Rynek opakowań – z naszej perspektywy
14 Jun 2018 13:26

Nie jest specjalnym odkryciem fakt, że rynek opakowań w Polsce jest bardzo dynamiczny, różnorodny i nadal mocno się rozwija. Świadczą o tym podstawowe dane i obserwacje: z organizowanych targów branżowych, z modernizacji zakładów produkcyjnych, z mocnej tendencji do wprowadzania na rynek nowych rodzajów opakowań czy wreszcie ze wzrostu zapotrzebowania na karton i tekturę. Jesteśmy jako kraj liczącym się producentem dóbr na rynek wewnętrzny i coraz więcej eksportujemy. To wszystko wymaga solidnego opakowania… ale to wszystko już wiemy!

Nowością natomiast jest coraz większa świadomość konsumencka i producencka dotycząca opakowań. 

Nie są one obecnie postrzegane tylko jako zabezpieczenie zawartości lub prosta reklama marki czy produktu. Opakowania zyskują nowy odczyt ze względu chociażby na rodzaj i jakość użytego materiału, a także ze względu na bezpośrednie konsekwencje płynące z jego użycia. Dla klientów końcowych, i w tym również wyraża się rosnąca świadomość, ważne jest, czy materiały opakowaniowe są ekologiczne lub z możliwością wtórnego przetworzenia (włókna pierwotne, makulaturowe, drewno, szkło), czy też jest to plastik i jego pochodne, których koszt wytworzenia jest bardzo niski, ale są za to bardzo drogie w składowaniu i utylizacji.

 Agencja PODOLSKA od 28 lat nieprzerwanie i konsekwentnie promuje na polskim rynku europejskie standardy i jakość materiałów do produkcji opakowań. Wychodzimy naprzeciw aktualnym oczekiwaniom konsumentów oraz producentów. W ofercie posiadamy papiery, kartony pudełkowe i tektury lite o bardzo szerokim zakresie zastosowań: standardy dla rynku mięsnego i rybnego, dla rynku warzyw i owoców, dla rynków luksusowych opakowań kosmetycznych (rigid box), farmaceutycznych czy alkoholowych. A także specjalności barierowe: do bezpośredniego kontaktu z żywnością, do głębokiego mrożenia, materiały tłuszczoszczelne i wodoszczelne, dla producentów opakowań jednostkowych i zbiorczych. 

Wszystkie proponowane przez nas rozwiązania są bardzo wysokiej jakości, ekologiczne oraz produkowane przez znanych i uznanych producentów, których od wielu lat reprezentujemy w Polsce, takich jak: Solidus Solution NL, Smurfit Kappa (Wrexen/Herzberger/Hoya), Buchmann Kartonfabrik, Pfleiderer Spezialpapiere (Niemcy) i wielu innych. 

Problem migracji – nowe rozwiązania

Od dłuższego już czasu wzmaga się dyskusja dotycząca bezpieczeństwa pakowanego produktu (zawartości) w kontekście migracji olejów mineralnych. Jak wiemy, problem ten jest rzeczywisty i poważny, jednak jak do tej pory nie doczekał się jasnych i wiążących zapisów prawnych. Jest to więc raczej ruch oddolny, konsumencki, ale w oparciu o twarde dane badań laboratoryjnych. 

Za konkretnymi oczekiwaniami idą konkretne rozwiązania. 

Agencja PODOLSKA posiada w swojej ofercie propozycje kilku fabryk, znacząco ograniczające problem migracji:

– Smurfit Kappa Wrexen/Herzberger/Hoya: „MB12”. Fabryka Hoya opracowała bardzo skuteczną metodę zabezpieczającą zawartość opakowania przed migracją. Rozwiązanie ma nazwę MB12, a konkretne zastosowanie polega na użyciu aktywnego czynnika jako środkowej warstwy (rdzenia) w kartonach czy tekturach litych. Technologia jest w pełni sprawdzona, bezpieczna i co najważniejsze: skuteczna! Zastosowanie tego czynnika nie wpływa na parametry techniczne, a co za tym idzie, na procesy produkcyjne, zadruk i dalszą obróbkę. Materiał łatwo poddaje się procesowi recyklingu. Technologia MB12 może być użyta w różnego rodzaju wariantach: w kartonach makulaturowych (GD2/GT1/GT2/GT4) oraz w grubszych tekturach litych. 

– Buchmann Kartonfabrik, Niemcy: „Food+”. Kolejnym rozwiązaniem jest patent fabryki Buchmann o nazwie Food+. Jest to technologia oparta na naturalnie występującej w przyrodzie substancji, dodawanej do włókien w procesie produkcji. Nie jest to zatem powleczenie, ale integralna część kartonu. Technologia Food+ znajduje zastosowanie w kartonach pudełkowych GD2 Pirol oraz GT2 Ibis. 

Zachęcamy i zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą, nie tylko w zakresie standardów, ale także wyjątkowych produktów, w których od dawna się specjalizujemy.

Tadeusz Napora, Magdalena Podolska-Meier