Szybkie zmiany zachodzące na rynku produkcji etykiet były impulsem do stworzenia nowego Europejskiego Forum Etykietowego FINAT, które przyciągnęło ponad 300 uczestników z Europy i innych kontynentów.
Nowe Forum, które zastąpiło doroczny kongres FINAT i odbyło się w dniach 11-13 czerwca w Amsterdamie, było poświęcone wszystkim etapom kompleksowego łańcucha wartości etykiet, kładąc silny nacisk na biznesowe wyzwania – a zwłaszcza prowadzenie zyskownej działalności gospodarczej we współczesnym środowisku ekonomicznym. Forum zajęło się różnymi dziedzinami, od brandingu i marketingu poprzez innowacje, technologie, produkcję, aż po kwestie własności.
W ostatnich latach definicja i rola etykiet zmieniły się drastycznie w efekcie pojawienia się nowych technologii dekorowania produktów, od etykiet rękawowych i IML po drukowaną elektronikę – wyjaśnia Jules Lejeune, dyrektor zarządzający FINAT. – Zważywszy na fakt, że baza klientów – zarówno właścicieli marek, jak i sprzedawców – staje się coraz bardziej globalna, a konsumentami są eksperci ds. mediów społecznościowych i internetowych, jest to prawdziwe wyzwanie dla producentów etykiet. Europejskie stowarzyszenie FINAT, które stawia sobie za cel przeprowadzenie zmian w tym gronie, ma zarówno chęć, jak i obowiązek stworzenia dla swoich członków nowej platformy informacyjnej i edukacyjnej.
Lejeune ogłosił, że zużycie etykiet w 2014 r. było o 5,7% większe niż rok wcześniej, a przemysł etykietowy doświadczył „nieprzerwanego i silnego ożywienia” po globalnym kryzysie ekonomicznym 2012 r. Sektor etykiet papierowych wzrósł w pierwszym kwartale 2015 r. o 8,8%, a foliowych o 7,7% (w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego). Dyrektor zaprezentował również wyniki badań tzw. FINAT RADAR, do których dostęp mają wyłącznie członkowie stowarzyszenia FINAT. Śledzi on trendy wśród europejskich producentów, właścicieli marek oraz dostawców materiałów etykietowych; bada inwestycje w maszyny konwencjonalne i cyfrowe; a także w regularnych półrocznych odstępach sporządza raporty porównawcze dotyczące wspomnianych kwestii. Najnowsze badanie FINAT RADAR poświęcone producentom etykiet informuje, że 40% europejskich producentów etykiet samoprzylepnych działa również na rynku etykiet rękawowych (sleeve'ów), a co najmniej 20% produkuje zarówno sleeve'y, jak i opakowania giętkie oraz/lub etykiety IML.
Prezes honorowy Rady Europejskiej, Herman van Rompuy, zaprezentował wykład na temat przyszłości biznesu w skomplikowanej europejskiej rzeczywistości. Jak stwierdził: Współzależność jest kluczem do powodzenia Unii Europejskiej, jak również odpowiedzią na wiele szans i wyzwań, które wpływają na Europę jako całość, a także na walutę euro oraz obecną sytuację ekonomiczną w eurostrefie.
Głód w raju
Odchodzący prezes FINAT Kurt Walker dał znak do rozpoczęcia sesji plenarnych. Wśród prelegentów znalazł się Rasmus Ankersen, autor bestsellerów „Kopalnie talentów” („The Gold Mine Effect”) i „Hunger in Paradise” oraz międzynarodowy przedsiębiorca i wykładowca w sprawach rozwoju wydajności. Zachęcił on uczestników do „myślenia poza schematami”, ponieważ „sukces nie jest prostą linią”, oraz zaprezentował przykłady z życia wzięte, stanowiące odzwierciedlenie sukcesu i porażki w biznesie, podkreślając, że „dobre rezultaty zawsze są pokłosiem dobrych decyzji”, „osiągnięcie równa się potencjał minus zakłócenia” oraz „to, co widzisz, nie zawsze jest tym, co dostajesz”.
Ramses Dingenouts, menedżer ds. opakowań i identyfikacji wizualnej w firmie Heineken, opowiedział o innowacjach, które pozwoliły odnosić nieprzerwane sukcesy rodzinnej firmie założonej w 1860 r. Przedsiębiorstwo stworzyło pierwszą butelkę na piwo z zielonego szkła – dzisiaj dostępną w 93 krajach całego świata – i nadal wykorzystuje nowe i nowatorskie technologie do promocji marki Heineken. Etykiety samoprzylepne umożliwiły stworzenie opakowań w wielu wersjach, co stanowi obecnie podstawę firmowej strategii.
Na relacjach między dostawcami i ich strategicznymi klientami skupił się Gordon Crichton, dyrektor Institut du Management de l’Achat International z Francji. Przyznał, że o ile w niedalekiej przeszłości główną troską kupujących była cena, teraz staje się nią rozwój. Aby odnieść sukces w kontaktach z klientami, dostawcy muszą skupić się na obniżaniu kosztów, innowacyjności oraz przyspieszeniu wprowadzania produktów na rynek. Powinni również lepiej poznać biznes swych strategicznych klientów, blisko z nimi współpracując.
