Chcąc poznać nastroje panujące w branży, organizatorzy targów ALL4PACK Emballage Paris przeprowadzili przed edycją 2022 (która odbędzie się w dniach od 21 do 24 listopada 2022 r. w Centrum Wystawowym Paris Nord Villepinte) ankietę wśród profesjonalistów – dostawców i użytkowników opakowań – aby poznać ich opinie na temat ewolucji materiałów opakowaniowych. Oto, co wynika z odpowiedzi uczestników.
Wyzwanie: opakowania bardziej przyjazne dla środowiska
Trwa rewolucja opakowaniowa. Cała społeczność targów All4Pack zdaje sobie sprawę z potrzeby ekologicznej transformacji: 88% ankietowanych uważa, że kwestią priorytetową jest korzystanie z opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska. Głównymi powodami tej zmiany są oczekiwania konsumentów (69%), korzyści wizerunkowe (56%) oraz zmiany legislacyjne (49%).
Z drugiej strony, przedstawione bariery to koszt stosowania przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych (63%), a ponadto dostępność (43%) i jakość materiałów (37%); przeszkody są częściej podnoszone przez użytkowników opakowań (43%) niż przez dostawców (27%).
Świetlana przyszłość materiałów bio. Papier/tektura (77%) i plastik (73%) pozostają głównymi materiałami używanymi do pakowania. Materiały bio są wciąż mało popularne (18%).
Na pytanie o rodzaj materiałów stosowanych w ciągu najbliższych dwóch lat społeczność targów All4Pack wydaje się mieć sprecyzowaną wizję (tylko 0,5% respondentów odpowiedziało „nie wiem”):
– Wykorzystywanie materiałów bio powinno być coraz bardziej powszechne: 37% respondentów deklaruje, że chce zacząć używać biomateriałów w ciągu najbliższych dwóch lat.
– Papier i tektura również powinny być bardziej popularne: 46% ankietowanych decydentów twierdzi, że chce używać więcej tych materiałów.
– Powinien nastąpić zauważalny spadek użycia plastiku: 32% zamierza ograniczyć korzystanie z tego materiału, jednak niewiele osób planuje z niego całkowicie zrezygnować (5%). Użycie metalu, szkła i drewna powinno pozostać na względnie stabilnym poziomie.
Dostawcy opakowań / branże użytkowników
Wyzwania związane z bardziej ekologicznymi opakowaniami. Branże użytkowników są prawie jednomyślne w kwestii używania materiałów opakowaniowych bardziej przyjaznych dla środowiska: 88% uważa, że to sprawa o kluczowym charakterze. Ponad 50% dostawców opakowań uważa, że używanie materiałów bardziej przyjaznych dla środowiska jest priorytetem. Francuscy dostawcy są w awangardzie pod tym względem (100% uważa tę kwestię za raczej lub całkowicie priorytetową).
Motywacje
Dla branż użytkowników oczekiwania konsumentów (68%) są głównym powodem stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych, szczególnie w przemyśle spożywczym (83%). Korzyści wizerunkowe (59%), zmiany legislacyjne (43%) i wola menedżerów (35%) zajmują kolejne pozycje, szczególnie w dużych firmach. Po stronie dostawców trzy czołowe pozycje są takie same, ale z różnymi wynikami: 71% wybrało oczekiwania konsumentów jako główny powód stosowania bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych.
Na drugim miejscu znajdują się zmiany w ustawodawstwie (57%), a następnie korzyści pod względem wizerunkowym (55%). Wielu Francuzów uważa, że kwestia opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska jest priorytetem (średnia 74% na pierwszych trzech pozycjach).
Przeszkody. Dla branż użytkowników główną przeszkodą w stosowaniu bardziej przyjaznych dla środowiska materiałów opakowaniowych jest oczywiście koszt (66%), szczególnie we Francji (71%). W mniejszym stopniu problemem dla wielu firm jest także dostępność (43%) i jakość materiałów (43%).
Z punktu widzenia dostawców koszt surowców jest również główną przeszkodą w stosowaniu bardziej przyjaznych środowisku materiałów opakowaniowych (57%), a kolejną: dostępność materiałów (41%). Wysokość inwestycji niezbędnych do wykorzystania tych materiałów jest trzecią główną przeszkodą (29%), zwłaszcza dla firm zatrudniających 50 i więcej pracowników (40,5%).
Wykorzystywane materiały. Użytkownicy opakowań nadal stosunkowo rzadko używają biomateriałów (14,8%); normą pozostają papier/tektura (86%) i plastik (75,8%). Szkło jest obecnie wykorzystywane głównie w przemyśle spożywczym (34,7%).
Po stronie dostawców liczba producentów opakowań z biomateriałów jest nadal dość niska (22,9%) w porównaniu z dostawcami opakowań z tworzyw sztucznych (69,9%) i papieru/tektury (62,7%).
Materiały przyszłości. W ciągu 2 najbliższych lat wiele branż użytkowników opakowań zamierza ograniczyć zużycie plastiku (34%), ale materiał ten nie zniknie: 74% nadal zamierza z niego korzystać. Zastosowanie biomateriałów powinno silnie wzrosnąć (o 39%), wykorzystanie papieru/tektury także powinno się zwiększyć (48% ankietowanych zamierza używać go w większej ilości). Z wyjątkiem plastiku pozostałe materiały opakowaniowe zyskują na popularności w przemyśle spożywczym.
Znaczna liczba użytkowników opakowań planuje ograniczyć zużycie tworzyw sztucznych (28%), ale niewielu przestanie ich używać (3,6%). Wykorzystanie biomateriałów powinno być bardziej powszechne (56,6%), a wykorzystanie papieru/tektury wzrośnie (66,3%). Zmiany w zależności od rynków docelowych powinny być podobne; nawet jeśli oferta biomateriałów powinna dalej rosnąć, na rynku spożywczym 64% zamierza wykorzystać ten materiał za dwa lata (wobec 24%, którzy obecnie go stosują).
Pełna ankieta dostępna jest na stronie: www.all4pack.fr.
Opracowano na podstawie materiałów All4Pack