Godzenie ognia z wodą, czyli opakowania szyte na miarę
30 Sep 2014 14:02
Opakowanie z tworzywa musi spełniać kilka równie ważnych funkcji, m.in.: estetyczną, zdobniczą, technologiczną, ochronną, logistyczną. Oczekiwania klientów firm produkujących opakowania w zakresie tych funkcji nie zawsze są zbieżne, co stawia producenta opakowań przed koniecznością wypracowania różnorodnych rozwiązań kompromisowych, a to czasem przypomina przysłowiowe „godzenie ognia z wodą”…
O zakupie produktu często decyduje oko klienta, dlatego wszyscy producenci starają się, by ich towar wyglądał na półce sklepowej jak najatrakcyjniej i przyciągał uwagę kupujących. Tego efektu nie da się osiągnąć bez odróżnienia się od substytutów, stąd mnogość koncepcji wzorniczych wewnątrz jednej kategorii produktowej. Zwykle podstawą nowej koncepcji bywa benchmarking do lidera bądź pioniera danej kategorii produktowej, ale coraz częściej efekt odróżnienia chce się osiągnąć przez opakowanie niespotykane wcześniej wśród danego rodzaju towarów.
Z punktu widzenia producenta opakowań taki sposób podejścia rynkowego wymusza odchodzenie od długich serii produkcyjnych jednorodnych, często generycznych produktów, oferowanych wielu odbiorcom do różnych zastosowań. Opakowaniami produkowanymi w ten sposób pozostają już właściwie jedynie prostopadłościenne kanistry, w przypadku których kluczową kwestią jest dobra logistyka napełnionych opakowań, oraz opakowania na towary pierwszocenowe.
Biorąc pod uwagę powyższe, dla średniej wielkości producenta opakowań sposobem wzmacniania pozycji konkurencyjnej jest uelastycznianie podejścia do klientów i ich nowych wdrożeń produktowych, osiągane przez dostosowywanie zaplecza technicznego do krótszych serii produktowych i częstszych zmian koncepcji wzorniczych, co skutkuje koniecznością znajdowania szybszych i tańszych możliwości wykonawstwa form do produkcji opakowań.
W zakresie technologii wytłaczania z rozdmuchem (opakowania z polietylenu i polipropylenu) takie możliwości daje posiadanie maszyn jednowózkowych, pozwalających w sposób optymalny kosztowo produkować krótkie i średnie serie opakowań, np. z przeznaczeniem na akcje typu „in-out” organizowane przez sieci handlowe.
W przypadku produkcji opakowań z PET elastyczność zapewnia posiadanie maszyn wtryskowo-rozdmuchowych różnej wielkości, które również pozwalają na wytwarzanie krótkich i średnich serii opakowań z jednoczesną możliwością barwienia nawet krótkich serii butelek (z uwagi na produkcję opakowań PET bezpośrednio z granulatu nie jest konieczne spełnianie minimów zakupowych określanych przez producentów preform).
Poza posiadaniem odpowiedniego parku maszynowego elastyczność podejścia do klienta zapewnia współpraca z biurami projektowymi znającymi ograniczenia poszczególnych technologii wytwarzania opakowań, z producentami form zapewniającymi szybką i sprawną realizację zleceń, a także zgrany i dobrze rozumiejący się zespół pracowników producenta opakowań, umożliwiający sprawne i szybkie zarządzanie nowym wdrożeniem produktowym poprzez jego wszechstronną ocenę: ekonomiczną, techniczną, technologiczną i logistyczną. Kombinacja tych narzędzi pozwala producentowi opakowań na rozwijanie projektów małych, średnich i dużych, dając różnorakie możliwości rozwoju i zapewniając dobrze zdywersyfikowany portfel klientów oraz wzmacniając pozycję rynkową.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Grupa Inco