Między 27 i 29 września 2022 r. przedstawiciele europejskiego sektora opakowaniowego po raz kolejny zgromadzą się na targach opakowań, technologii i procesów FACHPACK. Organizatorzy oczekują, że w Norymberskim Centrum Wystawowym pojawi się ponad 1100 wystawców (w 2021 r. było ich 789), aby zaprezentować na swoich stoiskach innowacyjne produkty, maszyny i rozwiązania. W tym roku wystawie FACHPACK towarzyszyć będą, odbywające się w tym samym miejscu i czasie, międzynarodowe targi technologii proszków, granulatów i materiałów sypkich POWTECH.
Tematem przewodnim tegorocznych targów FACHPACK będzie „Transition in Packaging”, hasło trafnie opisujące zmiany zachodzące obecnie w branży, częściowo wymuszone przez obecną sytuację geopolityczną. Zmiany polegające więc z jednej strony na położeniu większego nacisku na zrównoważony rozwój, wzroście znaczenia e-handlu i rozwoju cyfryzacji, z drugiej na szukaniu dróg radzenia sobie z niedostatkiem surowców, rosnącymi cenami energii i problemami transportowymi.
Branża w czasach przemian
O tych drugich dużo mówiono w trakcie konferencji prasowej poświęconej targom i zorganizowanej online przez Nürnberg-Messe na początku lipca. Branża stoi w obliczu zmian wywołanych obecnymi wstrząsami geopolitycznymi i gospodarczymi – tłumaczyli jej uczestnicy. Winfried Batzke, dyrektor zarządzający Niemieckiego Instytutu Opakowań (dvi), wskazał w dyskusji na wpływ globalnych zakłóceń w łańcuchu dostaw, które bardzo mocno dotykają także branżę opakowaniową: czy to brakujące części do maszyn, niedobór papieru, czy trudności logistyczne – cała branża cierpi z powodu obecnych wyzwań. Wtórował mu dr Martin Bornhöft, kierownik Grupy roboczej ds. inżynierii procesów farmaceutycznych (APV): Globalne opóźnienia dotykają nas szczególnie w zakresie substancji aktywnych i pomocniczych, gdzie czas realizacji dostaw wzrósł z 10 do 50 tygodni. Dodatkowo firmy muszą amortyzować inflację i radzić sobie z niedoborem energii (niektórzy są uzależnieni od rosyjskiego gazu), dlatego obecnie zajmują się gromadzeniem zapasów.
Wystawa dużo większa niż w 2021 roku
Mimo wspomnianych problemów organizatorzy spodziewają się sukcesu. Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że udało nam się znacząco zwiększyć liczbę wystawców, o około 40 procent. Liczymy na ponad 1100 wystawców, w tym znanych producentów maszyn pakujących i materiałów opakowaniowych. W targach bierze udział również wiele nowych firm, wracają też duzi wystawcy, którzy odkrywają je na nowo – mówi Phillip Blass, dyrektor FACHPACK w NürnbergMesse. Aktualna lista wystawców i plany stoisk są dostępne na stronie targów.
Połączenie z POWTECH będzie korzystne dla targów FACHPACK. Obie imprezy przyciągają użytkowników z sektorów żywności i pasz, chemicznego, farmaceutycznego, przetwórstwa tworzyw sztucznych i inżynierii mechanicznej. Przez trzy dni oba wydarzenia skupiają cały łańcuch dostaw, od przetwórstwa i technologii po opakowania. Oczywiście bilet wstępu na jedną z imprez umożliwia wejście na obie – mówi Heike Slotta, dyrektor wykonawczy organizatora obu targowych edycji, NürnbergMesse. FACHPACK zajmie 9 hal wystawienniczych, a POWTECH cztery; obie imprezy są doskonale skomunikowane dzięki łączącym je pasażom. Hala 4 będzie miała charakter „mieszany”, goszcząc wystawców oferujących rozwiązania zarówno w zakresie materiałów sypkich, jak i opakowań.
Pomysły i inspiracje: nowe spojrzenie dzięki bogatemu programowi forów
FACHPACK tradycyjnie aspiruje do roli siły napędowej branży, dlatego ponownie przygotował obszerny program prezentacji w ramach forów PACKBOX (hala 9) i TECHBOX (hala 3C), które cieszą się popularnością wśród zwiedzających. W 2021 r. w obu edycjach wzięło udział 9500 targowych gości. W przygotowywaniu ich programu uczestniczą liczący się partnerzy z branży opakowań, którzy zapraszają zainteresowanych nie tylko do słuchania, ale także angażowania się w dyskusje. Na forach poruszane będą aktualne problemy branży takie jak brak wykwalifikowanego personelu, zarządzanie i wąskie gardła w łańcuchach dostaw, ceny surowców i wiele innych.
