easyFairs Packaging Innovations 2013: intymność w cenie – Tomasz Krawczak
25 Apr 2013 10:37

Przez dwa kwietniowe dni Warszawa stała się stolicą innowacyjnych opakowań. 5. edycja targów easyFairs Packaging Innovations przyciągnęła do hali w War-szawskim Centrum Wystawienniczym Expo XXI ok. 120 firm działających w bran-ży opakowaniowej, które prezentowały swoje nowoczesne rozwiązania. W zgodnej opinii wielu uczestników targi po raz kolejny udowodniły, że mimo stosunkowo niewiel-kiej skali doskonale sprawdzają się jako forum wymiany doświadczeń i spotkań z obecnymi oraz potencjalnymi klientami. Warszawskie targi easyFairs przeniosły się w tym roku do większej hali nr 1, odzwierciedlając rosnące zainteresowanie przedsiębiorców wystawianiem swej oferty w tej lokalizacji. Choć nie sposób porównywać stołecznej imprezy z jej zachodnimi odpowiednikami (np. w tym roku w Birmingham wystawiało się ok. 350 firm), to jej „intymny” charakter – takie określenie padło z ust przedstawicieli co najmniej kilku wystawiających się firm – był postrzegany jako zaleta, a nie wada. Symptomatyczna dla tych targów jest wypowiedź Agnieszki Angowskiej z firmy Heinzglas Działdowo: W targach uczestniczymy po raz kolejny, bo choć nie są duże pod względem objętości, to przez stoiska przewija się wiele osób: przyszłych klientów oraz przedstawicieli firm opakowaniowych, z którymi przy okazji podejmujemy rozmowy o współpracy, np. o produkcji nasadek do naszych butelek. Poza tym mamy możliwość odświeżenia kontaktów z obecnymi odbiorcami i rozmowy na temat nowych projektów. Próżno natomiast szukać na tych targach dużych maszyn pakujących, nie wspominając o kompletnych liniach do produkcji czy napełniania opakowań. Firmy świadome ograniczonego miejsca rezygnowały z ich prezentacji (Stanisław Zawadzki z firmy Polpak przyznał, że to jedyne targi z udziałem jego firmy, w których nie decyduje się ona na instalację swoich urządzeń i ogranicza wyłącznie do folderów reklamowych) lub dopasowywały ekspozycję do objętości stoisk. I tak firma Coffee Service, produkująca gotowe opakowania giętkie oraz maszyny pakujące, pokazała nowość w swej ofercie, czyli automat pakujący formująco-dozujący Cofpack Doypack H, zaś firma Aniflex część innowacyjnej na polskim rynku linii do cyfrowego druku i aplikacji etykiet samoprzylepnych inkjet UV. Od 5 lat targi easyFairs Packaging Innovations dają szansę na spotkanie producentów opakowań z dostawcami materiałów, urządzeń i usług oraz na ich kontakt z klientami. Obserwacja tegorocznej imprezy pozwala nam wyrazić przekonanie, że nie inaczej było również w tym roku. Opinie uczestników n Justyna Kierzkowska-Grzyb, Aniflex: Na targach informowaliśmy klientów o realizowanych przez naszą firmę usługach druku cyfrowego HD za pomocą technologii inkjet UV, który jest rzadkością w Polsce. Od innych metod druku cyfrowego etykiet różni się on tym, że nie wymaga zabezpieczania druku przez laminowanie ani uszlachetniania lakierem; druk bezpośrednio z pliku sprawia, że klienci nie muszą ponosić kosztów przygotowalni. Inne zalety to możliwość realizacji łączonej produkcji etykiet samoprzylepnych, personalizacja oraz optymalizacja kosztów produkcji etykiet samoprzylepnych przy niskich nakładach produkcyjnych. Widzimy rosnące zainteresowanie tą usługą –w ciągu roku obrót zapewniany przez maszyny cyfrowe zwiększył się 4-krotnie. n Agnieszka Prokopiuk, Arexim: Na tegorocznych targach Packaging Innovations skupiliśmy się przede wszystkim na prezentacji opakowań akrylowych i dla kosmetyki kolorowej z Chin oraz aluminiowych słoików i zamknięć od naszych europejskich partnerów. Cieszymy się, że mogliśmy obserwować tak duże zainteresowanie naszymi produktami z obu tych grup. Targi były dla nas wspaniałą okazją do spotkań z partnerami, którzy również wystawiali tu swoje produkty, i obserwacji nowości, jak choćby prostokątnych i kwadratowych opakowań w ofercie