Puszka zmienia postać rzeczy
16 Nov 2012 12:29
Innowacyjne, użyteczne, a do tego przyjazne środowisku – takie powinny być nowoczesne puszki według firmy Ball Packaging Europe, jednego z największych producentów opakowań do napojów w Europie. Ball przedstawi najnowsze branżowe trendy podczas tegorocznych targów Brau Beviale, które odbędą się w Norymberdze (13-15 listopada). Oferta firmy będzie dostępna dla zwiedza-jących w hali 4 przy stanowisku 4-109. Dzięki zastosowaniu nowatorskich rozwiązań, firma Ball zdobywa segmenty rynku, które do tej pory nie były kojarzone z puszką, takie jak gotowe do spożycia herbaty mrożone czy wina.
Puszka podbija Europę
Według firmy Canadean, zajmującej się analizowaniem rynku alkoholi i napojów bezalkoholowych, europejska konsumpcja herbat gotowych do spożycia wzrośnie w tym roku o ok. 2 proc. Obecnie 8 proc. wszystkich tego typu napojów sprzedaje się w puszkach. Firma Ball Packaging Europe ma w tym swój udział – aluminiowa puszka sleek o pojemności 330 ml od firmy Ball została ostatnio wykorzystana przez czołowego włoskiego producenta napojów – Acqua Minerale San Benedetto do sprzedaży produktów na bazie herbaty marki Thé.
O ile napoje herbaciane w puszkach dopiero zyskują na popularności, dynamicznie rozwijający się rynek napojów energetycznych jest z puszką nierozerwalnie związany. Puszkowane produkty stanowią tu ponad 60 proc. całej sprzedaży. Instytut Canadean prognozuje, że w 2012 roku Europejczycy wypiją o 13 proc. napojów energetycznych w puszkach więcej niż przed rokiem. Głównymi konsumentami produktów z tego segmentu są ludzie młodzi, którzy śledzą najnowsze trendy. Firma Ball pokazuje, że ten wizerunek można wykorzystać także w innych segmentach rynku napojów.
Wina w puszkach coraz bardziej trendy
Okazuje się, że optymalnym opakowaniem do rozlewu wina może być również aluminiowa puszka typu slim o pojemności 200 lub 250 ml od firmy Ball. Opracowana z myślą o winie, zapewnia doskonałe warunki przechowywania tego specyficznego napoju – wewnętrzne ścianki puszki pokryte są specjalnym lakierem, co pozwala uniknąć jakichkolwiek niepożądanych reakcji wina z metalem.
Aby pomóc konsumentom w orientacji na dynamicznie rozwijającym się rynku win w puszkach, firma Ball Packaging Europe opracowała znak jakości „Protected Quality” („Chroniona Jakość”). Kupując napój oznaczony takim certyfikatem mamy pewność, że puszka spełnia wypracowane przez firmę Ball najwyższe standardy przechowywania trunku, a w środku znajduje się wysokiej jakości wino dostarczone przez atestowaną firmę. Znak ten bowiem świadczy nie tylko o najwyższej jakości opakowaniu, ale również o przestrzeganiu specjalnych procedur w obszarze produkcji i rozlewu wina. Termin przydatności do spożycia w przypadku win sygnowanych znakiem jakości wynosi minimum 1 rok.
Według szacunków, sprzedaż wina w puszkach w Europie ma wzrosnąć w przyszłym roku do ponad 200 milionów puszek. Wytwórnie win wzbogacające swoje oferty o puszkowane trunki mają szansę dotrzeć do nowej grupy konsumentów. Napoje na bazie wina sprzedawane w małych opakowaniach są szczególnie atrakcyjne dla młodszego segmentu klientów w wieku 18-35 lat, prowadzących aktywny tryb życia. Lekkie i nietłukące się puszki mogą być wygodnie otwierane w podróży – na pokładach samolotów i statków, w pociągach, ale także w hotelowych minibarach, w klubach, na koncertach czy pikniku. Oczywiście są znakomitym wyborem również dla konsumpcji w innych oko-licznościach – oferowane w ekonomicznych opakowaniach po sześć lub dwanaście sztuk są coraz częściej wybierane przez klientów, np. do konsumpcji domowej. Podczas targów Brau Beviale firma Ball zaprezentuje certyfikowane puszki do wina typu slim dostępne w sprzedaży na rynku niemieckim.
Ocalić od zapomnienia
Modny wizerunek puszki może być także wykorzystywany jako element strategii marketingowej tych napojów, które lata świetności mają już za sobą. Zmiana opakowania na puszkę pozwoliła na nowo zyskać sympatię konsumentów tradycyjnym niemieckim napojom bezalkoholowym, produkowanym z przypraw i ekstraktu słodowego. Swoisty renesans przeżywa m.in. napój Fassbrause, który najlepiej sprzedaje się w puszce firmy Ball o pojemności 500 ml.
Puszka ma również szansę powstrzymać spadkowy trend na rynku piwa. Eksperci z firmy Canadean przewidywali na ten rok obniżenie sprzedaży piwa na Starym Kontynencie o ok. 0,4 proc. Mimo to, według danych za pierwsze półrocze 2012 roku, rozlew złocistego trunku do puszek wzrósł o 6,3 proc. w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym. Do puszek produkowanych przez firmę Ball trafiają m.in. ekskluzywne amerykańskie i niemieckie marki. Tradycyjny browar Brauerei im Füchschen z Kolonii rozlewa do puszek typu sleek o pojemności 330 ml swoje flagowe piwo Füchschen Alt.
Dla współczesnych konsumentów napojów ważna jest wizualna strona opakowania, dlatego też puszki niejednokrotnie ozdobione są okolicznościową grafiką. Na przykład MS Arena Drinks oferuje napoje energetyczne w puszkach zaprojektowanych specjalnie dla niemieckich klubów piłkarskich, takich jak Werder Brema czy Schalke 04. Częścią strategii marketingowej jest zmiana designu w trakcie sezonu tak, by nadać produktom kolekcjonerski charakter.
EKOtrend ciągle w modzie
Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na ekologiczny aspekt zakupów, a aluminiowa puszka jest opakowaniem najbardziej przyjaznym środowisku. Firma Ball Packaging Europe od lat inspiruje swoich klientów do troski o środowisko, zachęcając do recyklingu produkowanych przez nią opakowań. Aluminiowe puszki mogą być bowiem w całości i nieskończenie wiele razy przetwarzane i to bez uszczerbku dla jakości tworzywa. Recykling puszek przynosi również do 95 proc. oszczędności energii niezbędnej do produkcji nowego surowca. W ten sposób hermetyczna, chroniąca przed światłem puszka nie tylko stoi na straży świeżości napoju, ale – poddana recyklingowi – pozwala ograniczać zużycie naturalnych zasobów.
Aluminiowe puszki do napojów są najczęściej poddawanym recyklingowi opakowaniem w Polsce – w 2011 r. poziom recyklingu wyniósł 74 proc., co oznacza, że 3 z 4 puszek zostały ponownie przetworzone. Polska należy zatem do grupy krajów przekraczających średni europejski wskaźnik odzysku puszek, który wynosi ok. 65 proc.
Opracowano na podstawie informacji firmy Ball Packaging Europe