Wysoka wydajność, jakość, niezawodność, solidna konstrukcja, łatwość użytkowania, niskie koszty eksploatacji oraz bezpłatne zdalne wsparcie serwisowe to najważniejsze odpowiedzi na pytanie „Dlaczego Fosber?” Przekonały one wielu globalnych producentów tektury falistej takich jak: DS Smith, Smurfit Kappa, Thimm, VPK (właściciel Aquila Group w Polsce), Mondi oraz Dunapack (który ostatnio z sukcesem uruchomił nową tekturnicę o szerokości 2,8 m w swojej centrali w Wiedniu). Simet, niedawno przejęty przez koncern Mondi, jest w trakcie instalacji w pełni wyposażonej, wysoko wydajnej tekturnicy, która prawdopodobnie będzie najszybszą i najbardziej wszechstronną maszyną kiedykolwiek dostarczoną przez Fosber. Może ona produkować tekturę jedno-, dwu- i trzywarstwową z prędkością 400 m/min.
Na rynku maszyn do produkcji tektury falistej wartym 500 mln EUR funkcjonuje trzech głównych dostawców; 30% tego rynku należy do firmy Fosber – globalnego dostawcy zarówno kompletnych linii, jak i indywidualnych zespołów do produkcji tektury falistej. Założona w 1978 roku, z siedzibą główną we włoskiej Lucce firma Fosber posiada również strategicznie zlokalizowane filie w USA i Chinach. Grupa Fosber jest dziś światowej klasy dostawcą kompletnych tekturnic oraz wykonawcą zaawansowanych modernizacji maszyn na całym świecie, całkowicie oddanym jakości oraz obsłudze klienta. Z obrotem rocznym rzędu 140 mln EUR i zatrudnieniem na poziomie 400 osób Fosber Group skupia się na dostarczaniu najnowocześniejszych technologii, gwarantujących klientom wysoką wydajność, elastyczność produkcji, niskie koszty użytkowania i niezawodność.
Nieustanne innowacje
Pierwsza kompletna linia do produkcji tektury falistej firmy Fosber została dostarczona w 2002 roku i zapoczątkowała dynamiczną ekspansję zarówno pod względem przychodów, jak i możliwości produkcyjnych fabryki – mówi Gunnar Prucker, dyrektor sprzedaży w firmie Fosber, odpowiedzialny za Polskę oraz region Europy Wschodniej. – Fosber projektuje maszyny, zleca produkcję części podwykonawcom, a następnie po bardzo wnikliwej kontroli jakości montuje tekturnice i przed ich wysyłką do klienta przeprowadza testy. Roczny potencjał fabryki to 20 kompletnych linii produkcyjnych, wytwarzanych równolegle do produkcji poszczegółnych modułów i realizowanych projektów modernizacyjnych. Wszyscy podwykonawcy zlokalizowani są w rejonie Lukki, dzięki czemu workflow produkcyjne jest elastyczne, niezawodne, efektywne kosztowo oraz łatwe do nadzoru i inspekcji. Wszyscy od wielu lat pracują również na wyłączność dla firmy Fosber, są więc wysoce wyspecjalizowani i posiadają wymagane doświadczenie i know-how. Terminowość dostaw oraz najwyższa jakość to fundamenty naszej działalności, dlatego współpraca z zaufanymi partnerami jest dla nas kluczowa.
Linia do produkcji tektury firmy Fosber została zaprojektowana z myślą o zagwarantowaniu maksymalnej elastycz-ności procesu wytwórczego, zarówno pod wzlędem wydajności, jak i jakości finalnego produktu. Dzięki innowacyjnej, modułowej konstrukcji standardowa tekturnica Fosber może być z łatwością skonfigurowana pod kątem oczekiwanej wydajności – od najbardziej produktywnych linii dla globalnych graczy do uproszczonych, ale łatwych do ulepszenia maszyn z tzw. poziomu wejściowego dla producentów mniejszych wolumenów. Firma Fosber skupiła się na opracowaniu jednej, podstawowej linii, którą nieustannie modernizuje, podnosząc jej możliwości produkcyjne. Linia ta jest konfigurowana pod względem indywidualnych potrzeb, dzięki czemu nie tylko spełnia wszystkie wymagania klienta, ale również jest niezawodna i ekonomiczna w eksploatacji.
