Przedsiębiorstwo ESTO z Barlinka (województwo zachodniopomorskie) to rodzinna firma, która od blisko 30 lat produkuje szeroką gamę opakowań z tektury falistej. Jest doskonałym przykładem organicznego rozwoju, który uczynił z niej liczącego się gracza na polskim rynku opakowaniowym. O historii firmy, jej dniu dzisiejszym i planach na przyszłość rozmawiamy z właścicielami, Adamem i Edwardem Skałeckimi (na zdjęciu z prawej).
Kiedy i w jakich okolicznościach powstała firma ESTO?
Edward Skałecki: Nasza firma powstała w listopadzie 1993 roku, najpierw jako spółka cywilna, a następnie w 2003 roku przekształciła się w sp. z o.o. Powstaliśmy w wyniku pomysłu oraz obserwacji zapotrzebowania na opakowania z tektury falistej. Od początku swojej działalności firma jest prowadzona i zarządzana przez naszą rodzinę. Siedziba firmy znajduje się w Barlinku. W swojej już ponad 28-letniej historii koncentrowaliśmy się na wytwarzaniu produktów charakteryzujących się wysoką precyzją, jakością i estetyką wykonania, które spełniały najwyższe wymagania klientów. Taka filozofia prowadzenia działalności przełożyła się na stopniowy, ale ciągły wzrost zaufania i zainteresowania naszymi produktami ze strony kolejnych odbiorców opakowań z papieru i tektury. Dla wielu z nich byliśmy ważnym partnerem handlowym, dostarczającym przeważającą ilość opakowań wykorzystywanych w ich produkcji.
Jakie były kamienie milowe w rozwoju przedsiębiorstwa?
Edward Skałecki: W czerwcu 2004 roku, korzystając z funduszy PHARE, wdrożyliśmy System Zarządzania Jakością zgodnie z normą ISO 9001: 2000 i przeszliśmy pozytywnie audyt uzyskując certyfikat w zakresie projektowania, produkcji oraz sprzedaży opakowań. System Zarządzania Jakością utrzymywany jest w firmie do dnia dzisiejszego, a od roku 2010 jest on certyfikowany według normy ISO 9001:2008, zintegrowanego systemu zarządzania jakością w ujęciu ogólnym, który został zaktualizowany do normy ISO 9001:2015 w 2018 roku. Stosowany system zarządzania jakością stanowi podstawowy model odniesienia prowadzonych procesów produkcyjnych, całkowitej realizacji wyrobu, ale również procesów pośrednio wspomagających funkcjonowanie przedsiębiorstwa, jak kadry, płace, rachunkowość, sprzedaż, obsługa klienta czy planowanie produkcji lub zakupów. Sytuacja ta pozwala nam stale doskonalić swoje usługi i dostarczać klientom wyroby o najwyższej jakości. Posiadamy także certyfikat Forest Stewardship Council® (FSC®). Posiadanie certyfikatu gwarantuje, że do produkcji opakowań wykorzystano wyłącznie tekturę wyprodukowaną z drewna pozyskiwanego przy zachowaniu żywotności lasów oraz ich biologicznej różnorodności. Najbardziej znaczącymi projektami inwestycyjnymi w historii działalności naszej Spółki były projekty zrealizowane przy udziale funduszy europejskich. Pierwszym z nich było zrealizowane w 2006 roku przedsięwzięcie pn. „Budowa nowoczesnej linii produkcyjnej opakowań tekturowych, opakowań kaszerowanych z nadrukiem offsetowym”, na realizację którego otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach działania 2.3 SPO WKP (wartość całkowita projektu: 2.049.232,00 PLN). W wyniku realizacji ww. inwestycji staliśmy się posiadaczem specjalistycznej technologii produkcji opakowań tekturowych, kaszerowanych z nadrukiem offsetowym. Podjęte działania umożliwiły nam dodatkowy i szybszy rozwój, rozszerzenie portfolio oferowanych produktów oraz podniesienie jakości oferowanych wyrobów. W 2012 r. wybudowaliśmy dwa budynki produkcyjno-magazynowe (w tym jeden dwupoziomowy) o łącznej powierzchni 1743 m2. W latach 2016-2018 realizowaliśmy kolejny projekt współfinansowany ze środków europejskich pn. „Budowa nowoczesnej linii dla krótkoseryjnej produkcji wielkogabarytowych opakowań tekturowych z wielokolorowym nadrukiem cyfrowym, wsparte kompleksowym systemem klasy ERP” o wartości 2.180.613,00 PLN w ramach działania 1.5. Inwestycje przedsiębiorstw wspierające rozwój regionalnych specjalizacji oraz inteligentnych specjalizacji, RPO WZ 2014-2020. Inwestycje w park maszynowy (zakup m.in. drukarki cyfrowej służącej do wykonywania nadruków na tekturze i urządzenia służącego do wykrawania opakowań klapowych bez użycia wykrojników) oraz system ERP pozwoliły firmie rozwinąć segment produkcji opakowań w technologii druku cyfrowego i stać się jednym z regionalnych liderów w produkcji opakowań o niskim nakładzie oraz produkcji opakowań na żądanie. Dodatkowo w 2016 r. wynajęliśmy i wyposażyliśmy halę produkcyjną w Barlinku o pow. 1000 m2. Tym samym powiększyliśmy swoją bazę produkcyjno-magazynową do 4500 m2. W 2019 r. w odpowiedzi na zidentyfikowane zapotrzebowanie naszych odbiorców zrealizowaliśmy wraz z Politechniką Łódzką, w ramach Działania 1.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw, Typ 1 projektu: Małe projekty B+R Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020, projekt badawczo-rozwojowy pn. „Opracowanie innowacyjnej technologii ochrony opakowań przed falsyfikacją za pomocą zabezpieczonych danych zmiennych”.
