Koncern Procter & Gamble poinformował o postępach swoich działań w Europie na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym. W ramach strategii „Ambition 2030” P&G zobowiązał się do zmniejszenia zużycia tworzyw pierwotnych o 50% i wprowadzenia opakowań w 100% nadających się do recyklingu lub do wielokrotnego użytku nie później niż w 2030 r.
Zgodnie z europejską strategią ekologicznej odbudowy gospodarki i planami oparcia jej na obiegu zamkniętym P&G jako pierwsza firma FMCG dołączyła do europejskiej inicjatywy na rzecz recyklingu opakowań RecyClass. W ramach inicjatywy powstał jednolity standard certyfikacji rozwiązań w recyklingu ułatwiający zamknięcie obiegu opakowań plastikowych i umożliwiający śledzenie materiałów na każdym etapie łańcucha wartości. P&G uzyskało ten certyfikat dla rekordowej liczby 12 produktów i rozwiązań opakowaniowych w kategoriach środków czystości dla domu, do prania oraz kosmetyków do pielęgnacji włosów. Uzyskanie certyfikatu jest jednocześnie potwierdzeniem, że rozwiązania te spełniają ustalone przez RecyClass wytyczne Design-for-Recycling.
Marki P&G z kategorii produktów do golenia, takie jak Gillette i Venus, po wprowadzeniu kartonowych opakowań nadających się do recyklingu wyeliminują około 545 ton plastiku rocznie. To stanowi równowartość ponad 55 mln butelek po wodzie. Model zakupowy oparty na ponownym wykorzystywaniu produktów wydłuża ich życie i ogranicza ilość odpadów. Marki Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences i Aussie wprowadziły na rynek nowe, w pełni aluminiowe butelki nadające się do ponownego wykorzystania oraz opakowania uzupełniające wyprodukowane z użyciem o 60% mniej plastiku. Dzięki tym rozwiązaniom znacząco został wydłużony cykl życia produktu.
Ostatni rok obfitował w wiele zmian, jednak nasze działania umożliwiające i promujące pozytywne praktyki w ramach łańcucha dostaw, marek i partnerów naszej firmy się nie zmieniły – powiedziała Virginie Helias, chief sustainability officer P&G. – Wprowadzamy innowacje, by przyspieszyć rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym: od zainicjowania inteligentnej koncepcji segregacji odpadów HolyGrail, poprzez zmniejszenie zużycia pierwotnych tworzyw ropopochodnych i zwiększenie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, po opracowywanie i wprowadzanie na szeroką skalę modeli opakowań do wielokrotnego napełniania. To połączenie innowacyjności i współdziałania.
Mniejsze zużycie plastiku i większa skala obiegu zamkniętego
RecyClass skupia się na działaniach sprzyjających tworzeniu obiegu zamkniętego opakowań plastikowych. P&G jako pierwsza firma z sektora FMCG dołączyła do tej niezależnej inicjatywy zapoczątkowanej przez organizację Plastic Recyclers Europe (PRE). Koncern uzyskał 12 certyfikatów dla produktów i rozwiązań technologicznych marek Oral-B, Tide, Ariel oraz innych, których całkowicie nowe opakowania nadają się do recyklingu i odpowiadają wymogom RecyClass. Ta międzybranżowa współpraca jest niezbędna, aby zwiększyć skalę działania i umożliwić osiągnięcie kolejnych celów dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym.
Większy udział materiałów pochodzących z recyklingu zmniejsza zależność firmy od paliw kopalnych. Obecnie marki P&G w kategoriach środków czystości i pielęgnacji tkanin, takie jak Fairy, Mr Proper, Swiffer, a także Lenor wykorzystują rocznie ponad 10 tys. ton tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.