polskich firm. Bez wątpienia z roku na rok targi Packaging Innovations rozwijają się, przyciągają nowych dostawców i szerszą ofertę, pokazując nam trendy rodzimego rynku. n Andrzej Kaczorowski, Bericap: Na stoisku prezentowaliśmy część naszej oferty w zakresie nakrętek z tworzyw sztucznych. Staraliśmy się zainteresować klientów zamknięciami z zaworami na żywność płynną z przegrodą z termoplastycznego elastomeru TPE (zamiast stosowanej przez firmy konkurencyjne przegrody silikonowej). Nasze rozwiązanie można stosować z szeroką gamą aplikacji, od keczupów po produkty do higieny oraz farmaceutyki. n Iwona Pierko, Chesapeake: Firma Chesapeake Białystok zaprezentowała w Strefie Luxpack kilka starannie wybranych, wyróżniających się jakością propozycji spośród naszych wielu dotychczasowych realizacji, m.in. opakowania dedykowane dobrom luksusowym oraz druki uszlachetniane za pomocą techniki cold stampingu. Dodatkowo Magdalena Michalska przygotowała prezentację na seminarium learnShops pt. „Oszust, złodziej, morderca – mroczne sekrety opakowań”, która miała na celu zwrócenie uwagi użytkowników i właścicieli marek na odpowiedzialną rolę opakowania w łańcuchu konsumpcji. Podczas targów stoisko firmy cieszyło się dużym zainteresowaniem odwiedzających. n Jacek Napruszewski, DM System: Na utrzymanym w wiosennych kolorach stoisku autoryzowanego dealera firmy Esko zwiedzający mieli okazję zapoznać się z najnowszymi produktami tej firmy, tj. modelem plotera Kongsberg XN22 oraz pakietem oprogramowania Esko Suite 12. DM System uczestniczył także w warsztatach learnShops z prezentacją oprogramowania Web-Center. Warto dodać, że egzemplarz prezentowanego plotera XN 22 został sprzedany firmie Model Opakowania z Biłgoraja. Stoisko cieszyło się dużym „wzięciem” i prezentację na żywo pracy plotera śledziło wiele osób zwiedzających targi. Ogólnie chwalimy sobie uczestnictwo w tej imprezie, w trakcie której odwiedziło nas ponad 100 potencjalnych klientów. n Jacek Limanówka, Drukarnia Multipress: Od 3 lat Drukarnia Multipress prezentuje swoją ofertę na kolejnych edycjach targów Packaging Innovations, za każdym razem oferując coś innowacyjnego w produkcji opakowań wysoko przetworzonych. Rok w rok targi odwiedza coraz więcej osób, o czym świadczą liczba wystawców oraz przeniesienie targów do większej hali. Jednak w tym roku frekwencja zwiedzających i tym samym potencjalnych klientów na targach zaskoczyła nas wyjątkowo pozytywnie – oceniamy, iż gości mogło być dwa razy więcej niż w ub.r. n Piotr Kujawa, Druk Markuszewscy: Nasza drukarnia zajmuje się opakowaniami od 18 lat. W tym czasie wyspecjalizowaliśmy się w produktach o wysokim stopniu uszlachetnienia, co staraliśmy się pokazać na naszym stoisku. Wyróżnia nas bardzo szeroka gama usług wykończeniowych, m.in. sami barierujemy opakowania foliami PE i specjalistycznymi lakierami (ta druga opcja jest ciągle mało popularna na naszym rynku). Pokazaliśmy również opakowania wykonane w nowej w naszej ofercie technologii Cast&Cure, która daje możliwość uzyskania efektów hologramowych nie poprzez aplikację folii, ale odpowiednie nakładanie lakieru strukturalnego. n Marek Cichy, Etyflex: Jesteśmy drukarnią wąskowstęgową drukującą w technice fleksograficznej i specjalizujemy się w etykietach samoprzylepnych i owijkowych, np. na butelki z wodą mineralną. