Pandemia zmienia stosunek konsumentów do opakowań
22 Jul 2020 10:56

Organizatorzy Targów Pakowania i Opakowań ALL4PACK Paris 2020, które odbędą się w dniach od 23 do 26 listopada 2020, chcieli poznać wpływ kryzysu związanego z COVID-19 na wykorzystanie opakowań przez Francuzów. Sondaż IFOP zrealizowany w maju na zlecenie targów ujawnił zmiany w zachowaniu niektórych Francuzów. 

Niezwykle przydatne opakowania 

Badanie IFOP, w którym uczestniczyła reprezentatywna próba 1001 respondentów, dowodzi, że według Francuzów opakowania są niezwykle przydatne lub bardzo przydatne. Ta opinia jest częstsza wśród seniorów (66% w porównaniu z 22% wśród badanych w wieku od 18 do 24 lat), co dowodzi, że istnieje pokoleniowa różnica w postrzeganiu opakowań. 

Opakowania odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa produktów, a w konsekwencji konsumentów. Francuzi są świadomi tego faktu, tym bardziej w dobie kryzysu. Jednak kwestia użyteczności opakowań zderza się z silną społeczną potrzebą zmiany ich koncepcji i sposobów użytkowania, tak by lepiej odpowiadały na wyzwania ochrony środowiska. W rezultacie 1/3 ankietowanych przyznaje, że po wybuchu pandemii chętniej sięga po produkty w mniej materiałochłonnych opakowaniach, podczas gdy 60% w tym czasie nie zmieniło swoich przyzwyczajeń. 

Zmiana zachowania związana z epidemią COVID-19

60% respondentów twierdzi, że nie zmieniło swoich zachowań odnośnie do opakowań, zaś 40% badanych deklaruje obecnie zakup większej ilości produktów w opakowaniach niż przed kryzysem związanym z koronawirusem. Odsetek ten jest większy wśród mieszkańców północno-wschodniej części Francji (48%) i dużych aglomeracji (45%), gdzie rozprzestrzenianie się wirusa było większe.

Ta różnica w zachowaniu może dotyczyć roli opakowania w zapewnieniu bezpieczeństwa i najprawdopodobniej utrzyma się.

Jakie jest podejście do zrównoważonych opakowań?

Wyniki sondażu pokazują, że większość Francuzów (61%) uważa, iż przedsiębiorcy nie podejmują wystarczających działań w kwestii projektowania zrównoważonych opakowań. Jednak konsumenci nie pokazali producentom „czerwonej kartki” (najbardziej negatywną ocenę wystawiło tylko 17% respondentów).

Większość badanych wystawiło ocenę „raczej” pozytywną lub negatywną, co pokazuje brak pewności w tej kwestii związany z niedostateczną wiedzą na temat działań przedsiębiorców i firm. 

Znaczące, lecz niedoceniane wysiłki służące projektowaniu opakowań jutra 

Opakowania zawsze będą potrzebne. Są niezastąpione, ale osiągnęliśmy koniec pewnego cyklu. Przyszłość wymaga nowego podejścia. Wiele innowacji jest tworzonych przez przedsiębiorców, ale niestety opinia publiczna niewiele wie na ten temat – mówi Olivia Milan, dyrektor targów All4Pack.

Targi All4Pack wybrały kilkanaście innowacji, które zostaną zaprezentowane profesjonalistom przez wystawców w trakcie trwania imprezy. Wśród nich: 

– nowy surowiec pochodzący z recyklingu i składający się w 100% z polistyrenu EPS pozyskiwanego z produktów pokonsumpcyjnych;

– opakowania biodegradowalne tworzone z nowego materiału biologicznego, który może być wykorzystany jako kompost w rolnictwie;

– opakowania wielokrotnego użytku do stosowania nawet 1000 razy, jako odpowiedź na potrzeby e-handlu;

– innowacyjny proces recyklingu chemicznego, który umożliwia recykling mieszanych i zanieczyszczonych tworzyw sztucznych;

– innowacyjne maszyny umożliwiające bardzo szybką zmianę produkcji: przejście od produkcji kartonowych pudełek do maseczek ochronnych w mniej niż dwa tygodnie lub przekształcenie robota przenośnikowego w robota czyszczącego będącego w stanie zdezynfekować 100 m² powierzchni (w szpitalach) w 1 minutę. 

O targach All4Pack

Kolejna edycja paryskich targów odbędzie się w Centrum Wystawowym Paris Nord Villepinte w dniach 23-26 listopada 2020 r. Targi to ważne wydarzenie w sektorze opakowań i intralogistyki, międzynarodowe spotkanie prezentujące najważniejsze innowacje, trendy i ekspertyzy dla przedsiębiorców będących użytkownikami opakowań. Impreza gromadzi najważniejsze osoby decyzyjne z 11 sektorów przemysłu: Spożywczego, Urody & Higieny, Dóbr Konsumpcyjnych, Towarów Przemysłowych, Napojów & Płynów, Dystrybucji i E-handlu, Dóbr Luksusowych, Farmacji & Zdrowia, Usług, Transportu & Logistyki oraz Przedsiębiorstw Wielobranżowych.

Opracowano na podstawie materiałów All4Pack