Mark Andy: potęga druku hybrydowego
21 Jun 2022 14:02

Niemal 250 osób wzięło udział w dwudniowym Open House zorganizowanym pod hasłem „Siła druku hybrydowego” przez firmę Mark Andy w jej warszawskim centrum demonstracyjnym. Klienci z całego świata – obecni na miejscu, jak też online – mieli okazję obejrzeć w pracy wybrane rozwiązania z jej oferty. 

Przybyłych gości powitał Tom Cavalco, executive vice president Mark Andy: To okazja, by spotkać się z naszymi klientami osobiście, z jednej strony dzieląc się wiedzą, z drugiej – by zebrać niezwykle cenne informacje, bardzo pomocne przy rozwijaniu nowych i udoskonalaniu już istniejących rozwiązań. (...) Tegoroczne Open House poświęcone jest w dużej mierze maszynom hybrydowym łączącym w sobie technologie konwencjonalną i cyfrową z licznymi opcjami wykańczania i uszlachetniania. Prezentujemy kilka rozwiązań hybrydowych – od modelu entry-level do klasy high-end. Przygotowaliśmy też pokaz maszyny fleksograficznej Evolution Series E3. Zapraszamy zatem do swoistej podróży z Mark Andy, uwzględniającej najnowsze technologie i będącej – taką mamy nadzieję – inspiracją dla rozwoju waszych biznesów.

Digital Series HD zaprezentowana w warunkach produkcyjnych

Pierwszym „przystankiem”, na który zaprosiła klientów firma Mark Andy, był Lublin i działająca tu drukarnia Essentra Packaging. Realizowana przez nią produkcja jest od niedawna wspierana przez maszynę Digital Series HD w rozbudowanej konfiguracji. To maszyna klasy high-end dedykowana wysokowydajnej produkcji etykiet i opakowań giętkich, realizowanych zarówno w dużych seriach, jak i w średnich czy małych, także uwzględniających personalizację lub różne wersje tego samego produktu – mówił Phil Baldwin, sales manager Mark Andy Europe. – Cieszy się ona nieprzerwaną popularnością na całym świecie, będąc jednym z naszych hitów sprzedażowych. Ubiegły rok był dla Mark Andy pod tym względem rekordowy. Tylko na rynku europejskim firma sprzedała 78 maszyn hybrydowych, z czego ponad 20 trafiło do klientów z Polski.

Phil Baldwin zwracał uwagę na wysoką wydajność Digital Series HD: To jedna z największych zalet technologii hybrydowej, gdyż zarówno drukowanie, jak i następujące po nim wykańczanie oraz uszlachetnianie realizowane są w jednym przejściu. W porównaniu z rozwiązaniami off-line generowane są dzięki temu znaczące oszczędności czasowe, ale też materiałowe (...).

Podczas prowadzonej z Essentra Packaging prezentacji na maszynie zostały wydrukowane etykiety na piwo uwzględniające trzy różne motywy graficzne. Do dyspozycji uczestników Open House były też wykonane tu nieco wcześniej próbki innych etykiet z 12 różnymi motywami, na bazie białej folii PP z uszlachetnieniem. 

O korzyściach związanych z użytkowaniem maszyny Digital Series HD wypowiadali się też – podczas specjalnie nagranych materiałów wideo – przedstawiciele dwóch polskich drukarń: Arti-Bau i MD Labels. Obie zdecydowały się ostatnio na wdrożenie drugiej już maszyny tego modelu. 

Digital Pro 3: dla rozpoczynających „podróż” z drukiem cyfrowym

Maszyna Digital Pro 3 bazująca na technice tonerowej pojawiła się w ofercie Mark Andy podczas targów Labelexpo Europe 2019. Urządzenie stanowiło kontynuację serii maszyn klasy entry-level, które – jak podkreślał podczas prezentacji Phil Baldwin – oznaczają dla wielu przedsiębiorstw poligraficznych początek ich przygody z drukiem cyfrowym. Digital Pro 3 oferujemy w kilku wariantach – mówił. – Podczas Open House prezentujemy wersję uwzględniającą semirotacyjną sztancę. Jest to kompaktowe, zajmujące niewiele miejsca, ale zarazem niezwykle elastyczne i wydajne rozwiązanie dedykowane średnim i krótkim seriom. Przezbrojenie maszyny jest błyskawiczne, co znacząco zwiększa efektywny czas jej wykorzystania. 

Podczas Open House w maszynie Digital Pro 3 zostały wydrukowane wspomniane wcześniej etykiety z 12 motywami graficznymi (z dodatkowym uszlachetnieniem nanoszonym metodą cold stampingu w module fleksograficznym i opcją sztancowania półrotacyjnego), a także etykiety na herbatę w 3 różnych wersjach.

