Popyt na opakowania w skali globalnej osiągnął w 2019 r. poziom 917,1 mld dolarów i będzie rósł w nadchodzących czterech latach, wynika z danych zaprezentowanych przez firmę analityczną Smithers w raporcie „Globalna przyszłość opakowań do 2024 roku”. Zdaniem jego autorów rynek będzie się w tym czasie rozwijał w średniorocznym tempie 2,8% CAGR, by w 2024 r. osiągnąć poziom 1,05 biliona dolarów.
Największym rynkiem opakowań jest Azja, która w 2018 roku zużyła 40,6% wszystkich opakowań wyprodukowanych w skali globu. Drugie miejsce w tym zestawieniu zajmuje Ameryka Północna (22,6% światowego zużycia opakowań), a trzecie Europa Zachodnia z wynikiem 20,3%. Z raportu wynika, że w strukturze zużycia opakowań regularnie wzrasta udział rynków rozwijających się, na co pozytywny wpływ mają: wzrost dochodów społeczeństw, rosnąca liczba ludności, urbanizacja oraz dalsza rozbudowa infrastruktury sprzedażowej w krajach Azji, Afryki, Środkowego Wschodu i Europy Wschodniej. W rezultacie zużycie opakowań w tych regionach będzie rosło szybciej niż średnia dla całego globu; inaczej niż w przypadku lepiej rozwiniętych rynków Ameryki Północnej, Europy Zachodniej i Australazji, których wolniejszy rozwój będzie równoważony przez wzmożony nacisk na innowacyjność oraz dywersyfikację dostawców opakowań.
Chiny to największy konsument opakowań (207 mld dolarów w 2018 r.), który wyprzedza Stany Zjednoczone (173 mld dolarów) i Japonię (48,5 mld dolarów). W ostatnich pięciu latach najszybszy wzrost zanotowały Indie; wartość ich rynku opakowaniowego wzrosła w 2019 r. do 40,1 mld dolarów, co pozwoliło im wyprzedzić na liście światowych potentatów zarówno Francję, jak i Niemcy, i stać się czwartym największym rynkiem narodowym na świecie.
Zrównoważony rozwój, recykling, „odchudzanie” opakowań oraz zakaz stosowania jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych to tematy, które są obecnie w centrum zainteresowania dostawców działających na rozwiniętych rynkach opakowaniowych, przede wszystkim Europy Zachodniej. Rosnące zainteresowanie konsumentów działaniami na rzecz ochrony środowiska podnosi popyt na zrównoważone opakowania wykonywane z surowców odnawialnych. Na liście priorytetów producentów opakowań, właścicieli marek i rządów dominują obecnie działania ułatwiające zbiórkę i recykling opakowań.
Najczęściej używanym materiałem opakowaniowym jest tektura falista (1/3 światowego zużycia opakowań), która zyskuje na wspomnianym wyżej trendzie zrównoważonego rozwoju, będąc postrzegana jako ekologiczna i łatwa w recyklingu. Drugim najczęściej stosowanym materiałem opakowaniowym są tworzywa sztuczne, zarówno giętkie (25,5%), jak i sztywne (18,7%), następnie metale (12,1%) i szkło (5,8% udział w rynku opakowań); na pozostałe opakowania przypada 4,7% rynku.
Pomimo obaw związanych z kwestiami ochrony środowiska to właśnie postrzegane jako nieekologiczne opakowania z tworzyw giętkich mają rozwijać się do 2024 roku w najszybszym tempie, wyprzedzając tworzywa sztywne oraz tekturę. Potrzeba wydłużania przydatności produktów do użycia, jak również wzrost zainteresowania gotowymi produktami napędzają sprzedaż folii barierowych. Wiele różnych sektorów użytkowników końcowych stosuje wielowarstwowe opakowania giętkie, także z foliami metalizowanymi.
Z punktu widzenia zastosowań największy udział w rynku mają opakowania do zastosowań przemysłowych oraz opakowania transportowe (43,3% zużycia opakowań w 2018 r.). Drugie miejsce w zestawieniu zajmują opakowania spożywcze (28,4%), w przypadku których autorzy raportu przewidują wzrost popytu na opakowania żywności gotowej do spożycia oraz na wynos (co wymusi również ograniczanie wielkości formatów). W najszybszym tempie rozwija się zużycie opakowań na produkty ochrony zdrowia i higieny, któremu ustępuje sektor opakowań kosmetycznych.
Na podstawie informacji Smithers Pira opracował TK