Interpack 2011: końcowe odliczanie opracowanie: Tomasz Krawczak
18 Feb 2011 14:00

Z najnowszymi informacjami na temat targów Interpack w Düsseldorfie (22-28 maja) przyjechali do Warszawy specjalni goście: Vera Fritsche z Niemieckiego Związku Producentów Maszyn Spożywczych i Opakowaniowych (VDMA) oraz Thomas Dohse, przedstawiciel organizatora Messe Düsseldorf. Jak przekonywali, tegoroczna impreza powinna powtórzyć sukces poprzedniej edycji targów, która miała miejsce w 2008 r. Konferencja prasowa, zorganizowana przez firmę A. S. Messe Consulting, polskiego przedstawiciela spółki Messe Düsseldorf, odbyła się 12 stycznia w warszawskiej restauracji Confashion Sport w obecności kilkunastu dziennikarzy prasy branżowej. Wizyta gości z Niemiec to część międzynarodowej akcji marketingowej, która ma zachęcić przedsiębiorców zainteresowanych tematyką opakowań do odwiedzin targów Interpack. Mimo kryzysu organizatorom udało się sprzedać pełną powierzchnię wystawienniczą (265 tys. m2) w 19 halach, w których wystawi się 2746 firm. Na targach nie powinno zabraknąć nikogo, komu bliska jest tematyka najnowocześniejszych rozwiązań stosowanych w całym cyklu życiowym opakowania: od przygotowania projektów i materiałów, przez produkcję, pakowanie i dystrybucję, po kontrolę jakości i bezpieczeństwo opakowanego produktu. Główne grupy tematyczne targów to opakowania, maszyny i urządzenia pakujące, maszyny do produkcji opakowań, pomocnicze środki opakowaniowe, maszyny i urządzenia dla przemysłu cukierniczego i piekarskiego, materiały i środki opakowaniowe oraz komponenty opakowaniowe. Hasło przewodnie, które będzie towarzyszyć tegorocznej imprezie – „Solutions ahead!” (czyli „Najpierw rozwiązania!”), wyraźnie wskazuje na praktyczny wymiar imprezy, który ma zapewnić uczestnikom dostęp do najaktualniejszych technologii i dostarczyć pomysłów na rozwój swego biznesu. Ekologia, bezpieczeństwo, wygoda Interpack 2011 skupi się na promocji trzech trendów odgrywających kluczową rolę w dzisiejszym przemyśle opakowaniowym: zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa oferowanego przez opakowania oraz wygody ich użytkowania. Mówiąc o odpowiedzialnym rozwoju w przemyśle opakowań, musimy pamiętać o ograniczonych zasobach surowców, rosnących kosztach energii i wysokim poziomie zanieczyszczenia środowiska – mówiła Vera Fritsche. Wśród wyzwań stojących przed branżą wymieniła: produkcję maszyn wydajniejszych energetycznie i łatwiejszych w konserwacji oraz czyszczeniu; tworzenie lżejszych opakowań (łatwiejszych do transportowania i mniej zanieczyszczających środowisko) oraz bardziej szczelnych (skuteczniej chroniących zawartość przed zepsuciem). W krajach rozwijających się nawet połowa artykułów spożywczych ulega zniszczeniu, zanim dotrze do konsumenta. To niedopuszczalne w sytuacji, gdy w wielu częściach globu panuje głód – tłumaczyła przedstawicielka VDMA. Walce z marnotrawstwem zostanie poświęcona część specjalnej strefy wystawienniczej INNOVATIONPARC PACKAGING. Pod hasłem „Save Food!” (Oszczędzaj żywność) swoje rozwiązania produkcyjne, transportowe i logistyczne, których zadaniem jest zapobieganie psuciu się żywności, przedstawią wybrani wystawcy. Wystawę firmuje Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO). Drugim trendem, na którym skupi się tegoroczny Interpack, będzie ochrona konsumenta. Podrabianie produktów – przede wszystkim leków – to poważny problem –a opakowanie może odegrać ważną rolę w walce z tym zjawiskiem. Dlatego na targach zostaną pokazane rozwiązania zapobiegające fałszerstwom: systemy typu „track&trace”, kody RFID, rejestratory komputerowe wbudowane w opakowania czy specjalne kody zabezpieczające. Starzenie się społeczeństw i zmiana stylu życia konsumentów to powód, dla którego organizatorzy Interpack uczynili jednym z głównych tematów tegorocznej imprezy wygodę korzystania z opakowań. W krajach rozwiniętych przybywa ludzi starszych, którzy potrzebują opakowań poręcznych, łatwych do uchwycenia i otwarcia (oraz ponownego zamknięcia), wyposażonych w czytelne