Przetwórcy etykiet na całym świecie zdali sobie sprawę, że poleganie wyłącznie na jednakowych, długich seriach analogowych i cyfrowych wydruków etykiet nie jest gwarancją utrzymania lub rozwoju ich działalności, mimo że tego typu zadania nadal mogą stanowić większą część ich produkcji. Dlaczego warto zainwestować w drukarkę nabiurkową jako podstawową opcję cyfrową? – pytamy Katrin Hoffmann, odpowiedzialną za public relations w firmie DTM Print.
W jaki sposób przetwórcy etykiet mogą wykorzystać podstawowe, kompaktowe rozwiązania cyfrowe?
Katrin Hoffmann: Wymagania klientów zmieniały się i ewoluowały, pojawiły się serie próbne, krótkie nakłady, personalizacja, większa różnorodność podłoży i zwiększona liczba jednostek magazynowych. Korzystanie z przemysłowych linii drukujących do produkcji takich małych prac nie ma sensu ekonomicznego. Dwa inne aspekty o coraz bardziej rosnącym znaczeniu to środowisko i zrównoważony rozwój. W przeszłości klienci po prostu zamawiali duże ilości generycznych etykiet, przechowywali je, a następnie używali do momentu, gdy skończył się ich zapas lub, co gorsza, stały się nieaktualne. Te przeterminowane etykiety były po prostu wyrzucane. Dziś klienci chcą zamawiać dokładne ilości na czas, a nie na zapas. Wszystkie wymienione wyżej oczekiwania klientów można spełnić dzięki drukowi cyfrowemu. Przetwórcy mogą produkować etykiety w ilościach, jakich potrzebują klienci, mogą też oferować personalizację, duży wybór podłoży do etykiet i wykonywać to wszystko w technologii, która jest bardziej przyjazna dla środowiska niż technologie analogowe, ponieważ zmniejsza ilość odpadów i nie wymaga środków chemicznych, wody ani płyt.
Jakie są największe zalety technologii druku cyfrowego?
Katrin Hoffmann: Główne zalety druku cyfrowego to druk na żądanie, szybki czas realizacji, brak konieczności zamawiania narzędzi. Można wyprodukować etykiety dokładnie w takiej ilości, jaka jest potrzebna – nie ma znaczenia, czy to jedna etykieta, kilkaset, czy kilka tysięcy. A produkując tylko potrzebną ilość, generujemy też mniej odpadów. To o wiele lepsze rozwiązanie dla środowiska.
Kolejna zaleta: personalizacja etykiet i dostosowanie do potrzeb podobnych produktów (na przykład różnych rodzajów dżemów). Personalizacja produktów poprzez indywidualne etykiety jest i będzie bardzo ważna na rynkach B2C. Możliwość zaoferowania klientom dodatkowej wartości w postaci spersonalizowanych produktów nie tylko poprawia zadowolenie z zakupów, ale także zwiększa lojalność klientów wobec konkretnej marki i firmy. Ponadto cyfrowe drukarki etykiet mogą drukować na szerokiej gamie materiałów papierowych, syntetycznych i specjalnych. Nasze materiały etykietowe Genuine DTM Label Stock obejmują wiele różnych podłoży, pasujących do wszelkiego rodzaju zastosowań – od kosmetyków, przez żywność, napoje, produkty farmaceutyczne, dobra trwałe, chemię przemysłową, po logistykę, opakowania i wiele innych.
Jak dobrać technologię drukowania do konkretnego zastosowania?
Katrin Hoffmann: Ponieważ dostępnych jest tak wiele podłoży, wyzwanie stanowi z pewnością wybór podłoża odpowiedniego do danego zastosowania. Przetwórcy i dostawcy usług muszą poznać wady i zalety różnych materiałów etykietowych. Jeśli wymagana jest odporność na promieniowanie UV i wodę, doskonale sprawdzi się suchy toner w połączeniu z trwałym materiałem etykietowym. Jeśli oczekiwane są żywe i kolorowe etykiety, które przyciągną uwagę klienta, prawdopodobnie lepszym wyborem będzie druk atramentowy na podłożu o wysokim połysku. Kolejnym tematem, na który należy zwrócić uwagę, to jakiego oprogramowania użyć do projektowania i drukowania, czy powinien lub musi to być Windows, czy MacOS. Może to również zależeć od tego, jaka infrastruktura już istnieje. Ponadto, czy potrzebne są dodatkowe funkcje takie jak serializacja lub druk zmiennych danych. We wszystkich tych kwestiach DTM Print jest ekspertem.
Jakie aplikacje dobrze sprawdzają się w przypadku drukarek klasy podstawowej? W jaki sposób przetwórcy powinni decydować o tym, które z potencjalnych zastosowań warto na nich realizować?
Katrin Hoffmann: Przede wszystkim produkty potrzebują etykiet. Gdziekolwiek nie spojrzymy, znajdziemy jakiś rodzaj etykiety. Dlatego też zastosowania mogą być różne – od żywności, napojów, odżywek i suplementów, przez produkty do pielęgnacji domu i ciała, po zastosowania w handlu detalicznym i przemyśle. Dostawcy usług druku powinni szukać mniejszych firm i producentów (na przykład specjalistycznych produktów spożywczych i napojów), firm rozpoczynających działalność oraz firm z branży handlu elektronicznego, które planują wprowadzić personalizację jako dodatkową usługę. To dobre miejsce, aby zacząć. Nawet duzi producenci potrzebują mniejszych nakładów etykiet, na przykład gdy testowane i wprowadzane na rynek są nowe receptury. Dzięki cyfrowym drukarkom klasy podstawowej można drukować tylko takie ilości etykiet, jakie są naprawdę potrzebne. Ponieważ wymagany jest niższy poziom inwestycji w sprzęt oraz minimalne szkolenie, drukarki te są doskonałymi systemami dla początkujących.
