Etykiety wielostronicowe to już nie kłopot – Jules Lejeune
25 Oct 2012 08:49
Życie etykiet na zapakowanych produktach spożywczych o krótkim czasie przydatności do spożycia może być wyjątkowo ulotne. Jednak i tak spełniają one ważną rolę dekoracyjną, wyróżniającą produkt na półce sklepowej wśród artykułów konkurencji, a także informacyjną jako nośnik ważnych treści. Realizacja obu tych zadań może być trudna w przypadku małych opakowań, ale marki Harmony Fruit oraz Yoghurt Desserts, stworzone przez znaną z jakości swych wyrobów szwajcarską piekarnię i producenta żywności, firmę Jowa AG, dla głównej szwajcarskiej sieci sklepów detalicznych Migros, udowadnia, że wszystko jest możliwe.
Wyzwanie
Harmony Fruit oraz Yoghurt Desserts to najwyższej jakości świeże produkty o zaledwie 4-dniowym okresie przydatności do spożycia, pakowane w zamknięte przezroczystą pokrywką z PET pojemniki w kształcie piramidy. Jogurty oferowane w czterech smakach: moreli, ananasa, truskawki i maliny, są smakowitym i zdrowym deserem. Takie produkty muszą być łatwe do dostrzeżenia na sklepowej półce, zaś dzięki etykiecie klient powinien dowiedzieć się, jaki smak wybiera, a także poznać wszelkie niezbędne informacje: na temat wartości odżywczej, składników, masy produktu oraz jego daty przydatności do spożycia. Niestety, na małych pojemnikach Harmony o nietypowym kształcie trudno znaleźć miejsce na zmieszczenie wszystkich tych informacji.
Kreatywna odpowiedź
Szef Działu Rozwoju Opakowań w firmie Jowa, Christian Pfeiffer, zdawał sobie sprawę, że będzie potrzebował niestandardowej etykiety. W poszukiwaniu rozwiązania zwrócił się do specjalizującej się w druku etykiet firmy Pago AG. Pago regularnie drukuje etykiety dla firmy Jowa i ma wyjątkową wiedzę na temat produkcji samoprzylepnych ulotek i etykiet wielostronicowych. Jak mówi Freddy Schöb, kierownik sprzedaży w Pago: Nasze długie doświadczenie z etykietami o skomplikowanych kształtach w połączeniu z wielostronicową zawartością znacznie pomogło nam w opracowaniu etykiety dla deserów Harmony, które zawierały wszystkie elementy wymagane przez naszego klienta, jednocześnie atrakcyjnie się prezentując i jednoznacznie identyfikując smak ukryty w słoiczku. Jako bonus spełniają dodatkową funkcję: ponieważ etykieta uszczelnia przykrywkę, może służyć jako zabezpieczenie przed niepożądanym dostępem (pokazując, czy ktoś nie manipulował wcześniej przy opakowaniu).
Jako podłoże dla papieru certyfikowanego przez organizację FSC producent wykorzystał błyszczącą, białą folię samoprzylepną z polipropylenu o grubości 60 mikrometrów. Pago wykonuje etykietę – złożoną z dwustronnie zadrukowanych sześcioma kolorami stron – na rotacyjnej maszynie typograficznej, z wykorzystaniem farb o niskiej migracji. Częścią etykiety jest też podwójnie perforowana część zrywalna. Informacje na temat produktu drukowane są w trzech językach: francuskim, niemieckim i włoskim. Z myślą o recyklingu etykieta jest mocowana do pojemnika z pomocą łatwego do usunięcia kleju. Drukowane w przeciętnym nakładzie 50 tys. na jeden smak, etykiety Harmony są następnie nakładane manualnie przez pracowników firmy Jowa w procesie stanowiącym integralną część łańcucha produkcji.
Christian Pfeiffer z Jowa jest usatysfakcjonowany z końcowego rezultatu. Etykiety zachęcają do jedzenia, a konsumentowi łatwo wybrać preferowany smak dzięki kolorowym obrazkom różnych owoców. Wybraliśmy Pago do realizacji etykiet, ponieważ firma ma doskonały dział rozwoju i pierwszorzędne urządzenia do druku.
Etykiety nagrodzone
Seria etykiet na Harmony Fruit oraz Yoghurt Desserts została niedawno doceniona przez FINAT, organizację grupującą europejskich producentów etykiet samoprzylepnych, w dorocznym konkursie Label Awards, na którym Pago w tym roku otrzymał najwyższą nagrodę w kategorii marketingu i końcowego zastosowania etykiet wielostronicowych. Kurt Walker, prezes FINAT, tak skomentował tę nagrodę: Umieszczenie rosnącej ilości tekstów wymaganych przez prawo na etykietach na żywność wymusza na ich drukarzach coraz większą kreatywność. Pago umiejętnie zademonstrowało, że wielostronicowe etykiety samoprzylepne mogą być atrakcyjne i praktyczne.