Oba fora każdego dnia będą skupiać się na innym temacie. Na PACKBOX będą to: „Doświadczenia i oczekiwania rynkowe” (27.9), „Zrównoważone wzornictwo i materiały” (28.9) oraz „Opakowania: cyfrowe i inteligentne” (29.9); z kolei TECHBOX bliżej przyjrzy się tematom „Innowacje i Strategia Klimatyczna” (27.9), „Nowe modele biznesowe w sektorze maszyn opakowaniowych/ Pozyskiwanie i utrzymywanie wykwalifikowanej siły roboczej i innych pracowników” (28.9) oraz „Wydajność i cyfryzacja” (29.9). Uzupełnieniem PACKBOX i TECHBOX będzie forum wystawców INNOVATIONBOX w hali 5, gdzie zarejestrowani wystawcy będą mogli zaprezentować zwiedzającym własne innowacje i nowości produktowe w trakcie 30-minutowych prezentacji na żywo.
myFACHPACK: internetowy dodatek do imprezy „na żywo”
W tym roku organizatorzy ponownie sko- rzystają ze wsparcia myFACHPACK – „nakładki” ułatwiającej networking między firmami i transfer wiedzy. Od 16 września przez cały okres do rozpoczęcia targów sieciowe narzędzie pomoże uczestnikom w kontaktach z wystawcami, partnerami i prelegentami. W trakcie targów myFACH-PACK będzie na żywo transmitować przebieg forów PACKBOX, TECHBOX i INNOVATIONBOX, a po ich zakończeniu zapewni możliwość ich ponownego obejrzenia.
Inspiracje: prezentacja wzornictwa opakowań w hali 7
Jeśli interesujesz się projektowaniem opakowań, nie przegap specjalnego pokazu „Transition in Packaging by Design” w hali 7, który zilustruje, w jaki sposób wzornictwo wspiera branżę w spełnianiu najnowszych wymagań odnośnie do opakowań. Aby osiągnąć ten cel, projektanci oferują „Innowacje: kreatywność, technika i komunikacja”.
Ten specjalny pokaz oparty na trzech głównych hasłach: „Address”, „Amaze”, „Advance” (w wolnym tłumaczeniu: Rozwiązuj (problemy), Zaskakuj, Rozwijaj) – efekt współpracy bayern design i NürnbergMesse – zaprezentuje wybrane przykłady wzornictwa opakowań jako środka komunikacji i interakcji oraz poligonu, na którym rozwijane są zrównoważone materiały. Pokazywane w jego trakcie innowacje dostarczą inspiracji i zaprezentują nowe ścieżki, którymi podąża sektor opakowaniowy. 28 września w godzi- nach 13-14 w trakcie forum PACKBOX znani projektanci pokażą swoje rozwiązania wpisujące się w tematykę trzech wymienionych wyżej haseł.
Innowacje: start-upy w hali 5
Bardziej niż kiedykolwiek wcześniej branża opakowaniowa potrzebuje świeżych, niekonwencjonalnych pomysłów i rozwiązań problemów związanych ze swoją działalnością. Zwiedzający będą mogli ich poszukać na stoiskach start-upów w hali 5, w dotowanym przez niemiecki rząd pawilonie przeznaczonym dla innowacyjnych młodych firm, a także w międzynarodowej strefie start-upów. Tutaj nowicjusze będą pokazywać i omawiać swoje innowacyjne produkty i procesy z zainteresowanymi nimi specjalistami w dziedzinie opakowań. Ponadto codziennie w INNOVATIONBOX zyskają oni możliwość przed- stawienia swoich firm i produktów w formie krótkich i zwięzłych prezentacji.
Niemiecka Nagroda Opakowań: „A zwycięzcą zostaje...”
Targi FACHPACK 2022 ponownie staną się sceną wręczenia wyróżnień zwycięzcom najbardziej prestiżowego europejskiego konkursu w dziedzinie doskonałości opakowań, Niemieckiej Nagrody Opakowań. Już pierwszego dnia na forum PACKBOX (od godziny 16) przyzna je w dziesięciu kategoriach Niemiecki Instytut Opakowań (dvi). Organizatorom targów – jako partnerowi premium – przypadnie przywilej uhonorowania nagrodą specjalną młodych talentów. Laureaci nagród będą mogli ubiegać się o trofea WorldStar Światowej Organizacji Opakowań (WPO).
Etykiety i nie tylko w pawilonach stowarzyszeń
Etykiety na opakowaniach informują konsumentów o ich zawartości i pomagają w sprzedaży produktów. W pawilonie Labels & More w hali 9 zaprezentują się producenci etykiet, którzy na co dzień zajmują się tworzeniem rozwiązań dla klientów z branż spożywczej, napojów, farmaceutycznej i handlu detalicznego. Pawilon stowarzyszeń w hali 5 pojawi się na imprezie już po raz czwarty. W tym miejscu około 20 organizacji będzie udzielać informacji i porad na temat swoich usług i różnic między sektorami opakowaniowymi w różnych europejskich krajach. Otwarta konstrukcja pawilonu z częścią wspólną ma zapewnić idealną przestrzeń do dialogu.
Opracowano na podstawie materiałów organizatorów