UNIPACO wśród liderów
21 Mar 2011 08:22

Poznańska firma UNIPACO, po prze-niesieniu produkcji do nowego zakładu zlokalizowanego w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej postanowiła unowocześnić park maszynowy. W tym celu została gruntownie zmodernizowana główna linia produkcyjna poprzez zakup i instalację nowej głowicy nanoszącej polietylen wraz z nowoczesnym automa-tycznym systemem pomiarowym. System ten stosowany do zaawansowanych badań w urządzeniach pomiarowych, został sprzężony z automatyczną głowicą ekstru-zyjną. Nowa inwestycja nie tylko znacząco poprawiła jakość oferowanych przez UNIPACO produktów, ale również umożliwiła wprowadzenie nowych. Firma UNIPACO wykorzystując zdobyte doświadczenie, projektując, a następnie rozwijając portfolio oferowanych produktów, w krótkim czasie osiągnęła pozycję jednego z liderów w segmencie rynku materiałów opakowaniowych. Firma zatrudnia ponad 50 osób; jej siedziba i biuro handlowe znajdują się w centrum Poznania, natomiast zakład produkcyjny i magazyny zlokalizowane są od 2007 roku w Specjalnej Kostrzyńsko – Słubickiej Strefie Ekonomicznej. Wybudowany specjalnie pod kątem naszych potrzeb zakład składa się z części produkcyjnej, magazynowej i socjalnej o łącznej powierzchni 4500 m2 – informuje Michał Garbowski, prezes zarządu UNIPACO S.A. – usytuowany jest na działce o powierzchni 1,5 ha. Dalszy etap rozwoju firmy wiązać się będzie z rozszerzeniem możliwości produkcyjnych, a co za tym idzie zwiększeniem powierzchni zakładu. Planujemy również zakup kolejnej linii do powlekania ekstruzyjnego (z możliwością koekstruzji) oraz bobiniarek pozwalających spełnić oczekiwania naszych klientów. Inwestycje te dadzą nam możliwość dalszego rozwoju. Dotychczasowa inwestycja pochłonęła już ponad 11 milionów złotych, a to nie koniec. Nasi Klienci Głównymi odbiorcami naszych produktów są drukarnie, a także firmy z branż: opatrunkowej, spożywczej, zielarskiej, chemicznej, kosmetycznej i budowlanej oraz szeregu innych. Często zdarza się, że nasi klienci zaskakują nas sposobem wykorzystania naszych produktów, stąd lista zastosowań nie jest zamknięta – mówi Aleksander Borysow, wiceprezes zarządu. W ostatnim czasie odnotowaliśmy duży wzrost zainteresowania klientów z branży budowlanej, gdzie jesteśmy dostawcą materiałów wykorzystywanych np. do produkcji płyt wielowarstwowych, izolacji przewodów, produkcji opakowań dla wyrobów metalowych wrażliwych na korozję, a także do sypkich materiałów budowlanych. Podstawowym produktem wytwarzanym przez UNIPACO S.A. w Kostrzynie n. Odrą jest papier powlekany polietylenem metodą ekstruzji, co nadaje mu barierowość i zgrzewalność. Stanowi on materiał wyjściowy do produkcji różnego rodzaju opakowań, np. torebek do pieczywa, kisieli, budyniów, zup w proszku, galaretek, dodatków spożywczych, a także obwolut na papier ksero. Kolejny segment produkcji to laminaty powstające na skutek łączenia papieru, folii aluminiowej i polietylenu. Procesy te dają podłożu pożądaną barierowość i odporność na wilgoć, tłuszcze, zapach itp., dzięki czemu staje się on odpowiednim materiałem do pakowania masła i margaryny, lodów, przypraw i innych „agresywnych”, w rozumieniu przenikliwości, produktów. Oferta laminatów jest bardzo szeroka – w zależności od przeznaczenia poszczególne produkty różnią się gramaturą papieru, grubością laminatu i grubością warstwy polietylenu. Trzecią gamę produktów powstających w kostrzyńskim zakładzie UNIPACO stanowią papier powlekany polietylenem oraz tzw. diofanem (PVDC). Jest to substancja o dziesięciokrotnie wyższej barierowości niż polietylen, zwłaszcza w odniesieniu do tłuszczów, tlenu i związków aromatycznych. Diofan dzięki swoim właściwościom znalazł zastosowanie do pakowania np. ostrej papryki, pieprzu mielonego, kawy, czekolady – czyli wszędzie tam, gdzie istnieje szczególna potrzeba zachowania pierwotnego aromatu pakowanego produktu. Produkcja poznańskiej firmy w 95% wykonywana jest w rolach, choć na życzenie klienta może zostać pocięta na arkusze. Jej produkty zostały także docenione poza granicami kraju – 30% produkcji trafia na eksport, głównie do Niemiec i na Litwę, a nawet do Mongolii. Miesięczny wolumen produkcji UNIPACO to średnio 350-400 ton gotowych materiałów opakowaniowych. Elastycznie i błyskawicznie Rynek opakowań dynamicznie się zmienia, a my razem z nim – mówi Michał Garbowski. – Swoją ofertę dostosowujemy elastycznie i błyskawicznie