Wykorzystywane w produkcji opakowań wielu produktów spożywczych, kosmetycznych czy chemicznych etykiety In Mould Label w Polsce towarzyszą nam już od ponad 15 lat. Jubileusz ten stanowił doskonałą okazję do spotkania przedsta-wicieli branży IML i dyskusji nie tylko nad dotychczasowymi osiągnięciami, ale i najnowszymi trendami czy widocznymi na horyzoncie możliwościami rozwoju. Wszystko to znalazło się w programie konferencji „PRO IML – Innowacyjne Opakowanie: od projektu do wykonania”, która odbywała się w dniach 13-15.01 br. w Bukowinie Tatrzańskiej.
W tym zorganizowanym przez drukarnię Chesapeake Białystok spotkaniu wzięło udział wielu producentów opakowań z tworzyw sztucznych, a także reprezentanci firm z otoczenia sektora IML – dostawcy farb, folii czy robotów. Na liście gości konferencji znaleźli się przy tym przedstawiciele niemal całej Europy: Polski, Białorusi, Ukrainy, Rosji, Włoch czy Węgier.
Łącznie w imprezie uczestniczyło ponad 35 osób. O ich dobre samopoczucie i pozytywne wspomnienia dbano od początku, dlatego też pierwszy dzień stanowił przede wszystkim okazję do integracji całego środowiska. Pomóc w tym miały wspólna kolacja, kulig (z nieodłącznym napadem zbójników) i oczywiście tradycyjne ognisko.
Dynamiczny rozwój rynku etykiet IML
Merytoryczną część konferencji zaplanowano na dzień następny. Rozpoczęło ją wystąpienie Andrzeja Sosny, dyrektora generalnego Chesapeake Białystok.
Ponad 15 lat temu, jako jedna z pierwszych drukarni w Europie Środkowo-Wschodniej, rozpoczęliśmy produkcję etykiet IML. Zdobywane niejako „po drodze” doświadczenia z zakresu druku w technologii UV, w tym szczególnie w użyciu farb o obniżonej migracji, pozwoliło nam przy tym zagwarantować bezpieczeństwo wyrobów spożywczych – na wstępie przypomniał przedstawiciel białostockiego zakładu.
Temat przewodni stanowiły jednak nowe inwestycje i plany rozwoju drukarni, prezentowane zwłaszcza w kontekście dynamiki wzrostu całego rynku IML w skali globalnej.
Grono naszych pochodzących z Europy Zachodniej klientów, którzy rozumieją istniejące obostrzenia technologiczne, systematycznie rośnie, naturalnie chcemy więc dynamikę tę wykorzystać do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa, rozwijając przy tym produkt, jakim są etykiety In Mould Label – dodał Andrzej Sosna.
Zdaniem dyrektora generalnego Chesapeake Białystok o ewentualnych dalszych sukcesach na tym polu decydować mogą elementy wyróżniające zakład na tle branży. Wśród nich znalazły się m.in. wewnętrzny dział projektowy, umiejętność wykorzystania możliwości produkcyjnych w praktyce, własne recepturowanie i mieszanie farb, zintegrowany system zarządzania oraz stabilne fundamenty i cierpliwość w inwestowaniu w przyszłość.
Bezpieczeństwo żywności i zgodność kolorystyczna
Jako kolejna głos zabrała Marzena Pawlicka z Zakładu Bezpieczeństwa Żywności Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny. Prezentacja dotyczyła regulacji prawnych w zakresie bezpieczeństwa opakowań przeznaczonych do żywności.
Przede wszystkim materiały i wyroby do kontaktu z żywnością muszą być produkowane zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną (GMP). Oprócz tego nie mogą one uwalniać składników wchodzących w ich skład w ilościach, które mogłyby stanowić zagrożenie dla zdrowia człowieka, powodować niekorzystne zmiany składu żywności lub pogorszenie jej cech organoleptycznych – wyjaśniała prelegentka.
Substancje stosowane w produkcji materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością muszą również spełniać wymagania przepisów mających do nich zastosowanie (dla tworzyw sztucznych – wykazy substancji dozwolonych).