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji nowego projektu, czyli kompletnej linii technologicznej, na którą złożą się naświetlarka CtP i przygotowalnia (już zainstalowane) oraz 10-kolorowa maszyna fleksograficzna. Produkty z tej linii zamierzamy pokazać na kolejnych targach easyFairs w Warszawie, a tymczasem zaprezentowaliśmy wysokiej jakości etykiety drukowane za pomocą płyt fleksograficznych naświetlanych na CtP. n Agnieszka Angowska, Heinzglass Działdowo: Stoisko firm Heinz Glas Działdowo i Heinz Plastics Polska było licznie odwiedzane przez zwiedzających z Polski i zagranicy. Prowadzone były rozmowy m.in. na temat nowości wprowadzonych przez obie firmy w 201 3 roku. Poza nowościami 2013 – liniami butelek szklanych i plastikowych Cube oraz Tokyo, można było zobaczyć butelki z kolekcji: Valencia, Porto, June czy Elegance. Drugiego dnia targów można było wysłuchać wykładu pt: „Nowe technologie, nowe opakowania w polskich zakładach Grupy Heinz”, zaprezentowanego przez przedstawicielki obu firm. n Krzysztof Spychała, Intrex: Na stoisku zaprezentowaliśmy standardowy system do etykietowania produktów cylindrycznych ze specjalnym 3-rolowym modułem, przystosowany do etykietowania produktów o zmiennej średnicy po bardzo prostym przezbrojeniu. To oferta skierowana do małych i średnich producentów, którzy dominują wśród gości targów. Nasz system zintegrowaliśmy z drukarką atramentową typu inkjet firmy Domino dostępną w naszej ofercie; dzięki temu to urządzenie kompleksowo etykietuje i znakuje jednocześnie (m.in. daty przydatności, kody 2D, numery serii). Wystawiamy się w Warszawie, bo uważamy easyFairs za jedną z wiodących imprez branżowych pod względem potencjalnych klientów, zwłaszcza w sektorze MŚP. n Anna Wesołek, Karl Knauer: Już po raz piąty byliśmy obecni na targach easyFairs. Z roku na rok nasze stoisko odwiedza coraz więcej klientów, jednak w tym roku liczba gości była rekordowa. Ten sukces zawdzięczamy naszemu innowacyjnemu opakowaniu na gin „Bombay Sapphire” firmy Bacardi, do którego produkcji wykorzystaliśmy opatentowaną technologię drukowanej elektroniki „HiLight – printed electronics”. W związku z tym, że jest to prawdopodobnie pierwsze dostępne w wolnej sprzedaży opakowanie z nadrukowanymi aktywnymi powierzchniami świetlnymi, cieszyło się ono ogromnym zainteresowaniem klientów. Wiele zapytań dotyczyło również pozostałych oferowanych przez nas produktów, czyli opakowań standard i opakowań ozdobnych, kart blistrowych i kopert wysyłkowych. Co roku podczas Packaging Innovations nawiązujemy nowe kontakty i mamy nadzieję, że i tym razem zaowocują one wieloletnią współpracą. n Jolanta Wiśniewska, Kodak: Oferta firmy Kodak oraz możliwość dyskusji z jej specjalistami spotkały się z dużym zainteresowaniem odwiedzających targi. Cieszy nas przede wszystkim duża liczba odwiedzających nas gości, a także wiele interesujących rozmów, które – jak mamy nadzieję – zakończą się współpracą. Na targach Kodak Polska promowała w głównej mierze technologię Kodak Flexcel NX, która cieszyła się ogromnym zainteresowaniem zwiedzających. O rozwiązaniu tym mówił również Jacek Galiński podczas towarzyszących targom pierwszego dnia warsztatów learnShops. Prezentacja zatytułowana „Kodak Flexcel NX – jakie korzyści dla Twojego opakowania flekso” spotkała się z dużym zainteresowaniem. Innym promowanym rozwiązaniem było oprogramowanie Kodak Spotless Flexographic, które umożliwia drukowanie z wykorzystaniem mniejszej liczby kolorów dodatkowych. n Piotr Lisak, Masterlogo: Na stoisku pokazaliśmy dostępną na polskim rynku od początku tego roku drukarkę AJ Mondo firmy KBA-Metronic, łączącą zalety dużej prędkości drukowania i zaawansowanej technologii znakowania z atrakcyjną ceną. To urządzenie przeznaczone do prostych, standardowych aplikacji, które ma stanowić konkurencję dla drukarek dwuliniowych. Mimo to posiada duże możliwości druku i jest przystosowana do znakowania kodami kreskowymi, kodami 2D, logami w formie bitmap oraz nadrukowywania do 5 linii tekstu. n Bogdan Kasprzyk, Pakum: Naszą nowością pokazaną na targach był laminat dwuwarstwowy, którego górna warstwa (papier) jest doklejona do dolnej warstwy (polipropylen transparentny) w sposób wybiórczy, a dodatkowo do laminatu zostaje doklejony wąski pasek (trzecia warstwa) zadrukowanej folii metalizowanej lub perlistej o szerokości od 25 mm. (...) W targach easyFairs Packaging Innovations uczestniczyliśmy po raz pierwszy. Ich organizację