Evolution Series E3: prostota obsługi i elastyczność druku fleksograficznego

Na tych samych targach w 2019 roku zadebiutowała seria maszyn fleksograficznych Evolution Series. Niemal natychmiast spotkały się one z zainteresowaniem drukarń etykietowych z całego świata. Niezależne napędy serwo i związana z tym elastyczność; wysoka jakość reprodukcji i prędkość dochodząca do 152 m/min, opcje uszlachetniania i wykańczania inline – te walory Evolution Series docenili bardzo szybko ich użytkownicy, których liczba w skali świata stale rośnie – mówił Phil Baldwin. – Tylko w ubiegłym roku dostarczyliśmy ich ponad 50, co oznacza średnio jedno wdrożenie tygodniowo. Maszyny Evolution Series są niezwykle wydajne i odpowiadają na potrzeby rynku. Umożliwiają wykorzystanie różnych podłoży, w tym shrink sleeve czy IML. Pozwalają zatem obsługiwać klientów z nawet najbardziej wymagających, rygorystycznych branż jak kosmetyczna, zdrowotna czy farmaceutyczna. 

Podczas Open House maszyna Evolution Series E3 była prezentowana w wersji wyposażonej w sześć zespołów drukujących w technice fleksograficznej (w tym dwa dedykowane kolorom specjalnym) i moduł do cold stampingu. Wydrukowane zostały na niej – podobnie jak na innych urządzeniach – etykiety z 12 motywami (tu zastosowano raster 220 lpi) na białej folii PP. Poza drukiem w trybie CMYK i dwoma kolorami Pantone w przypadku E3 zostały one poddane tłoczeniu na zimno i sztancowaniu.

Digital Series iQ: najnowsza hybryda w ofercie Mark Andy

W ubiegłym roku firma Mark Andy wprowadziła do swojej oferty kolejny model hybrydowy – Digital Series iQ powstały we współpracy z Domino, producentem zastosowanego w niej modułu inkjetowego. Obecni na Open House goście mieli możliwość zobaczyć maszynę w pracy; zainstalowany w warszawskim centrum demonstracyjnym egzemplarz został dodatkowo wyposażony w moduł do uszlachetniania – Distorun firmy Kurz. Został on wykorzystany do wydrukowania przykładowej pracy: etykiety na szampon z zastosowaniem białej folii PP. To samo podłoże posłużyło też do wykonania znanych z wcześniejszych prezentacji etykiet z 12 motywami.

sMArt Link: automatyzacja produkcji etykietowej

Warszawskie spotkanie stało się miejscem oficjalnej premiery sMArt Link – nowego oprogramowania automatyzującego produkcję etykietową. Zaprezentowała je Gretchen Tobol, product manager w północnoamerykańskiej centrali Mark Andy. Program sMArt Link umożliwia monitorowanie pracy urządzeń w czasie rzeczywistym, a także zbieranie bieżących informacji o procesie produkcyjnym. 

Jak podaje producent, można je wdrożyć zarówno w nowo instalowanych, jak i już działających maszynach, również od zewnętrznych producentów. Jest ono pomocne operatorom w kontekście wprowadzania natychmiastowych korekt w procesie produkcyjnym, zaś osoby nadzorujące produkcję wspiera w podejmowaniu – na bazie zebranych danych – strategicznych decyzji. Tym samym zwiększa efektywność wykorzystania parku sprzętowego i wpływa na większą proekologiczność procesu produkcyjnego – mówiła Gretchen Tobol.

Poza prezentacjami maszyn i oprogramowania oraz pracami drukowanymi podczas Open House, organizator z myślą o uczestnikach spotkania przygotował specjalną broszurę zawierającą krótkie opisy wszystkich demonstrowanych urządzeń (wraz z kodami QR prowadzącymi do prezentacji wideo na firmowym kanale YouTube), jak też opinie ich użytkowników z całego świata. Nieco miejsca w publikacji poświęcono technologii RFID, która coraz częściej znajduje zastosowanie także w produkcji poligraficznej. Broszura uwzględniała m.in. wypowiedzi użytkowników maszyn Mark Andy wyposażonych w specjalne moduły dedykowane aplikowaniu tagów RFID. 

Dziękujemy za udział w Open House i zapraszamy na stoisko Mark Andy podczas wrześniowych targów Labelexpo Americas w Chicago. Będą one kolejną okazją, by zobaczyć podczas pracy nasze rozwiązania hybrydowe i fleksograficzne – mówi Lena Chmielewska-Bontron, european marketing manager Mark Andy Europe, koordynatorka Open House.

Opracowano na podstawie materiałów firmy Mark Andy