Jaki rodzaj produkcji realizuje firma? Które z opakowań cieszą się największą popularnością? Jaki jest profil odbiorców?
Adam Skałecki: W obecnej ofercie produktowej przedsiębiorstwa znajdują się następujące pozycje:
– opakowania z nadrukiem wielokolorowym w technologii cyfrowej,
– opakowania klapowe z tektury falistej,
– opakowania kaszerowane z nadrukiem offsetowym,
– opakowania wykrojnikowe z tektury falistej z nadrukiem lub bez nadruku,
– opakowania wykrojnikowe w technologii fleksograficznej,
– opakowania e-commerce.
Przedsiębiorstwo oferuje swoim klientom możliwość produkcji opakowań zgodnych z międzynarodowym katalogiem FEFCO, czyli oficjalnym systemem klasyfikacji konstrukcji opakowań. Użycie wzorów opisywanych w katalogu znacznie przyśpiesza i upraszcza proces produkcji, dając jednocześnie gwarancję wykonania zlecenia zgodnie z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez danego kontrahenta. Dodatkowo przedsiębiorstwo posiada własny dział kreatywny, który zapewnia możliwość produkcji opakowań na specjalne zlecenie klienta (custom-made, tailor-made). Strategia rozwojowa
firmy koncentruje się na podejmowaniu działań umożliwiających spółce ciągły rozwój, zarówno pod względem różnorodności asortymentu, jak i jego jakości. Spółka ESTO aktywnie poszukuje nowych klientów oraz rozwiązań technologicznych spełniających ich wymagania. Prowadząc stałą analizę rynkowych trendów stara się z wyprzedzeniem zidentyfikować pojawiające się nisze i opracować odpowiadające im rozwiązania. Nasze produkty znajdują zastosowanie w takich branżach jak: AGD, RTV, branża meblarska, branża oświetleniowa, spożywcza, automotive, branża farmaceutyczna, branża sportowa czy też branża e-commerce. Działamy zarówno na rynku polskim, jak i niemieckim, duńskim oraz norweskim. Przedsiębiorstwo oferuje opakowania kartonowe w każdej postaci, gotowe do użycia wg indywidualnych potrzeb klientów. W swojej ponad 28-letniej historii spółka potwierdziła, że jest firmą godną zaufania, co znalazło odzwierciedlenie w wykonywaniu wyrobów wysokiej jakości spełniających najwyższe wymagania.
Proszę opowiedzieć o parku maszynowym – jakich urządzeń używacie i jakie zapewniają możliwości?
Adam Skałecki: Firma posiada różnorodny park maszynowy, pozwalający wykonać praktycznie każde opakowanie z tektury falistej: zarówno małe pudełko służące do zapakowania książki, jak i duże pudło do zapakowania telewizora czy też roweru. W naszym parku maszynowym posiadamy maszyny rotacyjne z możliwością nadruków w technologii fleksograficznej, sztance płaskie służące do wykrawania, drukarkę cyfrową, która umożliwia nadruk full color o szerokości 2,5 m oraz bez ograniczenia w długości, maszyny typu boxmaker służące do wykonywania opakowań klapowych bez użycia wykrojników z możliwością nanoszenia nadruków oraz rączek i innych niewielkich wykrojów. Przedsiębiorstwo posiada także wydajne maszyny do sklejania opakowań jednopunktowo, trzypunktowo oraz czteropunktowo.
