Producenci opakowań papierowych korzystają obecnie nie tylko z dobrej koniunktury gospodarczej, ale także z silnych trendów proekologicznych, które promują tego rodzaju opakowania. Wpływa to na wszechobecne w branży inwestycje w rozbudowę albo unowocześnienie linii produkcyjnych, które coraz częściej są finansowane przy użyciu kredytu inwestycyjnego lub leasingu.
Jedna z „gwiazd” przemysłu w Polsce
Branża opakowań papierowych jest jedną z najszybciej rosnących branż przemysłowych w Polsce. Średni roczny wzrost produkcji takich opakowań w latach 2005-2019 wynosił 7%. Według danych GUS w 2019 r. wyprodukowano ok. 3,3 tys. ton kartonów, pudeł, pudełek z papieru lub tektury oraz worków i toreb z papieru. Warto podkreślić, że wolumen produkcji w latach 2005-2019 obniżył się jedynie w 2008 r., czyli w czasie globalnego kryzysu gospodarczego i to tylko o 2% w porównaniu do poprzedniego roku (r/r). Świadczy to o dużej odporności tej branży na różnego rodzaju zawirowania makroekonomiczne.
Perspektywy branży pomimo oczekiwanego spowolnienia gospodarczego w Polsce oceniane są pozytywnie. Według głównego ekonomisty Alior Banku, Agaty Filipowicz-Rybickiej, dynamika PKB spadnie z 4,0% r/r w 2019 r. do 3,3% r/r w 2020 r. W kolejnych latach wzrost gospodarczy ma oscylować w okolicach 3% r/r. Mimo to branża będzie korzystać z czynników, które mają silne przełożenie na utrzymanie popytu na opakowania papierowe na wysokim poziomie:
1) wciąż silna konsumpcja gospodarstw domowych,
2) regulacje i trendy ekologiczne ograniczające użytkowanie tworzyw sztucznych,
3) trend związany z opakowaniem jako wyróżnikiem produktu,
4) rosnący rynek e-commerce, gdzie głównym materiałem opakowaniowym jest papier,
5) utrzymujący się wysoki popyt na opakowania za granicą, co jest wynikiem wysokiej jakości i konkurencyjnych cen opakowań produkowanych w Polsce.
Niskie zadłużenie będzie sprzyjać dalszym inwestycjom
Zespół Analiz Sektorowych Alior Banku przeprowadził analizę 65 wybranych producentów opakowań papierowych i ich sprawozdań finansowych za lata 2017 i 2018. Do analizy zostały wybrane przed-siębiorstwa o minimalnych przychodach 5 mln zł zlokalizowane na terenie całego kraju. Wśród nich znajdowały się zarówno podmioty zagraniczne, jak i małe oraz średnie polskie przedsiębiorstwa.
Wyniki naszej analizy wskazują na niski poziom zadłużenia w branży mierzony najczęściej wykorzystywanym w bankowości wskaźnikiem dług netto/EBITDA. Jego referencyjny poziom w sektorze przedsiębiorstw określony jest na poziomie 3,5. W 2018 roku mediana wskaźnika dla wybranych producentów opakowań papierowych wynosiła 0,9 i wzrosła w stosunku do 2017 roku o 0,2 – mówi Paweł
Janiak, dyrektor ds. analiz sektorowych w Alior Banku.
Wzrost wartości wskaźnika to wynik:
– spadku rentowności podmiotów. Mediana wskaźnika rentowności na poziomie EBITDA spadła w 2018 r. do 8,9% z 10,0% w 2017 r. Jest to w głównej mierze wynik wyższych cen surowca oraz kosztów pracy, które ze względu na silną konkurencję w branży nie mogły być w pełni przerzucone na odbiorców;
– wzrostu zadłużenia netto, który odnotowano dla 37 przedsiębiorstw, czyli 57% badanej grupy podmiotów.
Przy silnie akcentowanym przez producentów opakowań papierowych cyklu inwestycyjnym taki poziom zadłużenia należy ocenić jako niski.
Przedsiębiorstwa mają jeszcze duże możliwości wzrostu zadłużenia, aby realizować plany strategiczne, zakładające wzrost mocy produkcyjnych, automatyzację procesu produkcyjnego czy też rozszerzenie zakresu oferowanych usług. My w Alior Banku wierzymy w partnerskie relacje w biznesie. Znamy specyfikę oraz główne wyzwania, które będą stać przed przedsiębiorcami w kolejnych latach. Chcemy wspierać przedsiębiorców naszą wiedzą i pomagać w realizacji celów biznesowych – zapewnia Paweł Janiak, który w Alior Banku odpowiada za analizy sektorowe.
To właśnie w Alior Banku przedsiębiorcy mogą liczyć na indywidualne podejście i dopasowanie rozwiązań do specyfiki branży, ponieważ bankierzy rozumieją, że każda firma ma inne oczekiwania i potrzeby.
Zapraszamy do centrów korporacyjnych Alior Banku na terenie całej Polski.
Artykuł sponsorowany