Oferta komplementarna – związek szkła z tworzywem – Monika Kosmala-Sójka
25 Apr 2014 10:16
Opakowanie kosmetyku odgrywa niebagatelną rolę marketingową. Kupujemy oczami – dlatego też nietypowa forma opakowania, zwracająca uwagę i przyciągająca wzrok konsumenta, jest ważnym elementem, który jako pierwszy jest brany pod uwagę przy projektowaniu opakowania. Wyobraźnia projektanta i coraz większe możliwości realizacji nawet najbardziej nietypowych propozycji dają praktycznie nieograniczone pole do popisu.
Nie można jednak zapominać o podstawowej funkcji, jaką musi spełnić opakowanie kosmetyku, czyli jego ochrona. Oznacza to przede wszystkim konieczność wyboru materiału, z którego opakowanie ma być wykonane i tak naprawdę wybór jest ułatwiony, bo w tym przypadku decyduje rodzaj kosmetyku, który chcemy opakować. Perfumy w butelce z tworzyw sztucznych to wciąż niewyobrażalna propozycja. Żel pod prysznic w szkle to mało praktyczne, a nawet niebezpieczne rozwiązanie.
Na szczęście oba rodzaje materiałów: szkło i tworzywa sztuczne pomimo ich odmienności można zaoferować w formie wzajemnie się uzupełniającej. Bo jak sobie wyobrazić perfumy bez nasadki czy też słoik szklany bez nakrętki? Na tym jednak nie kończy się możliwość „współpracy” szkła z tworzywami sztucznymi. Coraz częściej tworzone są linie opakowań, których kształt zewnętrzny jest taki sam, natomiast materiał i co za tym idzie zastosowanie różne. Zachowanie podobnego kształtu opakowania różnych produktów kosmetycznych daje poczucie ciągłości linii produktu i sugeruje spójność produktową.
Na rynku polskim wciąż nie ma zbyt wielu producentów, którzy wykorzystując powyższy trend są w stanie zaproponować swoim odbiorcom OFERTĘ KOMPLEMENTARNĄ, tzn. wizerunkowo i użytkowo w pełni realizującą zapotrzebowanie klienta na produkt finalny z tzw. jednej ręki. Wynika to po części z różnorodności obu materiałów i trudności ich wzajemnego dopasowania. Zastosowanie w opakowaniu dwóch elementów wykonanych z tych jakże różnych materiałów wymaga przede wszystkim zachowania surowych wymogów wymiarowych i umiejętnego dopasowania zastosowanych tolerancji.
W przypadku podjęcia decyzji o rozpoczęciu nowego projektu opakowaniowego, który będzie wykonany zarówno ze szkła, jak i z tworzyw sztucznych, od początku pracy nad nim należy przyjąć odpowiednie założenia, oparte na wiedzy i doświadczeniu projektantów obu elementów. Bardzo ważnym momentem procesu jest etap prób i przeprowadzenia testów kompatybilności. Ważne jest, aby wszystkie możliwe słabe punkty zostały na tym etapie zidentyfikowane i wyeliminowane, tak by produkcja seryjna mogła odbywać się bez zakłóceń. Te wszystkie złożone etapy wdrożenia produktu wchodzą w zakres OFERTY KOMPLEMENTARNEJ, która coraz częściej jest wybierana przez klientów. Wzrastająca popularność tej oferty wynika głównie z pragmatycznego powodu: oszczędności czasu, a co za tym idzie ograniczenia kosztów wdrożenia powstającego po stronie klienta.
Na bazie aktualnych doświadczeń już dziś można stwierdzić, że taka forma współpracy ma ogromną przyszłość, bo z jednej strony oparta jest na wiedzy i doświadczeniu producenta, ale również – i co chyba najważniejsze – na wzajemnym zaufaniu w biznesie.