Targi IPACK-IMA potwierdziły międzynarodową renomę
21 Jun 2022 14:29

Powrót IPACK-IMA, międzynarodowych targów skierowanych do przetwórców i producentów opakowań, do formuły wydarzenia odbywającego się stacjonarnie, w halach targowych centrum wystawienniczego Fiera Milano, pozwolił na zaprezentowanie syntezy najlepszych rozwiązań technicznych dla tej branży. W tym samym czasie (3-6 maja 2022) i miejscu odbyły się również targi Print4All, które zgromadziły firmy prezentujące najlepsze rozwiązania do przetwórstwa, etykietowania i druku. 

IPACK-IMA 

Te targi dowiodły, że model wystawy oparty na wzajemnym przenikaniu się powiązanych dyscyplin, rozwiązań i ekosystemów biznesowych sprawdza się w praktyce i daje okazję do nawiązywania kontaktów na poziomie międzynarodowym. Sukcesem okazało się podejście marketingowe skoncentrowane na specjalizacjach, starannie dopracowane i oddające w ręce branżowych graczy skuteczne narzędzie służące do znajdowania najlepszych odpowiedzi na ich biznesowe potrzeby. 

Zrównoważony rozwój i cyfryzacja to makrotrendy, które zdominowały tegoroczną edycję IPACK-IMA. W jej trakcie wystawcy zaprezentowali ponad 2000 innowacji produktowych i procesowych, które w najbliższych latach będą kształtować dynamikę produkcji w sektorach spożywczym i nieżywnościowym. Ofertę wystawienniczą uzupełniło ponad 25 wydarzeń towarzyszących, wśród nich: międzynarodowe forum Packaging Speaks Green, które skoncentrowało się na zielonej rewolucji w branży opakowań, konkurs na najbardziej innowacyjne opakowania Best Packaging Award, gala wręczenia nagród w konkursie World Star Awards, a także projekty IPACK-IMA Smart Factory i IPACK-IMA Digital, które odsłoniły przed zwiedzającymi potencjał inteligentnej i opartej na cyfrowych rozwiązaniach produkcji opakowań w niedalekiej przyszłości. Z kolei IPACK-Mat zgromadził ponad 180 wystawców z pełną gamą materiałów opakowaniowych, a wspólnie ze swym głównym partnerem, firmą CONAI, zaprosił gości do specjalnej strefy poświęconej inteligentnym, ekologicznie zaprojektowanym opakowaniom. 

Obserwowanie stoisk naszych wystawców zapełnionych zwiedzającymi z całego świata szukającymi informacji na temat innowacyjnych technologii, prezentującymi swoje projekty i dyskutującymi na temat tego, czego potrzebują przy produkcji żywności, napojów, słodyczy, makaronów, ale także artykułów chemiczno-farmaceutycznych, przemysłowych i dóbr trwałego użytku jest dla nas wielką satysfakcją – przyznaje Rossano Bozzi, dyrektor generalny Ipack Ima Srl. – Targi IPACK-IMA przeszły nasze najśmielsze oczekiwania: z 1166 wystawcami, z których 24% pochodziło z zagranicy, 59 837 zwiedzającymi z ponad 122 krajów i prawie 400 akredytowanymi międzynarodowymi dziennikarzami udało nam się odnieść sukces pod względem innowacyjności, zrównoważonego rozwoju, możliwości biznesowych oraz transferu technologii zgodnie z misją IPACK-IMA, która – nie zapominajmy – jest zakorzeniona w tradycji włoskiego przemysłu. Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku pobudzamy kreatywność i innowacyjność naszych wystawców, pragnąc popychać rynek ku rozwiązaniom, które są zawsze najnowocześniejsze i potrafią przewidywać trendy, odpowiadając na potrzeby stale zmieniających się klientów na całym świecie.

Tegorocznej wystawie IPACK-IMA towarzyszyły również targi Pharmintech, wydarzenie zorganizowane dzięki umowie podpisanej z Bologna Fiere Group specjalizującej się w rozwiązaniach procesowych i opakowaniowych dla przemysłu chemicznego i farmaceutycznego. Zorganizowanie – po raz pierwszy – obu wydarzeń w ramach jednej wystawy było kolejnym przykładem synergii pomiędzy uzupełniającymi się sektorami przemysłowymi połączonymi cienką nicią innowacji.

Pharmintech uzupełnił technologiczną ofertę IPACK-IMA 2022, targów reprezentujących doskonałość rozwiązań przemysłowych, które nie zawsze są odpowiednio wykorzystywane we Włoszech – dodał Valerio Soli, prezes Ipack Ima Srl. – Z ponad 8 miliardami całkowitego obrotu i eksportem przekraczającym 70% nasz sektor może być słusznie uważany za jedną z lokomotyw rozwoju kraju. Nie jest przypadkiem, że wystawcy tchnęli życie w to wydarzenie, bogate w pomysły i niezwykłe z uwagi na możliwość nawiązywania kontaktów oraz biznesowy potencjał.

Print4All

246 firm i blisko 21 tys. zwiedzających – to liczby, które podsumowują drugą edycję targów Print4All i potwierdzają ich renomę jako jednej z kluczowych imprez wystawowych branży poligraficznej i przetwórczej w Europie. 