Wydajny recykling to dłuższe życie materiałów
Opakowania nadające się do recyklingu często służą za najbardziej oczywisty punkt wyjścia w działaniach na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym. Zwiększenie współczynnika recyklingu jest niezbędne do wydłużenia życia istniejących materiałów. Zainicjowany przez P&G w 2015 r. projekt HolyGrail to uznana technika identyfikacji odpadów, która ma usprawnić ich segregację w krajach Unii Europejskiej, a tym samym zwiększyć jakość i ilość tworzyw poddawanych recyklingowi. Rozwiązanie to szybko zdobywa popularność i obecnie rozwija się w ramach stowarzyszenia European Brands Association (AIM). W nowatorskim projekcie uczestniczy ponad 120 firm z różnych ogniw łańcucha wartości. Inicjatywa opiera się na trzech głównych filarach: segregacji zewnętrznej, zarządzaniu danymi i angażowaniu konsumentów. Zwiększenie udziału konsumentów i wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań segregacji odpadów mają zasadniczy wpływ na wydajność recyklingu w Europie. P&G wierzy, że wspomniane działania zaprezentują potencjał tej technologii szerszemu środowisku i zostaną dostrzeżone przez Komisję Europejską, a także zostaną uwzględnione w planach reformy dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.
Oprócz wydajnej segregacji odpadów gospodarka o obiegu zam-kniętym wymaga szerokiego zastosowania materiałów łatwych w recyklingu. Zapewnienie funkcjonalności opakowań przy jednoczesnym spełnianiu wymogów systemów recyklingu odpadów w Europie należy do najważniejszych elementów działań innowacyjnych P&G.
W Europie marki P&G w kategorii środków czystości i pielęgnacji tkanin, m.in. Ariel, Lenor, Dash czy Fairy, zaczęły stopniowo odchodzić od wielowarstwowych opakowań, których nie można poddać recyklingowi, na rzecz jednowarstwowych opakowań polietylenowych, które można poddać temu procesowi. Nowe opakowania spełniają miejscowe kryteria ekoprojektów, dzięki czemu wykorzystana folia trafia do odpowiedniego strumienia odpadów w sortowni. Kolejnym przykładem są udoskonalone opakowania produktów codziennego użytku, takich jak pierwsze tubki pasty do zębów Oral-B wykonane z polietylenu o dużej gęstości (HDPE). Teraz zużyte opakowania mogą trafić z gospodarstw domowych do już istniejących strumieni odpadów. Z kolei marki Gillette i Venus wprowadziły innowacyjne, ekologiczne opakowania maszynek z wymiennymi ostrzami, odchodząc od tworzyw sztucznych na rzecz kartonu w całości nadającego się do recyklingu.
Ponowne wykorzystanie: przerywamy błędne koło i eliminujemy odpady
Model konsumpcyjny oparty na ponownym wykorzystywaniu produktów wydłuża ich życie, pozwalając ograniczyć ilość odpadów. Po zakończeniu programów pilotażowych w Nowym Jorku i Paryżu P&G wkracza w kolejną fazę projektu LOOP. Podczas 18 miesięcy pracy nad programem potwierdzono, jak duże znaczenie mają przełomowe, innowacyjne opakowania, które są jednocześnie atrakcyjne i wygodne. Dzięki rozwojowi w kanałach e-commerce LOOP planuje pozyskać więcej danych o konsumentach, m.in. cyklach zakupowych, preferowanych ofertach i oddziaływaniu używanych produktów na środowisko.
Oprócz międzybranżowych działań przy projekcie LOOP firma P&G wprowadza innowacje, opracowując przełomowy model ponownego wykorzystania opakowań. Marki P&G w kategorii produktów do włosów (Head & Shoulders, Pantene, Herbal Essences, Aussie) pozwalają konsumentom w znacznym stopniu ograniczyć ilość odpadów po produktach do pielęgnacji włosów. W wielu sklepach na terytorium Europy można już znaleźć nowe, w pełni aluminiowe butelki i torebki do wielokrotnego napełniania. Umożliwi to 200 mln europejskich gospodarstw domowych recykling odpadów, ich ograniczenie i ponowne wykorzystanie, co z kolei pozwoli zmniejszyć produkcję plastikowych butelek o 300 mln rocznie. Więcej informacji na temat postępów P&G w realizacji programu „Ambition 2030” znajduje się w dokumencie Citizenship Report opublikowanym w grudniu 2020 roku.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Procter & Gamble