Etykieta cyfrowa sposobem na optymalizację kosztów
6 Jul 2012 15:24
Maciej Wojtaszek, Aniflex Sp. j.
Rosnące wymagania rynku oraz nacisk na optymalizację kosztów związanych z produkcją opakowań sprawiły, że poważnym wyzwaniem dla producentów etykiet samoprzylepnych stało się sprostanie takim potrzebom, jak personalizacja i różnicowanie produktu, dostosowanie jego projektu pod względem kolorystycznym, języka czy regionu oraz niskie nakłady produkcyjne. Naprzeciw tym wymaganiom wychodzi technologia druku cyfrowego Ink Jet UV, umożliwiająca opłacalną, niskonakładową produkcję etykiet samoprzylepnych.
Gospodarka wolnorynkowa sprawiła, że wyróżnienie produktu oraz zachęcenie do jego zakupu nabrało szczególnego znaczenia. Zadaniem opakowania jest już nie tylko ochrona produktu przed uszkodzeniem; ma ono także, a często przede wszystkim, działać na psychikę nabywcy i tym samym niejako zmusić go (świadomie lub podświadomie) do wyboru produktu spośród oferty konkurencji. Popularność sklepów samoobsługowych, super- i hipermarketów sprawia, że wyróżnienie produktu stało się niemałym wyzwaniem. Według badań, asortyment tych sklepów obejmuje od 6,5 tys. do ok. 17 tys. produktów; konsument przebywa w sklepie średnio 27 minut, przechodzi obok 300 artykułów na minutę, a 53-70 procent badanych podejmuje decyzję o zakupie impulsowo, a więc przy półce sklepowej, gdzie często jedynym rzecznikiem produktu jest jego etykieta i opakowanie.
Cyfrowy druk etykiet w technologii Ink Jet UV nie tylko odpowiada potrzebom w zakresie wyróżnienia produktu; daje także możliwość produkcji krótkich serii etykiet, stwarzając tym samym możliwość dopasowania opakowania danego produktu do potrzeb i wymagań precyzyjnie dobranej i sklasyfikowanej grupy konsumentów.
Personalizacja etykiety
Niewątpliwą zaletą druku cyfrowego w technologii Ink Jet UV jest personalizacja oraz możliwość realizacji produkcji łączonej. Łączenie produkcji etykiet samoprzylepnych umożliwia nie tylko redukcję kosztów etykiety, ale także skraca czas potrzebny na jej wykonanie. Dodając fakt braku kosztów form drukarskich (polimerów) oraz możliwość bezpośredniego druku z pliku komputerowego, otrzymujemy kompletny produkt w czasie znacznie krótszym aniżeli przy wykorzystaniu innych metod druku (np. popularnej fleksografii).
Opłacalnie niskie nakłady
Niskonakładowa produkcja etykiet służy ich wykorzystaniu do znakowania krótkich serii produktów lub też ich próbnych wersji. Dedykowana jest producentom, którym zdarza się wytwarzać krótkie linie swoich produktów, marki premium w limitowanej serii oraz ich próbne odpowiedniki. Nie bez znaczenia jest tu również możliwość łączenia nakładów, co z kolei daje szansę wytworzenia etykiet o tym samym kształcie i wymiarze, ale różnym projekcie, a w konsekwencji minimalizację kosztów.
Kontrast kolorów
Wysokojakościowy i bardzo trwały wydruk gwarantujący szybkie schnięcie oraz powtarzalność efektów, wykonany bezpośrednio atramentami UV, eliminuje koszty związane z dalszym zabezpieczaniem druku (np. poprzez laminowanie). Jest to kolejny element umożliwiający optymalizację kosztów związanych z produkcją etykiet. Dodając do tego druk w trybie czterokolorowym na każdym niemal podłożu, charakteryzujący się bardzo dobrym nasyceniem barw, otrzymujemy doskonały efekt końcowy, a w połączeniu z „chwytliwym” projektem, etykietę gotową do wyróżnienia produktu na półce.
Etykieta, która wyróżnia
Druk cyfrowy w technologii Ink Jet UV umożliwia rozwój kreatywnych etykiet samoprzylepnych opatrzonych spersonalizowanym komunikatem. Daje to możliwość kreacji nowatorskich przekazów marketingowych, a tym samym identyfikacji produktu przez daną grupę docelową. Zmiana poszczególnych elementów etykiety, począwszy od kodów kreskowych, poprzez nasycenie barw, kolorystykę aż po indywidualny projekt, wpływa nie tylko na wygląd danego produktu, ale także na postrzeganie całej marki. Tworzenie kreatywnych, chwytliwych i zaskakujących rozwiązań to nie tylko trend obecnych czasów, to wręcz konieczność.
Podsumowując…
Ink Jet UV umożliwia:
n personalizację produktu;
n eliminację kosztów przygotowalni (fotopolimerów);
n łączoną produkcję etykiet;
n doskonałe nasycenie barw;
n a w konsekwencji optymalizację kosztów produkcji niskonakładowych partii etykiet samoprzylepnych.