INKday: specjalistyczne warsztaty w atrakcyjnej formie
19 Jun 2017 12:04

18 maja br. w Łodzi odbyła się – po raz pierwszy w naszym kraju – impreza INKday zorganizowana przez czołowego producenta farb i lakierów do produkcji opakowań, firmę Siegwerk. Jednodniowe warsztaty, w trakcie których międzynarodowa ekipa specjalistów Siegwerk z zakresu różnych technologii farbowych dzieliła się z uczestnikami swoimi doświadczeniami, przyciągnęły liczne grono uczestników reprezentujących drukarnie i producentów opakowań z całego kraju. 

Odbywające się od 10 lat warsztaty INKday (skrót, który organizatorzy tłumaczą jako Dzień Innowacji, Newsów i Know-how) dorobiły się zasłużonej renomy wśród specjalistów działających w branży opakowaniowej. Zorganizowane po raz pierwszy w 2007 r. w Paryżu, gościły następnie w wielu europejskich miastach, m.in.: Mediolanie, Barcelonie, Moskwie, Manchesterze oraz Stambule. W tym roku, doceniając znaczenie polskiego rynku dla swego biznesu (firma w naszym kraju ma fabryki w Markach i Prochowicach), Siegwerk zawitał do Łodzi. Tak do udziału w imprezie zachęcała Joanna Siwek, odpowiedzialna w Siegwerk Polska za sprzedaż i wsparcie klientów: Najnowsze trendy rynkowe, innowacyjne rozwiązania farbowe i wymiana wiedzy ekspertów – wszystko w jeden dzień! Jest to istota sukcesu cyklu warsztatów INKday organizowanych przez Siegwerk przy udziale partnerów z branży drukarskiej. 

Łódzkie spotkanie przybrało formę znaną z dotychczasowych warsztatów, łącząc prezentacje ekspertów z dyskusjami panelowymi i interaktywnymi warsztatami poświęconymi obecnym trendom oraz innowacjom produktowym. Gości witał Hugo Noordhoek Hegt, członek zarządu Siegwerk, który następnie opowiedział o osiągnięciach firmy i jej dniu dzisiejszym. Dla-

czego Siegwerk? Po pierwsze jesteśmy globalnym liderem we wszystkich obszarach farb do druku opakowań, z fabrykami w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Rosji, Turcji i Polsce; aż 90% naszej produkcji trafia do producentów opakowań giętkich, drukowanych na wąskiej wstędze i arkuszach, opakowań tytoniowych, płynnej żywności, papierowych i tekturowych. Inwestujemy ogromne środki w nasze zasoby technologiczne, by zawsze wyprzedzać konkurencję o krok – tłumaczył. Podkreślał również, jak wielkie znaczenie dla działalności firmy ma bliska współpraca z klientami i realizacja ich oczekiwań w zakresie wsparcia technicznego, funkcjonalności i wydajności farb oraz bezpieczeństwa produktu (co jest szczególnie istotne w przypadku opakowań spożywczych).

Jako następny głos zabrał Graham Houlder, dyrektor zarządzający w SLOOP Consulting, firmie konsultingowej wspierającej producentów opakowań w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jego prelekcja była poświęcona tematowi gospodarki okrężnej. Po krótkim wyjaśnieniu, czym jest gospodarka okrężna („jej kluczowe zasady to ochrona i wzmacnianie zasobów naturalnych poprzez kontrolę skończonych zasobów i utrzymywanie w równowadze przepływu surowców odnawialnych; optymalizacja zużycia surowców przez maksymalne wykorzystanie produktów, komponentów i materiałów; wspieranie efektywności systemu przez odkrywanie i sterowanie negatywnymi wpływami czynników zewnętrznych”), a następnie powodów, dla których powinniśmy ją wspierać („gdyby wszyscy mieszkańcy Ziemi żyli jak Europejczycy, potrzebowalibyśmy 3 planet, by zaspokoić zapotrzebowanie na żywność i surowce”), mówca przeszedł do opisu aktualnych działań podejmowanych przez urzędy europejskie z myślą o wsparciu gospodarki okrężnej (zwłaszcza Parlamentu Europejskiego, który stawia sobie na 