Dlaczego klienci powinni wybrać Waszą ofertę? Jaką wartość dodaną możecie im zaoferować? Czy wyróżniacie się czymś na rynku, np. tempem realizacji zleceń, wszechstronnością oferty, nowoczesnymi technologiami?
Adam Skałecki: Naszym hasłem przewodnim jest: „Z nami zapakujesz wszystko!”. Wyróżnia nas to, że możemy wykonać każde opakowanie: małe, średnie, ale też wielkogabarytowe z nadrukiem zarówno w technologii fleksograficznej, jak i cyfrowej, a także opakowania kaszerowane z nadrukiem w technologii offsetowej. Jesteśmy w stanie kompleksowo zaopatrywać w opakowania naszych klientów. Posiadamy również dział konstrukcyjny, który przygotowuje wzory dla naszych odbiorców, oraz dział graficzny, gdzie tworzymy nadruki na opakowaniach. Nasza wszechstronność to dowód, że jesteśmy firmą godną zaufania. Przychylność naszych partnerów biznesowych, z którymi jesteśmy związani od początku istnienia firmy ESTO, pozwala nam na szybką realizację zamówień.
Czy pandemia wpłynęła na Waszą działalność i popyt na produkty?
Adam Skałecki: Generalnie branża opakowań jest odporna na pandemię i rozwija się mocno rok do roku. Oczywiście pierwsze półrocze 2020 roku nie było łatwe dla naszej firmy. Z uwagi na zamknięcia poszczególnych sektorów gospodarki odnotowaliśmy spadek obrotów. Wymagało to od nas weryfikacji założonych wcześniej planów. Dokonaliśmy analizy tego, z czym mamy do czynienia, i podjęliśmy działania, żeby wrócić na odpowiednie tory. Trzeba również przyznać, że duży wpływ na odporność branży opakowań na pandemię miał związany z nią trend sprzedaży e-commerce. Sektor ten rozwija się oczywiście cały czas, ale pandemia mocno to przyspieszyła, a co za tym idzie, mocno wzrosło zapotrzebowanie na różnego rodzaju opakowania.
Uznaliśmy, że bezpieczeństwo naszych pracowników jest dla nas najważniejsze. Podjęliśmy natychmiastowe kroki, które głównie dotyczyły bezpieczeństwa. Wdrożyliśmy więc szereg procedur związanych z wejściem na teren zakładu, zarówno pracowników naszej firmy, jak i osób zewnętrznych. Stale monitorujemy to wszystko, co dzieje się dookoła i podejmujemy na bieżąco odpowiednie działania. Najważniejsze to nie wpadać w panikę i racjonalnie podchodzić do wyzwań, jakie stawia nam dzisiejszy świat.
Jakie są plany rozwoju ESTO w najbliższych kilku latach? Czy będziecie Państwo inwestować w nowe urządzenia i rozszerzenie oferty? A może w dywersyfikację produkcji?
Adam Skałecki: Wzrost zamówień i dynamika rozwoju naszych klientów oraz branży opakowań pokazuje tylko jeden słuszny kierunek, który planujemy już od przeszło 2 lat. Chcemy mianowicie sprawnie wdrożyć rozbudowę firmy i automatyzację procesów produkcyjnych. Klient musi być zadowolony z jakości naszych produktów oraz z krótkiego terminu realizacji. Na tę chwilę obecna lokalizacja nie jest optymalna z uwagi na duży natłok zamówień. W ciągu dwóch najbliższych lat będziemy już produkować opakowania w nowym zakładzie. Będzie to firma o dużo większej wydajności procesów produkcyjnych, zwiększy się przepływ materiału przez produkcję, poprawi się jakość produktów – zarówno za sprawą nowej maszyny drukującej w technologii cyfrowej, jak i maszyn wykrawających. Koszt inwestycji szacujemy na 40 mln złotych.
Obecnie trwa też proces patentowy dotyczący wymyślonej przez nas technologii ukrytego znakowania opakowań chroniącego przed falsyfikacją. Złożyliśmy również do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek na działania inwestycyjne, które dotyczą m.in. rozbudowy zakładu, automatyzacji oraz wprowadzenia nowych technologii. Jesteśmy na etapie dopinania źródeł finansowania i poszukiwania ewentualnych inwestorów.
Dziękuję za rozmowę.
Artykuł sponsorowany
Esto Sp. z o.o.
ul. Moniuszki 21, 74-320 Barlinek
www.esto.biz.pl