Jeśli miałbym określić tę edycję jednym słowem, to z pewnością byłaby to „energia”. Właśnie ją czuć było w pawilonach i na stoiskach firm przez wszystkie cztery dni imprezy – podkreśla Paolo Pizzocaro, dyrektor targów Print4All. – Najwyraźniej chęć ponownych osobistych spotkań, możliwość bezpośrednich konfrontacji, dotknięcia wszystkich innowacji oferowanych przez branżę skłoniły wielu profesjonalistów do odwiedzenia targów Print4All, aby poszerzać wiedzę, ale także prowadzić interesy, ponieważ w tym roku, bardziej niż kiedykolwiek, targi były nie tylko okazją do nawiązania relacji, ale także do pod- pisywania umów sprzedaży. Do pewnego stopnia tego oczekiwaliśmy, jednak efekty przerosły nasze oczekiwania.

Organizatorzy podkreślają również bardzo profesjonalny przekrój zwiedzających, wśród których 44% było właścicielami, dyrektorami generalnymi i przedstawicielami kadry kierowniczej firm, zaś 32% reprezentowało działy techniczne, kluczowe przy wyborze i ocenie rozwiązań technologicznych. Warto dodać, że 42% gości poszukiwało innowacji związanych z drukiem, a 24% zadeklarowało zainteresowanie surowcami, komponentami i innymi rozwiązaniami dla pressroomu. 

Interesujące są dane dotyczące profilu zagranicznych gości, którzy przybyli do Mediolanu z 66 krajów świata (ich wysoka liczba świadczy o normalizacji po pandemicznych obostrzeniach). Najbardziej zainteresowani zakupem produktów „made in Italy” byli Europejczycy (71% zwiedzających) oraz mieszkańcy Afryki Północnej (12%). W gronie dziesięciu krajów o największej liczbie zwiedzających na 9. miejscu znalazła się Polska; podium zajęły natomiast Hiszpania, Niemcy i Szwajcaria. 

Targi Print4All zaprezentowały to, co najlepsze w sektorze maszyn do przetwórstwa, etykietowania i drukowania, będące wynikiem nieprzerwanych prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez obecne na targach firmy. To także odzwierciedlenie potrzeb rynku, który z coraz większym zainteresowaniem przygląda się modelom gospodarki obiegu zamkniętego i Przemysłowi 4.0, a także serwicyzacji i cyfryzacji, które pozwalają przyspieszyć procesy i umożliwiają dostosowanie do potrzeb klienta nawet w przypadku produkcji niskonakładowej.

Sektor ten, którego obroty we Włoszech wynoszą obecnie 3,1 mld euro, nadal osiąga dobre wyniki, nawet jeśli długoterminowe skutki pandemii i sytuacja polityczna na świecie mogą budzić zaniepokojenie. Wzrost cen surowców, materiałów i energii spowalnia łańcuch dostaw i ma wpływ nie tyle na zamówienia maszyn – które pozostają na dobrym poziomie – ile na terminy dostaw. Zdaniem ekspertów taka sytuacja może potrwać do przyszłego roku. 

Mimo tych niepokojów targi Print4All stały się ważną wizytówką zróżnicowanego i kolorowego świata druku, od maszyn dla wielkich przedsiębiorstw po propozycje odpowiednie do realizacji produkcji niskonakładowej. Impreza odzwierciedla rzeczywistość, w której maszyna drukująca staje się narzędziem dialogu z odbiorcami, przekazywania wiadomości i wartości, a także ekscytacji: od rozwiązań umożliwiających wzbogacanie i tworze- nie unikalnych opakowań i etykiet, poprzez personalizację, farby metaliczne, efekty dotykowe, brokat, tłoczenia, nowe kolory i różnorodne faktury, które mogą uszlachetnić i nadać wartość każdemu produktowi, aż po wydruki na materiałach innych niż papier, takich jak tkaniny do produkcji odzieży lub dekoracji wnętrz, które stają się narzędziem pozwalającym w nowy sposób doświadczać otoczenia. Nade wszystko potrzebujemy dzisiaj zadziwiać „efektami specjalnymi”, które są w stanie ożywić najbardziej kreatywne pomysły – podkreślił Antonio Maiorano, prezes włoskiego stowarzyszenia dostawców przemysłu poligraficznego (ARGI).

Do zobaczenia w 2025 roku

Po okresie ograniczeń, które nałożyła na branżę wystawienniczą epidemia koronawirusa, wróciły dobre nastroje. Również organizatorzy IPACK-IMA liczą, że kolejna edycja odbędzie się bez zakłóceń. Ustalili już nawet jej datę.

Świadomi, że zdołaliśmy przetrwać niełatwe chwile, i dzięki sukcesowi obecnej edycji już teraz ustaliliśmy daty następnych targów IPACK-IMA, które planujemy na koniec maja 2025, kiedy to powrócimy, aby zaoferować najbardziej zaawansowane rozwiązania dla przetwórców, producentów opakowań i dóbr trwałego użytku z całego świata. Dlatego z niecierpliwością czekamy na spotkanie ze wszystkimi przedstawicielami branży na targach IPACK-IMA 2025 zaplanowanych na 27-30 maja.

IPACK-IMA pozostanie częścią projektu The Innovation Alliance i odbędzie się ponownie na terenie Fiera Milano, w tym samym czasie co Print4All, GreenPlast i Intralogistica Italia, aby zaprezentować kompletny łańcuch produkcji w ramach jednego wydarzenia o międzynarodowej renomie. Udanego formatu docenionego przez ponad 1600 wystawców i 90 tys. profesjonalnych gości, którzy podczas tegorocznej edycji potwierdzili atrakcyjność imprezy poświęconej sektorowi produkcji.

Opracowano na podstawie materiałów organizatora

Tłumaczenie: TK