najbliższe lata ambitny cel radykalnego obniżenia ilości odpadów w środowisku – do 70% do 2020 roku i 80% w 2030 r.). Zaprezentował również współczesne trendy wpływające na 

przemysł opakowań (takie jak postępująca urbanizacja i starzenie się społeczeństw oraz rosnące przywiązanie konsumentów do kwestii ekologii), a na koniec przedstawił główne cele Ceflex – nowego projektu stworzonego przez konsorcjum europejskich firm z branży opakowań giętkich, który ma na celu lepsze przygotowanie tego segmentu na wyzwania stawiane przez gospodarkę cyrkularną.

Joanna Rewaj z agencji brandingowej Dragon Rouge opowiedziała o trendach w projektowaniu opakowań AD 2017, ilustrując swoją prelekcję bogatym materiałem zdjęciowym, a na zakończenie części wykładowej Gabriela Leszczyk, ekspertka ds. bezpieczeństwa opakowań dla rynków Europy, Środkowego Wschodu i Afryki Północnej w Nestlé, zapoznała słuchaczy z pryncypiami polityki żywnościowej swej firmy, ze szczególnym naciskiem na wymagania stawiane współpracującym z nią dostawcom materiałów i producentom opakowań. Zwróciła uwagę na ogromne szkody, jakie reputacji firm wyrządzają skandale związane z zanieczyszczeniem żywności przez chemikalia przedostające się z opakowań, przypominając m.in. głośną historię wykrycia w 2005 r. środka chemicznego ITX stosowanego do znakowania opakowań w mleku dla niemowląt produkcji Nestlé. Zmusiło to koncern do wycofania z obrotu w wielu krajach europejskich milionów ton mleka. Trzeba wielu lat, by zdobyć zaufanie, a tylko kilku sekund, by je zniszczyć – przestrzegała prelegentka. Po 

tamtym zdarzeniu Nestlé wdrożyła program Bezpieczeństwo i Zgodność Opakowań, którego celem jest likwidowanie wszelkich potencjalnych problemów powodowanych przez opakowania. Trudno to osiągnąć, ponieważ łańcuch produkcji opakowań jest bardzo długi: od chemii, przez materiały bazowe (farby, kleje, polimery, papiery), gotowe opakowania u przetwórców, aż po produkty spożywcze; tymczasem to my, jako producent żywności, musimy sprawować nad nim pełną kontrolę. Dlatego dbamy o wgląd w pełną specyfikację materiałowo-produkcyjną na każdym z trzech etapów: rozwoju opakowań, ich produkcji, aż po pakowanie w nie produktów Nestlé w zakładach koncernu.

Po części wykładowej przyszedł czas na część zatytułowaną INKtalks, czyli warsztatowe spotkania ze specjalistami Siegwerk, które dały możliwość zapoznania się z aktualną ofertą produktową firmy oraz znalezienia odpowiedzi na pytania nurtujące uczestników. Z uwagi na niezwykle bogaty zakres tematyczny warsztatów (poruszono aż 15 różnych zagadnień) i ograniczony do 2 godzin czas ich przeprowadzenia, każda z obecnych osób została poproszona o wybranie z listy czterech najbardziej interesujących ją prezentacji, poświęconych m.in. rozwiązaniom UV LED i niskomigracyjnym dla druku wąskowstęgowego i offsetu arkuszowego; farbom oraz pigmentom do różnych zastosowań; bezpieczeństwu produktów i obowiązującym regulacjom; technologiom druku Flexo High Speed i HQ Flexo; farbom do druku cyfrowego; a także kwestii optymalizacji procesów w drukarni. Wszystkie warsztaty były prowadzone przez najwyższej klasy międzynarodowych ekspertów firmy Siegwerk, zaś w roli tłumaczy oraz znawców polskich realiów druku opakowań pomocą służyli słuchaczom przedstawiciele polskiego oddziału firmy. 

Bogaty w wydarzenia dzień zakończył uroczysty bankiet – okazja do zabawy i zacieśniania znajomości w gronie przedstawicieli branży producentów opakowań.

Tomasz Krawczak