie jest zły. Winy związanej z zanieczyszczeniem środowiska powinniśmy upatrywać nie w samym materiale czy też opakowaniu, tylko w samych sobie, w tym, jak postępujemy z opakowaniami po spełnieniu ich funkcji użytkowej. Wykorzystując opakowania z tworzyw sztucznych powinniśmy zachować umiar i postępować odpowiedzialnie. Konsumenci powinni zrozumieć, że w przypadku wielu artykułów spożywczych brak opakowania może przynieść więcej negatywnych skutków niż pozytywnych, takich jak marnotrawienie żywności czy też utrata jej bezpieczeństwa. Dlatego misją wiodących producentów opakowań jest wprowadzanie rozwiązań opakowaniowych promujących gospodarkę o obiegu zamkniętym – mówi Anita Frydrych.
Producenci opakowań na pomoc producentom masek medycznych
Oprócz codziennej działalności, która umożliwia regularne zaopatrzenie w żywność w skali całych krajów, firmy z sektora opakowaniowego aktywnie włączają się do pomocy w bezpośrednią walkę z pandemią. Gdy prof. Artur Bartkowiak zwrócił się do kilku z nich z pytaniem o możliwość dostarczenia materiałów wolontariuszom, którzy produkują przyłbice ochronne wykorzystywane przez służby medyczne, odzew był natychmiastowy.
Korporacja KGL błyskawicznie zdecydowała się na dostawę folii PET do produkcji przyłbic do masek ochronnych, jakie są drukowane dla naszej służby zdrowia przez różne firmy zajmujące się drukiem 3D w całej Polsce. Na drukarkach 3D powstaje konstrukcja, a z folii wycinane są przezroczyste szyby. Dostarczanie wyciętych już szybek do przyłbic zaoferowała ponadto firma Poli z Inowrocławia. Wygląda więc na to, że drukarze 3D z różnych regionów Polski nie będą więcej stopowani brakiem materiału na przyłbice – podkreśla prof. Artur Bartkowiak.
Zorganizowane w ciągu kilku dni dostawy pozwolą na wyprodukowanie kilkunastu tysięcy przyłbic ochronnych.
Jesteśmy dumni z szybkiej i konkretnej reakcji członków stowarzyszenia Natureef. Te firmy pokazały, że można na nich polegać w trudnych sytuacjach – mówi Jaśmina Solecka, prezes stowarzyszenia Natu-reef – organizacji, która skupia wiodące polskie firmy i instytuty badawcze działające w obszarze opakowań, branży chemicznej oraz produkcji spożywczej. Członkowie stowarzyszenia wprowadzają nowe technologie, prowadzą wspólne projekty badawcze, rozwijają produkty i koncentrują się w swoich działaniach na trosce o środowisko. Natureef wspiera je w zakresie ułatwienia dostępu do szerokiej bazy wiedzy, kontaktów, wymiany informacji, które posłużą do tworzenia nowych produktów i usług.
Nie tylko Natureef
Przykładów działań podejmowanych w ramach walki z koronawirusem zarówno przez dostawców dla branży opakowaniowej, jak i producentów opakowań, jest znacznie więcej.
Oto Grupa Canpack, globalny producent opakowań na napoje z siedzibą w Krakowie, drukuje na drukarkach 3D przyłbice ochronne, które są przekazywane lokalnym szpitalom. Projekt jest realizowany ze środków Fundacji Canpack w ramach programu wolontariatu pracowniczego „Czas na wolontariat”. Canpack angażuje się także w pomoc rzeczową i finansową dla szpitali i stacji pogotowia ratunkowego w Krakowie i okolicach, realizując dostawy niezbędnych środków ochrony osobistej, takich jak gogle ochronne, antybakteryjne mydła w płynie, żele higieniczne do rąk, trójwarstwowe maseczki ochronne, półmaski FFP2, przyłbice ochronne, a także antybakteryjne i antywirusowe płyny oraz spraye do powierzchni.
Georg Utz z Kątów Wrocławskich przekazał 100 specjalistycznych pojemników do transportowania żywności Bankowi Żywności we Wrocławiu, który organizuje pomoc dla osób starszych oraz osób w kwarantannie w całym regionie dolnośląskim. W ramach darowizny zaoferowanej przez firmę Georg Utz znalazły się pojemniki izotermiczne, skrzyniopalety PALOX, pojemniki RAKO i wózki transportowe – wszystkie specjalistyczne pojemniki firmy Georg Utz posłużyły do transportowania i organizowania żywności.
Z kolei dostawca opakowań DS Smith wsparł inicjatywę pomocy osobom starszym i dostarczył pudełka-skrzynki ustawiane przed siecią sklepów dyskontowych Biedronka, do których seniorzy mogą wrzucać prośbę o pomoc w robieniu zakupów. DS Smith z dumą wspiera takie akcje, oferując szybką i sprawną realizację zamówienia. Zostaliśmy poproszeni o produkcję pudełek-skrzynek, do których można wrzucać swoje zgłoszenia. Od momentu briefu do wysłania zamówienia do 16 lokalizacji mieliśmy 32 godziny. W tym czasie nasz zespół opracował projekt konstrukcji i grafik, naniósł korekty, przygotował i zamówił dedykowane wykrojniki oraz płyty offsetowe, wyprodukował 36 palet opakowań z przejściem przez 5 cykli produkcyjnych!
Taka współpraca nie byłaby możliwa bez świetnie zgranego zespołu Strategów Opakowań – powiedziała Marta Jędrzejczak, kierownik ds. marketingu i komunikacji, DS Smith Polska.
Jeszcze inny przykład pochodzi z firmy NiceLabel, czołowego producenta oprogramowania do projektowania etykiet i systemów do zarządzania etykietami, która zaoferowała bezpłatne subskrypcje swojego opartego na chmurze rozwiązania do etykietowania, a także usługi doradztwa technicznego organizacjom, które dołączyły do walki z COVID-19. NiceLabel podjęła niekomercyjną inicjatywę non-profit, aby pomóc tym organizacjom w jak najszybszym dostarczeniu tak potrzebnego sprzętu i materiałów medycznych: respiratorów, środków dezynfekujących, masek i innych niezbędnych zasobów do miejsc, gdzie są potrzebne. Dostęp do opartego na chmurze rozwiązania do etykietowania umożliwił zaangażowanym organizacjom szybkie tworzenie nowych etykiet i sprawne umieszczanie ich na opakowaniach nowych serii produktów, aby sprzęt i materiały docierały bez zwłoki do personelu pierwszej linii.
Ken Moir, wiceprezes NiceLabel ds. marketingu, powiedział: Chcieliśmy pomóc wyeliminować opóźnienia w dostawie zaopatrzenia tak, by etykietowanie nie było nigdy przeszkodą w jak najszybszym dostarczaniu krytycznych zasobów personelowi pierwszej linii. Nasza platforma chmurowa typu multi-tenant pozwala nam dostarczać rozwiązanie do etykietowania ze zdalnej lokalizacji w dowolne miejsce na świecie – i robić to ultraszybko.
Informacje o angażowaniu się firm z branży opakowaniowej w walkę z koronawirusem płyną z całego świata. Jednak największą pomoc w radzeniu sobie z pandemią zapewniają same opakowania. Są one niezbędne do dostarczania produktów do sklepów i pod drzwi zamawiających artykuły w sieci, gwarantują długą trwałość produktów i chronią je przed kontaktem z czynnikami zewnętrznymi – a zatem również z wirusami.
Na podstawie informacji medialnych opracował TK