Jakie są podstawowe opcje drukowania w DTM Print?
Katrin Hoffmann: DTM Print oferuje kilka kolorowych drukarek etykiet, które różnią się wydajnością i technologią druku. Oferujemy rozwiązania wykorzystujące technologię druku atramentowego lub suchego tonera. Wielu przetwórców uważa, że technologia atramentowa ułatwia i przyspiesza produkcję etykiet. Co więcej, druk atramentowy pozwala dostawcom usług publicznych na szybką produkcję krótkich serii spersonalizowanych etykiet o jakości porównywalnej z offsetem. W zależności od zastosowania, do którego klient potrzebuje etykiet, można wybrać atrament barwnikowy lub pigmentowy. Atramenty oparte na barwnikach drukują jasne i żywe kolory, które są idealne do podstawowych zastosowań etykietowych. Atrament pigmentowy drukuje etykiety o nieco mniejszej jasności, ale odporne na światło słoneczne i wodę przez wiele lat. Są one również bardziej zbliżone do wydajności uzyskiwanej przy użyciu farb fleksograficznych.
DTM Print oferuje serię pełnokolorowych drukarek etykiet LX, które wykorzystują najnowszą technologię druku atramentowego z użyciem atramentów barwnikowych lub pigmentowych. W ramach tej serii, w zależności od wymaganej maksymalnej szerokości druku, można wybrać różne modele, w tym LX610e Pro.
Kolorowa drukarka etykiet LX610e Pro umożliwia drukowanie i wycinanie dowolnych kształtów etykiet za pomocą jednego urządzenia w ciągu kilku sekund. Łączy w sobie funkcję drukowania kolorowych etykiet z wbudowanym cyfrowym mechanizmem wykrawania. Drukarka w rozmiarze biurkowym jest dostarczana wraz z intuicyjnym, łatwym w obsłudze oprogramowaniem do układania plików do druku i cięcia. Tak jak w przypadku każdej innej biurkowej drukarki kolorowych etykiet, również w tym urządzeniu można stosować standardowe, wstępnie wycięte etykiety i przywieszki.
Drugą opcją są drukarki etykiet oparte na technologii LED z suchym tonerem. Proces drukowania jest podobny do drukarek laserowych: utrwalanie suchego tonera na materiale etykiety jest realizowane za pomocą jednostki cieplnej (fusera). Technologia LED zapewnia wysoką rozdzielczość i dokładniejszy, bardziej efektowny wydruk etykiet. Wymaga mniej miejsca, więc drukarka jest kompaktowa, przyjazna dla środowiska i energooszczędna, zużywając znacznie mniej surowców i energii w procesie produkcji.
DTM Print oferuje także różne drukarki etykiet z suchym tonerem. Jedną z nich jest Pro1050 firmy OKI, która może drukować w pięciu kolorach (CMYK i biały) i obsługuje średnie oraz duże nakłady kolorowych etykiet na żądanie. Dzięki unikalnej opcji piątego, białego koloru Pro1050 wyznacza nowe standardy kreatywności w swojej klasie.
W porównaniu do tradycyjnych drukarek laserowych, w których obraz tworzony jest przez obracającą się wiązkę lasera, Pro1050 wykorzystuje statyczne linie LED, co oznacza niższe koszty utrzymania i dłuższe cykle życia. Głowice drukujące LED nie mają ruchomych części, dzięki czemu są wytrzymałe i ultraniezawodne. Zapewniają precyzyjne odwzorowanie, dzięki czemu etykiety są wyraźne i błyszczące, a przy tym wodoodporne, odporne na promieniowanie UV i bardzo trwałe.
Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, biurkowe drukarki etykiet mają ogromną przewagę nad dużymi systemami: niezależnie od tego, czy drukują 1, 10 czy 100 etykiet, rozwiązania takie jak seria LX i Pro1050 nie generują dużej ilości odpadów przed drukowaniem i po nim, co ma miejsce w przypadku dużych linii drukujących etykiety.
Gdyby mogła Pani udzielić tylko jednej rady firmie rozpoczynającej działalność w zakresie druku cyfrowego, co by to było?
Katrin Hoffmann: Zanim rozpoczniemy poszukiwanie drukarki cyfrowej, warto pomyśleć o swoich kluczowych celach i rynkach docelowych. Rozpoczęcie od mniejszego rozwiązania biurkowego jest mądrym posunięciem, ponieważ umożliwia przetestowanie rynku bez inwestowania zbyt dużych pieniędzy, gdy zaczyna się robić miejsce dla rozwiązań cyfrowego druku atramentowego w swojej działalności. A gdy produkt się sprawdzi, zwrot z inwestycji jest znacznie szybszy niż w przypadku zakupu przemysłowego systemu do produkcji etykiet.
Istnieje kilka nabiurkowych rozwiązań do drukowania etykiet – nawet w zakresie urządzeń stacjonarnych producenci mogą wybierać spośród rozwiązań dla bardzo małych nakładów rzędu kilkuset etykiet i bardziej przemysłowych nakładów rzędu kilku tysięcy. Tak więc, w zależności od tego, z jakimi klientami współpracuje producent, jakie są jego potrzeby lub jakich nowych klientów chce pozyskać, nie jest on ograniczony do jednego rozwiązania nabiurkowego.
Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiała Anna Naruszko