Początek nowej ery
Fosber już teraz może poszczycić się wieloma instalacjami na polskim rynku i bardzo pozytywną opinią wśród klientów, ale najlepsze jeszcze przed nami w związku z licznymi projektami modernizacyjnymi i powstawaniem nowych zakładów produkcyjnych – twierdzi Gunnar Prucker. – W ostatnich latach wielu globalnych graczy postawiło na markę Fosber podejmując decyzje inwestycyjne. Polska nie jest wyjątkiem – tekturnice Fosber upodobały sobie szczególnie prywatne firmy, takie jak TFP, Werner Kenkel czy WOK, które od wielu lat z powodzeniem korzystają z naszych linii.
Simet, ostatnio przejęty przez koncern Mondi, jest obecnie w trakcie instalacji superszybkiej, w pełni wyposażonej linii produkcyjnej. Z dumą informujemy, że zostaliśmy wybrani na dostawcę kompletnej, wysokowydajnej tekturnicy do firmy Mondi Simet – z entuzjazmem potwierdza Gunnar Prucker. – Z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie to najszybsza linia kiedykolwiek dostarczona przez firmę Fosber, z prędkością produkcyjną 400 m/min, będąca w stanie wydajnie i ekonomicznie wytwarzać tekturę jedno-, dwu- i trzywarstwową o pełnej gamie fali. A to dopiero początek nowej ery w związku ze wspomnianymi już projektami budowy nowych zakładów oraz modernizacji i zastępowania wyeksploatowanych linii w Polsce i Europie Wschodniej.
Dlaczego Fosber?
Niski koszt eksploatacji to jeden z kluczowych punktów w przypadku inwestycji w tekturnicę Fosber – zapewnia Gunnar Prucker. – Jest on osiągany dzięki oszczędnemu procesowi wytwórczemu oraz efektywnemu kosztowo łańcuchowi dostaw, który nie jest osiągany poprzez kompromis ani w kwestii jakości, ani wydajności. Łatwość obsługi to kolejna przewaga konkurencyjna – szybszy proces nauki obsługi maszyny, mniejsza liczba operatorów, intuicyjne sterowanie, łatwy serwis bieżący itp. Dostarczamy to, co obiecujemy: solidna konstrukcja, wysoka wydajność, jakość, niezawodność, wsparcie serwisowe w trybie 24/7 oraz bezpłatna zdalna diagnostyka i serwis to kolejne przewagi konkurencyjne firmy Fosber. Inny kluczowy czynnik to poziom automatyzacji – w pełni automatyczna tekturnica, zsynchronizowana z pozostałymi procesami wytwórczymi zachodzącymi w fabryce, wyposażona w systemy kontroli to konieczność na dzisiejszym konkurencyjnym rynku. W pewnym sensie linia może pracować na automatycznym pilocie – system bada jakość produkowanego podłoża i automatycznie dostosowuje ustawienia w oparciu o bieżące warunki panujące w hali. Narzędzie to nosi nazwę ProQuality i służy do wykrywania defektów oraz monitorowania wstęgi i montowane jest na każdym module maszyny. Wykorzystując techniki wizyjne ProQuality monitoruje, wykrywa i rejestruje w czasie rzeczywistym jakiekolwiek defekty na całej szerokości wstęgi (wady papieru, delaminację, pęcherze powietrza, zagniecenia, przedarcia, pęknięcia fali, uszkodzenia krawędzi itp.). Błędne arkusze są odrzucane, a na układarkę trafia wyłącznie produkt spełniający najwyższe wymagania jakościowe.