oznakowania. Z kolei rosnąca liczba singli prowadzących jednoosobowe gospodarstwa domowe potrzebuje opakowań mieszczących pojedyncze, mniejsze porcje, na dodatek – zważywszy na szybkie tempo życia i aktywność zawodową kobiet – gotowych do natychmiastowego użycia. Imprezy specjalne Organizatorzy targów tradycyjnie przygotowali dla zwiedzających szereg imprez specjalnych. Wzorem poprzedniej edycji, na Interpacku pojawi się strefa wystawiennicza INNOVATIONSPARC PACKAGING. W tym roku głównym tematem prezentacji w hali 7A będzie „Jakość życia” (Quality of life). Organizatorzy wyróżnili pięć trendów, które ich zdaniem będą miały największy wpływ na opakowania żywności w nadchodzących latach: zdrowie, prostota, estetyka, przynależność, zrównoważenie; im będą poświęcone pokazy 45 firm wystawiających się w „Parku Innowacji”. W ramach INNOVATIONSPARC PACKAGING odbędą się jeszcze dwie specjalne wystawy: prócz wspomnianej wcześniej „Save Food!” również „Metal Packaging Plaza”, poświęcona branży opakowań metalowych i jej dostawców. Opakowania: symbol współczesnego świata Informacjom na temat targów towarzyszył przegląd rynku, który zaprezentowała Vera Fritsche. Globalne zapotrzebowanie na maszyny pakujące i maszyny do produkcji opakowań wynosi dzisiaj 23,6 bln euro. Największy udział w rynku mają maszyny do opakowań dla żywności i napojów (odpowiednio 40 i 20 proc.), następnie dla przemysłu kosmetycznego i farmaceutycznego (20 proc.); ostatnie 20 proc. przypada na pozostałe branże – mówiła przedstawicielka VDMA. Z zaprezentowanych danych wynika, że w 2009 r. rynek opakowanej żywności osiągnął wartość 1,43 bln euro (o 27 proc. więcej niż w 2004) i że należy się spodziewać jej dalszego wzrostu (o 29 proc. do 2014 r.). Jeszcze lepsze są perspektywy rozwoju opakowań napojów; wydatki ponoszone w tej branży w 2009 roku szacowano na 705 mld euro, a do 2014 r. mają one wzrosnąć o 40 proc. Ostatnie lata były bardzo stabilne dla branży maszyn pakujących. Wartość światowego eksportu tych maszyn w 2009 r. wyniosła 25,5 mld euro. Największy udział w rynku zachowały Niemcy (26 proc.), drugie miejsce mają Włosi (22 proc.). Głównym odbiorcą niemieckich maszyn były kraje Europy Zachodniej (34,4 proc.); Europa Wschodnia, która w ubiegłych latach zajmowała w tym zestawieniu drugie miejsce, musiała tym razem uznać przewagę Chin (które z wynikiem 17,2 proc. wyprzedziły ją o 0,2 proc.). Obecnie na światowe rynki trafia co roku ok. 4 bln sztuk opakowań; najwięcej do Azji (46 proc.), która zdecydowanie dominuje pod tym względem. Kolejne regiony to Europa (27 proc.), Ameryka Północna i Południowa (odpowiednio 15 i 10 proc.) – mówiła Vera Fitsche. Najbardziej rozpowszechnionym materiałem, z którego powstają opakowania są tworzywa sztuczne; ten surowiec jest wykorzystywany do produkcji 54 proc. wszystkich opakowań. Kolejne miejsca zajmują: papier i tektura (18 proc.), kompozyty (11 proc.), metal (9 proc.) oraz szkło (8 proc). Z kolei najpopularniejszym tworzywem jest PET, wykorzystywany do produkcji opakowań na wodę ze względu na swoją lekkość, niełamliwość, podatność na recykling i wygodę użytkowania. Polska się liczy Oddzielne podsumowanie dotyczyło polskiego rynku maszyn pakujących i opakowań. Zdaniem Very Fritsche, Polska jest bardzo ważnym rynkiem zbytu maszyn pakujących. Co roku w naszym kraju sprzedawanych jest 6,1 mln ton opakowanej żywności, co daje nam ósme miejsce w Europie. Dla producentów opakowań szczególnie liczy się fakt, że polski rynek spożywczy stosunkowo bezboleśnie przetrwał kryzys i dzisiaj uchodzi za jeden z najbardziej rozwojowych na kontynencie. W odróżnieniu od prawie wszystkich społeczeństw europejskich Polacy zwiększyli wydatki na żywność i napoje w 2009 r. Rosnąca liczba hipermarketów, a wraz z nimi także popytu na opakowania żywności i napojów, także świadczy o dobrych perspektywach na przyszłość. Nie dziwi więc, że od 2002 r. popyt na maszyny pakujące wzrósł w naszym kraju o 80 proc. Łączna wartość eksportu tych maszyn do Polski wyniosła 290 mln euro w 2009 r.