do jego potrzeb. Realizację zamówień specjalnych i opracowywanie nowych produktów umożliwia nam własne laboratorium, w którym przeprowadzamy niezbędne testy przed wprowadzeniem materiału na rynek. Od 2008 roku, po inwestycji w nowy zakład produkcyjny, spółka UNIPACO dynamicznie się rozwija – jej obroty rosną w tempie nawet do 20% rocznie. Mamy świadomość, że tak szybki rozwój nie będzie trwał wiecznie – mówi Michał Garbowski. – Dlatego staramy się elastycznie dostosowywać naszą ofertę i obserwujemy panującą na rynku modę. My jesteśmy dostawcą podłoży na bazie papieru, który w ostatnim czasie wraca do łask skutecznie konkurując z tworzywami sztucznymi. Wierzymy w stały rozwój opakowań na bazie papieru i tektury, który nie tylko jest bardziej ekologiczny, ale ma wiele innych zalet, jak swego rodzaju pamięć kształtu, której nie ma folia, poza tym opakowania papierowe są bardziej przyjazne dla użytkowników, np. łatwiej się otwierają. Nowoczesna technologia, nowa oferta Jak wielu producentów opakowań i materiałów opakowaniowych, UNIPACO zmuszone jest dostosowywać dostępne na rynku maszyny do własnych potrzeb produkcyjnych. Po przeniesieniu linii produkcyjnej do nowego, stworzonego od podstaw pod kątem naszych potrzeb zakładu postanowiliśmy udoskonalić naszą technologię. W tym celu od amerykańskiej firmy zakupiliśmy nową głowicę ekstruzyjną do nanoszenia polietylenu oraz system opomiarowania. Innowacyjność obecnie stosowanego systemu polega na tym, że potrafi prześwietlić praktycznie każde podłoże, łącznie z folią aluminiową. System ten bada równość podłoża w dwóch punktach – przed powleczeniem i po powleczeniu. Wyniki przekazywane są do komputera, gdzie odbywa się ich analiza i na tej podstawie komputer steruje automatyczną głowicą nanoszącą warstwę polietylenu. Zdarza się, że papier ma nierówną powierzchnię, wówczas dzięki bardzo precyzyjnemu procesowi powlekania, sterowanemu automatycznie jesteśmy w stanie doprowadzić go poprzez odpowiednie naniesienie polietylenu do pożądanej przez naszych klientów, niemal idealnej równości. Nowa głowica pozwoliła również na rozszerzenie oferty produktowej. Obecnie oferujemy podłoża powlekane zaledwie 8-, a nawet 6-gramową warstwą polietylenu na m2 – mówi Michał Garbowski. – Pozwala to na produkcję bardzo cienkich wyrobów, niemalże bibułek, nawet poniżej 30 g/m2. Wykorzystują je w dużych ilościach popularne sieci restauracji typu fast food, używając ich do zawijania np. hamburgerów. Dzięki cieniutkiej warstwie polietylenu tłuszcz nie tworzy nieapetycznych plam na papierze. Poza tym wszechstronność głowicy pozwala na powlekania grubych podłoży nawet powyżej 400 g/m2 warstwą polietylenu do 45 g/m2. Głowica precyzyjnie nanosząca polietylen to również znacząca poprawa jakości i powtarzalności produkowanych wyrobów. Dzięki wyrównaniu powierzchni oferowanych przez nas materiałów proces ich zadrukowywania stał się dużo łatwiejszy – zapewnia Aleksander Borysow. – Klienci informują nas, że zauważyli zdecydowaną poprawę jakości laminatu, co zresztą przekłada się na bezpośredni wzrost obrotów naszej firmy. A produkcja z wykorzystaniem nowej technologii ruszyła pełną parą w grudniu 2010, choć i tak mamy już na koncie pierwszy tysiąc ton na nowej głowicy. Ambitne plany W przeciwieństwie do inwestycji w zakład produkcyjny, zakup nowej technologii został wsparty przez Unię Europejską. Projekt o wartości około 1,6 miliona złotych w prawie 40% został sfinansowany w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (priorytet 2: stymulowanie wzrostu przedsiębiorstw przez innowacje i zwiększenie potencjału produkcyjnego). Nasze obecne moce produkcyjne czynią nas już jednym z liderów polskiego rynku papierów powlekanych PE, ale nie pozwalają jeszcze w pełni konkurować z globalnymi producentami. Dlatego w niedalekiej przyszłości bierzemy pod uwagę rozbudowę hali produkcyjnej i postawienie drugiej linii produkcyjnej – zdradza Michał Garbowski. – Pilną inwestycją jest natomiast nowa, wydajniejsza maszyna do cięcia roli papieru. Warto również dodać, że UNIPACO SA ma Zintegrowany System Zarządzania dotyczący produkcji i sprzedaży materiałów opakowaniowych, który spełnia wymagania norm EN ISO 9001: 2000” EN ISO 14001: 2004 oraz elementy HACCP. Znaczącym elementem doskonalenia procesów produkcyjnych są również szkolenia personelu, który jest gwarantem najwyższej jakości produktów UNIPACO SA. Anna Naruszko Artykuł sponsorowany