oceniamy bardzo dobrze. (...) Nasze stoisko cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem, przeprowadziliśmy ok. 60 rozmów i wymieniliśmy kontakty z przedstawicielami firm zainteresowanych nawiązaniem współpracy. n Radosław Sakowski, Radpak: Firma Radpak wystawiała się na targach Packaging Innovations po raz pierwszy. Głównym celem było poznanie specyfiki tego wydarzenia oraz prezentacja naszych rozwiązań nowym grupom klientów. Odwiedzający poszukiwali przede wszystkim nowatorskich opakowań, lecz temat maszyn pakujących okazał się równie interesujący. Możliwość automatyzacji procesu pakowania, zwiększenia wydajności oraz zminimalizowania kosztów produkcji jest dla klientów bardzo istotna podczas wyboru rodzaju opakowania. Kompromis między nowatorskim opakowaniem a kosztami jego wprowadzenia do produkcji stanowi istotny problem. Z tego względu zaprezentowane przez nas nowe rodzaje opakowań, umożliwiające również pakowanie maszynowe, są pewnego rodzaju „złotym środkiem”. n Peter Hadidom, RPC Bramlage: Spośród czterech głównych rynków zbytu dla naszych opakowań: kosmetycznego, spożywczego, technicznego i farmaceutycznego, w Warszawie prezentowaliśmy rozwiązania dla dwóch pierwszych, m.in. dozowniki typu airless. Targi bardzo nam się podobają; choć niewielkie – tu trzeba podkreślić, że większe niż w ubiegłym roku – pozwalają nam na spotkanie z dużą liczbą klientów. Czyli: impreza dobrze skrojona na potrzeby polskiego rynku. n Sławomir Antkowiak, Schur: Prezentowane w tym roku opakowania są przeznaczone głównie dla branży spożywczej, poza tym na stoisku można było uzyskać informacje na temat naszych maszyn pakujących. Wśród pokazanych innowacji znalazły się m.in. nowe opakowania z wentylem na dania gotowe przeznaczone do gotowania w kuchenkach mikrofalowych, opakowania dwukomorowe typu doypack, ochronne opakowania na potrzeby branży technicznej z poduszką powietrzną zabezpieczającą zawartość przed fizycznym uszkodzeniem. n Katarzyna Bieńkowska, Silny & Salamon: Targi easyFairs Packaging Innovations to wydarzenie obfitujące w możliwości nawiązywania nowych kontaktów oraz zacieśniania już istniejących więzi biznesowych. Na stoisku odwiedzanym przez wielu zwiedzających z różnych branż zaprezentowaliśmy systemy półautomatycznego pakowania w gotowe worki Autobag, które dzięki kolorowym nadrukom i możliwości znakowania opakowań na maszynie ułatwiają pakowanie krótkich serii produktów lub całych zestawów i zapewniają atrakcyjny efekt końcowy opakowania. Przedstawiliśmy również cieszące się dużym zainteresowaniem systemy wypełniaczy zabezpieczających delikatne towary w transporcie, pozwalające zwiększyć komfort wysyłek do klienta i zmniejszyć odsetek uszkodzeń. n Artur Łysiak, Sternal International: Niedopuszczalne jest brać tyle pieniędzy za 2 dni i dawać limit do rozłożenia targów do godz. 19., a później karać za każdą godzinę; co więcej, przy takiej kwocie wjazd powinien być wliczony w cenę. Przy rozbiórce sytuacja z limitem czasu oraz z ekipą demontującą zabudowy się powtórzyła. Z powodu przepychanek z montażystami miałem wrażenie, że jako wystawca przeszkadzam im w demontażu zabudowy. n Magdalena Datkiewicz, Unicum: Na targach prezentowaliśmy produkowane przez naszą drukarnię etykiety samoprzylepne na roli. Drukujemy technikami fleksografii i sitodruku, stosując złocenie na zimno, złocenie na gorąco, tłoczenie oraz zadruk lakierem puchnącym. Szczególną uwagę przyciągały etykiety Unicum z trójwymiarowym efektem zadruku w połączeniu z surowcem metalizowanym. Na stoisku Unicum Etykiety prezentowaliśmy również łatwość przekazu informacji przez umieszczenie kodów 2D na etykietach samoprzylepnych, gwarantując pełną weryfikowalność tych kodów w procesie produkcji. Organizacja imprezy targowej była w pełni profesjonalna, a zainteresowanie odwiedzających zachęca, aby Unicum Etykiety wystawiało się podczas kolejnych edycji targów.