Dodatkowo materiał do kontaktu z żywnością powinien być stosowany zgodnie z przeznaczeniem określonym przez producenta (warunki przechowywania, środki spożywcze) – dodała Pawlicka.
W dalszej części swojego wystąpienia przedstawicielka Państwowego Zakładu Higieny przypomniała i wyjaśniła gościom konferencji warunki zapewnienia zgodności danych materiałów czy wyrobów do kontaktu z żywnością – dokumentowanie w postaci: deklaracji zgodności, dokumentów towarzyszących, znakowania i systemu traceability.
Tuż po przerwie kawowej przyszedł czas na zagadnienie reprodukcji barw w technologii Low Migration zaprezentowane przez Ewę Świerzbińską, specjalistę ds. zarządzania barwą.
Jak przekonywała na wstępie przedstawicielka drukarni Chesapeake Białystok, podstawowym problemem często jest to, jak opisać barwę, by wszyscy rozumieli ją w taki sam sposób i żeby nie ulegała ona zniekształceniom.
W tym przypadku rozwiązaniem może być wprowadzenie obiektywnego opisu barwy i ustalenie jednakowych warunków jej obserwacji wraz z możliwymi odchyleniami od normy – wyjaśniała Świerzbińska.
Do tego opisu służyć zatem może przestrzeń barwna CIE Lab znormalizowana przez Międzynarodową Komisję Oświetleniową (Comission Internationale de l'Eclairage). Barwę w przestrzeni CIE Lab opisują matematycznie trzy składowe: L – jasność (luminancja), a – barwa od zielonej (-) do magenty (+) oraz b – barwa od niebieskiej (-) do żółtej (+).
Ze względu na wszelkie różnice w wizualnej ocenie koloru, kierujemy się zawsze zasadą: kolor to określone parametry L*a*b* w stałych warunkach pomiaru (D50, Abs, 2º, No). Każdy zrecepturowany kolor od razu zapisywany jest w elektronicznej bazie danych i do tej bazy jest sprawdzany – dodała na koniec specjalistka Chesapeake.
Faktor WOW w opakowaniach
Ostatnim wystąpieniem odbywającej się w Bukowinie Tatrzańskiej konferencji była prelekcja pt. „Efekty WOW w opakowaniach” Magdaleny Michalskiej, dyrektor sprzedaży i marketingu Chesapeake Białystok.
Na początku warto przypomnieć definicję omawianego czynnika. Faktor WOW to nic innego jak aspekt lub cecha, która sprawia, że coś jest bardzo ekscytujące, interesujące czy imponujące – wyjaśniała przedstawicielka drukarni.
Poszukiwania zastosowania owego efektu są determinowane przez sytuację na rynkach FMCG Europy Zachodniej. Największe koncerny przekonują się bowiem, że powielanie rozwiązań przestaje się opłacać, a ludzie są zmęczeni pseudonowościami bez realnej wartości.
Kluczem do sukcesu zwykle jest stosowanie prostej zasady: należy sprzedawać właściwe produkty właściwym klientom.
W przypadku wyrobów określanych jako ponadprzeciętne uwagę warto zatem skierować w stronę osób podejmujących ryzyko, które mają środki i chęci, żeby próbować nowych rzeczy, nawet jeśli narażają się na porażkę. Drugą grupę stanowią ludzie wybierający świadomie, których produktów zaczną używać – podejmujący ryzyko „jednej próby”, żeby zweryfikować, czy warto – opisywała Magdalena Michalska.
Edukacja i wypoczynek
Dzień drugi konferencji zwieńczył uroczysty bankiet. Przez cały czas do dyspozycji gości pozostawało wiele atrakcji dostępnych w ofercie Hotelu Bukovina – w tym m.in. chętnie odwiedzane termy.
W zgodnej opinii zarówno wykładowców, jak i uczestników imprezy zorganizowane przez Chesapeake Białystok spotkanie stanowiło idealnie wyważone połączenie: z jednej strony podanej w przyjaznej i rzeczowej formie prezentacji kierunków rozwoju oraz najnowszych trendów w IML, z drugiej zaś – doskonałej okazji do krótkiego wypoczynku i integracji z klientami, partnerami, a nawet konkurentami.
Magazyn Opakowanie był jednym z patronów medialnych konferencji.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Chesapeake Białystok