Podczas targów branży napojów i płynnych produktów spożywczych – drinktec 2017 firma Henkel przedstawiła ofertę klejów do etykietowania szkła, plastiku i metalu oraz rozwiązania w zakresie inteligentnych etykiet.
Korzystanie z innowacji, poprawa efektywności procesów produkcyjnych oraz zrównoważony rozwój to filary tegorocznej propozycji rynkowej firmy Henkel. Motywem przewodnim prezentacji targowej był wpływ zastosowania innowacyjnych technologii na procesy produkcyjne realizowane w segmencie inteligentnych etykiet. Firma przedstawiła rozbudowane portfolio produktów z serii Aquence i Technomelt oraz nowoczesne rozwiązania przeznaczone dla branży opakowań.
W tym roku goście stoiska Henkel zapoznawali się z parametrami technicznymi i właściwościami poszczególnych typów klejów. W zależności od surowca, z którego wykonane jest opakowanie – szkła, metalu lub plastiku – klienci mogą spodziewać się wymiernych korzyści wynikających ze stosowania odpowiednio dobranego kleju. Jak zapewnia producent, możemy oczekiwać 20% redukcji zużycia wody, 100% recyklingu butelek PET uzyskiwanego dzięki zastosowaniu zmywalnego kleju, jak również zmniejszenia ilości odpadów nawet o 25%.
Serie innowacyjnych klejów Aquence XP oraz Technomelt zostały opracowane z myślą o inteligentnych etykietach. Henkel Aquence to marka klejów na bazie wody, nienaruszających równowagi środowiska naturalnego. Kleje tego typu są wykorzystywane w przemyśle opakowań papierowych, do produkcji toreb, worków, kopert, pudełek składanych, produktów z tektury falistej, jak również etykiet do butelek i puszek. W składzie kleju Aquence XP nie występuje kazeina, co powoduje uniezależnienie produkcji tego preparatu od wahań cenowych występujących w przemyśle mleczarskim. Opracowany przez firmę Henkel polimer został dostosowany do indywidualnych potrzeb linii produktów Aquence XP. Jego unikalna receptura poprawia stabilność etykiet, pozytywnie wpływa na możliwości ich chłodzenia, a także zapewnia wodoodporność.
Klienci informują nas o znaczącej redukcji kosztów w porównaniu ze standardowymi klejami zawierającymi kazeinę. Używanie klejów Aquence XP poprawia efektywność wykorzystania zasobów uzyskiwaną poprzez stabilność preparatu oraz dłuższy czas ekspozycji towaru na półce – stwierdził Goran Plazonic, kierownik działu klejów etykietowych odpowiedzialny za rynek europejski.
Podczas targów zaprezentowano również asortyment klejów Technomelt opracowanych z myślą o etykietowaniu butelek PET, szkła i metalu. Należący do klejów termotopliwych Technomelt postrzegany jest przez klientów jako pomocny w optymalizacji procesów produkcyjnych, jak również przyczyniający się do poprawy trwałości wyrobów gotowych. Wśród jego zalet klienci wymieniają wysoką wydajność i relatywnie niskie koszty użytkowania. Technomelt EM 132-22, przeznaczony do etykietowania butelek PET, w 60% składa się z materiałów pochodzących z odnawialnych źródeł energii, a ze względu na niższą temperaturę stosowania zużywa o 15% mniej energii w procesie produkcyjnym. Jest przyjazny środowisku i jako klej całkowicie zmywalny pozwala na pełny recykling butelek PET.
Etykieta wpływa na postrzeganie produktu; będąc jego „twarzą” dostarcza kluczowych informacji wydrukowanych w tradycyjny sposób lub – w przypadku inteligentnych etykiet – zapisanych cyfrowo. Dane zawarte w inteligentnej etykiecie są istotne z punktu widzenia warunków przechowywania, magazynowania towarów, jak również procesów butelkowania, pakowania oraz recyklingu. Goście stoiska Henkel mogli poznać nowe, inteligentne rozwiązania umożliwiające bezpośredni kontakt klienta z marką za pośrednictwem towaru, który trafia w jego ręce. Odpowiedzią na rosnące wymagania konsumentów dotyczące ilości informacji o produkcie zawartych na opakowaniu jest komunikacja bliskiego zasięgu, czyli tagi NFC (Near Field Communication). Tagi zintegrowane z etykietą lub umieszczone na opakowaniu mogą być odczytywane przez urządzenia obsługujące technologię NFC, na przykład smartfony. Możliwości wykorzystania technologii NFC są bardzo szerokie: w przypadku etykiet i informacji na nich zawartych mogą podnosić zaangażowanie klientów, przeciwdziałać podrabianiu produktów; znajdują też zastosowanie w handlu internetowym, logistyce i marketingu. Podążając za tym trendem Henkel rozbudowuje ofertę kompleksowych rozwiązań NFC, tworząc w jej ramach platformy programowe, analityczne i sprzętowe. Celem działań jest wykorzystywanie potencjału Internetu rzeczy, czyli koncepcji, według której przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane cyfrowe.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Henkel