Równoległe sesje biznesowe
W trakcie forum odbyły się trzy równoległe sesje, dogłębnie analizujące różne kwestie biznesowe: sprzedaż, marketing oraz PR; technologię i wytwarzanie; zarządzanie i kwestie własności. Cindy Van Cauter, właścicielka holenderskiej firmy Quotus Research zajmującej się badaniem zwyczajów i trendów zakupowych, zaprosiła uczestników forum na wycieczkę w przyszłość, oceniając nową rzeczywistość etykiet w nowej rzeczywistości handlu. W sytuacji, gdy klienci coraz częściej rezygnują z zakupów „w realu” i wybierają wygodę handlu w internecie, rola etykiet się zmienia – wyjaśniła. – Kody QR oraz inne elementy nadające się do skanowania stają się częścią codziennej rutyny; dla wielu młodych konsumentów różnice między byciem „offline” i „online” zacierają się.
Lars Wallentin, uznany weteran brand packagingu i twórca platformy Packaging Sense, podjął temat rosnącej świadomości znaczenia opakowań – oraz etykiet – jako narzędzia komunikacji. Prelegent podkreślił, że: opakowanie jest reklamą – przemawia do ludzi!
Rośnie ilość technologii etykietowania
Uczestnicy Forum, którzy wzięli udział w sesji poświęconej nowym technologiom przetwórstwa, mogli wysłuchać dwóch prelegentów. Dan Muenzer, wiceprezes ds. marketingu firmy Constantia Flexibles oraz obecny szef Tag and Label Manufacturers Institute (TLMI), skupił się na rozwoju technologii dekorowania produktów, które konkurują z klasycznymi etykietami samoprzylepnymi – takich jak etykiety drukowane z rolki bez papieru nośnego (linerless), opakowania giętkie, woreczki do wielokrotnego napełniania, etykiety rękawowe, druk bezpośredni, etykiety IML, personalizacja, NFC oraz drukowana elektronika – a także na nowościach w zakresie pojemników (takich jak papierowe butelki) oraz na wielu dostępnych obecnie metodach recyklingu.
Onno Ponfoort z firmy konsultingowej Berenschot mówił o wpływie druku trójwymiarowego oraz o wytwarzaniu przyrostowym. Personalizacja, niskie nakłady i produkcja na żądanie stanowią ważne elementy zwiększające wartość druku 3D, ale – tak jak ja to rozumiem – to samo oferują etykiety samoprzylepne – zauważył. – Z tego powodu modele biznesowe druku trójwymiarowego mogłyby rzucić interesującą perspektywę na Waszą branżę.
Dalekosiężne planowanie w rodzinnych przedsiębiorstwach
Tematami związanymi z zarządzaniem i kwestiami własności zajął się bardzo aktywnie działający Klub Młodych Mene-
dżerów FINAT (Young Managers Club). Jozef Lievens, partner w belgijskiej firmie prawa korporacyjnego Eubelius, spróbował udzielić odpowiedzi na pięć podstawowych pytań dotyczących przejmowania biznesu w firmach rodzinnych, podczas gdy Nick Mockett, partner w firmie konsultingowej Moorgate Capital, mówił o sprzedaży przedsiębiorstwa, jeśli jego przejęcie w ramach rodziny nie jest możliwe lub pożądane.
Uczestnicy Forum wzięli również udział w praktycznych warsztatach poświęconych kwestii lean manufacturing („odchudzonej produkcji”) prowadzonych przez Jana Mekersa, właściciela firmy Richter IMA. Mogli również obejrzeć ofertę dostawców oraz uczestników konkursu 2015 FINAT Label Competition and Recycling Awards.
Głos konsumentów
Forum otrzymało wysokie oceny od uczestników; jeden z nich, Chris Ellison z OPM (Labels & Packaging) Group, opisał je jako „obowiązkowe wydarzenie dla przedsiębiorców działających w przemyśle wąskowstęgowym”. Gavin Rittmeyer z Martin Automatic docenił „gwiazdorską grupę prelegentów oraz możliwości nawiązania kontaktów”. Filip Weymans z firmy Xeikon opisał forum jako „najważniejsze wydarzenie tego roku”. Klaus Damberg z Synthogra podkreślił, że „cały program był poświęcony aktualnym kwestiom interesującym wszystkich przetwórców”, a Ramon Lee z Brotech Graphics dodał: Uzyskałem wiele nowych informacji... co najważniejsze, na temat odkryć w zakresie marketingu i technologii, jak również umiejętności menedżerskich.
Jak podkreśla Lejeune: To wydarzenie spełniło swoje obietnice i dostarczyło ekspercką wiedzę na tematy biznesowe, która ma pomóc w osiągnięciu zysku i rozwoju przedsiębiorstw. Zmieniający się profil rynku użytkowników końcowych, ewolucja
zachodząca w technologii drukowania oraz dostęp do wielu nowych technik dekoracyjnych mogą – i będą – znajdować odzwierciedlenie w etykietach samoprzylepnych i w drukarniach etykietowych.
Tłumaczył: Tomasz Krawczak