Personalizacja opakowania dzięki uszlachetnianiu druku – Jakub Kuzioła
23 Apr 2015 11:24
Opakowanie spełnia wiele funkcji, lecz jedną z najważniejszych jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta i wyróżnienie marki na półce sklepowej pełnej konkurencyjnych produktów. Brand managerzy coraz większe znaczenie w budowaniu marki przypisują uszlachetnieniom druku zastosowanym w ramach projektu opakowania. Dziedzina nauki, jaką jest psychologia zachowań konsumenckich, zwróciła uwagę, iż klient podejmuje decyzję o zakupie konkretnego produktu w ciągu maksymalnie kilku sekund. Jak więc przyciągnąć uwagę klienta, aby decyzja była zdeterminowana na nasz produkt? Odpowiedzią jest dobranie do projektu opakowania odpowiednich rodzajów uszlachetnień.
Podstawowe techniki zdobienia druku takie jakie lakierowanie UV lakierem błyszczącym, matowym czy laminowanie odpowiadającymi im foliami są istotnymi elementami, przede wszystkim zwiększającymi odporność opakowania na uszkodzenia mechaniczne, jednakże wydaje się, iż samodzielnie stanowią zbyt niski poziom wykończenia druku, aby zapewnić produktowi odpowiednią uwagę. Projektując opakowania należy pamiętać, iż różne typy uszlachetniania druku można łączyć zwiększając tym samym wartość dodaną opakowania. Dlatego warto zwrócić uwagę na bardziej innowacyjne metody uszlachetniania druku takie jak chociażby lakierowanie typu TwinEffect czy kalandrowanie.
Ta pierwsza technika polega na uzyskaniu dwóch powierzchni – jednej błyszczącej, a drugiej strukturalnej. Lakierowanie Twin-Effect to niskokosztowa alternatywa dla popularnego połączenia efektu kombinacji folii matowej i nakładanego wybiórczo lakieru błyszczącego. Ze względu na zastosowanie nowatorskich rozwiązań technologicznych wykorzystanych w firmie Multifol, efekt ten jest możliwy do osiągnięcia w jednym przelocie arkusza przez maszynę lakierującą. To szczególnie ważne, gdyż zapewnia oszczędność pieniędzy i czasu. Ponadto lakier może być nakładany wybiórczo, na wybrane przez zleceniodawcę elementy.
Proces kalandrowania polega na wytłaczaniu struktury dekoracyjnej na powierzchni arkuszy drukarskich za pomocą cylindra z naniesionym reliefem. Kalandrowanie nadaje całej powierzchni wzór, jaki jest naniesiony na wałku kalandrującym. Multifol dysponuje wałkami z reliefem imitującym płótno (struktura grubego lnu) oraz skórę. Efekty niniejszego uszlachetnienia wielokrotnie wyróżniały produkty najlepszych marek produktów rangi tzw. luxury packaging.
Warto również postawić na klasykę uszlachetnień, taką jak hot-stamping (złocenie). Ta technika polega na odciśnięciu określonego rodzaju folii (np. złotej, srebrnej czy też dyfrakcyjnej) na powierzchni arkusza przez rozgrzaną matrycę. Dzięki temu zabiegowi można uzyskać wybiórcze elementy graficzne lub napisy o wyjątkowym charakterze i intensywnym oddziaływaniu wizualnym. Hot-stamping może być używany również do zabezpieczenia druku dzięki zastosowaniu tzw. złocenia pozycjonowanego lub powtarzalnego przy użyciu folii holograficznych.
Istotną kwestią w przypadku uszlachetniania opakowań jest zapewnienie kompleksowości wykonywanych usług. Firmą outsourcingową o największym spektrum technik zdobienia druku w Polsce oraz dysponującą długoletnim doświadczeniem jest Multifol Sp.J. z Krakowa. Dzięki zleceniu fachowcom odpowiednich zabiegów z przedmiotowego zakresu można oszczędzić czas, pieniądze oraz przenieść odpowiedzialność za końcowy efekt na podmiot trzeci. Ważną kwestią jest oferowana w ramach wyceny zlecenia pomoc w zakresie możliwości technologicznych komponowania wielu zabiegów uszlachetniających, dzięki czemu klient może uzyskać fachową opinię dotyczącą realnych możliwości połączenia różnych technik w jednym projekcie.
Warto pamiętać, że uszlachetnianie druku to niewielka inwestycja przynosząca wielkie zmiany!