Usługi szyte na miarę
Każdy produkt, który opracowujemy, jest kompilacją możliwości technologicznych, oczekiwań rynku oraz informacji zwrotnej, którą otrzymujemy od naszych klientów – dodaje Marco Cesari, szef osbługi posprzedażnej w firmie Fosber. – Dzięki ich sugestiom opracowaliśmy rowiązanie zwane ProCare, którego trzecia generacja została niedawno wprowadzona na rynek. Daje ono możliwość kontroli procesów konserwacji maszyny i jest zintegrowane z sysemem kontroli tekturnicy Fosber Syncro. ProCare składa się z szeregu interaktywnych modułów do prewencyjnej i przewidywanej diagnostyki, do których dostęp gwarantuje specjalna aplikacja na tablety:
n prewencyjny system monitorowania i planowania konserwacji, dostosowujący terminy przeglądów do aktualnego przebiegu i stopnia eksploatacji maszyny;
n diagnostyka napędu tekturnicy (CMD), pozwalająca na monitorowanie i analizę pracy głównego napędu linii produkcyjnej w czasie rzeczywistym;
n monitorowanie zużycia w linii online (CCM) pozwala na pomiar i zapis w czasie rzeczywistym zużycia pary, prądu, sprężonego powietrza czy skrobię podczas pracy maszyny;
n system diagnostyki pary (RAS), dostarczany w kooperacji z firmą Baviera, pozwalający na monitorowanie i zapis transferu ciepła w całym zakładzie, dzięki czemu możliwe jest natychmiastowe wykrycie jakichkolwiek nieprawidłowości;
n pakiet zaawansowanego oprogramowania analitycznego ProCare to z kolei pełny system zapisu wszystkich danych produkcyjnych w czasie rzeczywistym z okresu 12 miesięcy, umożliwiający śledzenie i pogłębioną analizę wszelkich parametrów.
Dział serwisu firmy Fosber tworzy grupa ekspertów technicznych, wspieranych przez inżynierów mechaników, elektryków i elektroników, jak również specjalistów od oprogramowania – mówi Marco Cesari. – Są oni do pełnej dyspozycji klientów i porozumiewają się w większości języków europejskich. Walter Guidetti jest jednym z naszych najlepszych inżynierów serwisu, oddelegowanym do obsługi rynku polskiego; służy on nie tylko wsparciem technicznym, ale również konsultacjami w zakresie poprawy wydajności procesów produkcyjnych. Cała komunikacja pomiędzy działem serwisu a klientem jest nagrywana i potwierdzana na piśmie. Jeśli to tylko możliwe, każdy klient posiada oddelegowanego inżyniera serwisu, co usprawnia komunikację i pomaga w budowaniu relacji.
Zawsze blisko klienta
Firma decydująca się na zakup tekturnicy lub pojedynczego zespołu od firmy Fosber może wybierać spośród wielu usług dodatkowych. Specjalny system informatyczny informuje klientów w czasie rzeczywistym o bieżącym statusie i aktywności każdego zlecenia serwisowego. Usługi zdalnego serwisu to bardzo ważny element naszej oferty, pozwalający naszym technikom na natychmiastową diagnostykę online, dzięki czemu możliwa jest szybka identyfikacja problemu i znalezienie jego rozwiązania – wyjaśnia Marco Cesari. – Poprzez połączenie online z systemem kontroli tekturnicy jesteśmy w stanie nieustannie monitorować wszystkie parametry produkcyjne i zdalnie je zmieniać oraz optymalizować. System zdalnego serwisu jest oferowany przez firmę Fosber nieodpłatnie na cały cykl życia maszyny.
Wsparcie z każdej strony
Dział części zamiennych firmy Fosber to zespół ekspertów oferujących profesjonalne wsparcie w zakresie doboru części i usługi logistycznej, pozwalającej na dostarczenie jej do klienta na czas. W krytycznych sytuacjach usługa ekspresowej dostawy, świadczona we współpracy z wyspecjalizowanymi, dedykowanymi usługodawcami na całym świecie, gwarantuje szybki powrót tekturnicy do produkcji w pełnej wydajności. Stały zapas najbardziej krytycznych części zamiennych gwarantuje naszą natychmiastową reakcję – zapewnia Marco Cesari. – Na życzenie klienta dział części zamiennych proponuje i dostarcza spersonalizowany pakiet części, skompletowany na miarę potrzeb konkretnego zakładu produkcyjnego.
Prewencyjne i przewidywane kontrakty serwisowe firmy Fosber są analizowane i dobierane przez ekspertów technicznych w celu zapewnienia linii produkcyjnej najwyższej wydajności i jakości gotowego produktu. Fosber przykłada najwyższą wagę do potrzeb swoich klientów, aby sprostać najbardziej skomplikowanym oczekiwaniom serwisowym – konkluduje Marco Cesari.
Anna Naruszko