Odpowiednie naważanie i kontrola jakości
21 Sep 2020 11:29

Odpowiednia technologia ważenia i kontroli produktów promieniami rentgenowskimi niezwykle pomaga przy zwiększeniu wydajności procesu produkcji i zyskaniu przewagi konkurencyjnej. Kluczowe są precyzja i niezawodność, które gwarantuje japoński producent naważarek i maszyn kontrolnych Ishida Europe. Dzięki tym cechom OrganikAgro Foods może utrzymać pozycję największego i najnowocześniejszego producenta zbóż ekspandowanych w Polsce.

OrganikAgro Foods to rodzinna firma, która działa od 2014 r. w Dobroniu. Wydajność zakładu produkcyjnego pozwala na przetwarzanie nawet 1400 kg zboża ekspandowanego w ciągu jednej godziny. To umożliwia firmie prowadzenie pod własną marką działań skierowanych do klientów detalicznych oraz hurtowych, a także produkcję z zakresu private label.

Firma dysponuje obecnie dwiema 16-głowicowymi naważarkami Ishida w konfiguracji potrójnej, mogącymi obsługiwać trzy osobne produkty dozowane do jednego opakowania. Linię uzupełniają również maszyny kontrolne IX-GA-4075, które mają możliwość wykrywania bardzo drobnych zanieczyszczeń produktu i ciał obcych. 

W systemie kontroli promieniami Rentgena najczęściej sprawdzane są zboża ekspandowane, mąki bądź surowce typu kasze – jako pojedynczy produkt lub w połączeniu z dodatkami, np. truskawką. Najczęściej kontrola odbywa się po procesie pakowania produktu, gdyż na etapie ekspandowania zbóż część surowca już zostaje odrzucona.

Poprzednio w zakresie kontroli w zakładzie stosowano wykrywacz metali, który nie rozwiązywał problemu zanieczyszczeń w postaci drobnych kamyczków. Zarządcy postanowili ulepszyć linię produkcyjną i poszukać lepszego rozwiązania. Inwestycja pozwoliła uzyskać doskonalszy produkt oraz ograniczyć do minimum możliwości nieprzewidzianych przestojów. W zakładzie OrganikAgro Foods dodatkowo używane są dwie naważarki wielogłowicowe Ishida, które znacznie przyśpieszają i stabilizują proces produkcyjny.

Obecnie systemy Ishida w zakładzie pomagają utrzymać kontrolę wagi od 5 g do 10 g w zależności od sprawdzanego produktu. Ishida po zakończonej pracy drukuje raport informujący o wskaźniku gramatury opakowań.

Wprowadzenie technologii naważania wielogłowicowego Ishida w miejsce poprzednio stosowanych systemów dostarczyło firmie wiele korzyści. W nieporównywalny sposób wzrosła dokładność i ograniczono ilość odpadu. Jednocześnie proces naważania wielogłowicowego zagwarantował skuteczniejsze zmieszanie różnorodnych składników w każdym produkcie.

Dziś w zakładzie systemy rentgenowskie pracują od 16 do 24 godzin nieprzerwanie, pięć razy w tygodniu. Dzięki swojej wysokiej niezawodności Ishida zapewnia bezproblemowe i sprawne wypełnienie takiego harmonogramu produkcyjnego. 

Przy wykorzystaniu obecnej prędkości detektory sprawdzają surowce zapewniając wydajność na poziomie 50-55 paczek na minutę pracy, co daje ponad 3000 paczek gotowego, spakowanego produktu w ciągu godziny. Proces można jeszcze odrobinę przyspieszyć, by zyskać 60 skontrolowanych paczek w tym samym czasie. Obecnie w końcowym procesie pakowania bierze udział kilka osób, które robią to manualnie, w związku z czym Ishida nie wykorzystuje pełnej prędkości. Gdyby system został bardziej zautomatyzowany, maszyna mogłaby pracować jeszcze szybciej.

Pracownicy OrganikAgro Foods podkreślają również wygodę i szybkość zmiany produktów w systemie rentgenowskim. Precyzyjne planowanie produkcji czasem wymaga szybkiej zmiany formatu, dzięki ustawieniom zapisanym i wywoływanym na panelu sterowania każdego detektora. System jest też łatwy w obsłudze i intuicyjny, a dostawca oferuje szkolenie przed rozpoczęciem wykorzystania maszyny.

Równie istotne są kwestie czystości, gdyż niektóre surowce wykorzystywane w zakładzie są pokryte delikatną warstwą naturalnie występującego cukru. Kubełki naważarek są bardzo łatwe do demontażu w celu czyszczenia, a stacje myjące zlokalizowane są nieopodal urządzeń, co znacznie usprawnia pracę.

Pierwsza instalacja Ishidy i pierwsza produkcja odbyły się w 2014 roku. Instalacja całej linii pakującej trwała 2 tygodnie. W miarę rozwoju firmy zarząd decydował się na zakup kolejnych maszyn poprawiających wydajność, szybkość i bezpieczeństwo produkcji.

Podczas okresu użytkowania zdarzyły się eksploatacyjne przestoje, natomiast wysyłka części zamiennych przebiegła sprawnie. Partner Ishida i dostawca maszyn, Fenix Systems, odpowiedzialny za serwis w Polsce, w bardzo krótkim czasie rozwiązał wszelkie usterki i pomógł szybko przywrócić cykl produkcyjny. Dystrybutor regularnie również wspiera swoich klientów przez dostarczanie wartościowych informacji odnośnie do technologii produkcji czy szkoleń w zakresie obsługi maszyn. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Ishida