Korzyści zapewniane przez druk cyfrowy są absolutnie kluczowe dla współczesnego sektora opakowań. Dzięki digitalizacji druku można optymalnie realizować zarówno małe, średnie, jak i duże nakłady w wysokiej jakości, porównywalnej z jakością druku offsetowego. Właściciele marek własnych uzależniają rentowność od umiejętności wywarcia doskonałego pierwszego wrażenia za pomocą opakowania produktu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest wykorzystanie druku cyfrowego do personalizacji opakowań. Oprócz zwiększenia zakresu reprodukcji kolorów i jakości ostatecznego projektu druk cyfrowy może być rozwiązaniem przystępnym cenowo i przyjaznym dla środowiska.
Oczekiwania dzisiejszych klientów odnośnie do szybkości dostawy są wyższe niż kiedykolwiek wcześniej. Dawno minęły czasy, gdy zamawiający opakowania składali duże, kosztowne zamówienia i byli skłonni czekać tygodniami na otrzymanie wydrukowanego produktu. Ze względu na mniejszą liczbę narzędzi (takich jak płyty drukowe i fotopolimery) oraz znacznie mniejszą liczbę ręcznych procedur przygotowania do druku, opakowania drukowane cyfrowo oferują przyspieszony proces produkcji, który zachwyca właścicieli firm swoją szybkością.
Druk cyfrowy pozwala na dopasowanie nawet 80% spektrum kolorów Pantone i umożliwia łatwe dostosowanie kolorów oraz ich właściwości, tak by ostateczne opakowanie odzwierciedlało wizję marki. Drukowanie krótkich serii lub małych partii ekspozytorów produktów w sklepach umożliwia łatwe testowanie i udoskonalanie projektu oraz upraszcza zmianę akcji in-outowych, a to dodatkowa szansa na dotarcie do nowych klientów.
Ulepszenia technologiczne
Co więcej, rosnąca popularność druku cyfrowego utorowała drogę do ciągłych ulepszeń technologicznych w celu udoskonalenia jakości druku, jaka nie była osiągalna w ploterach drukujących pierwszej generacji. Obecnie mówimy o drukarkach pełnowymiarowych, które dorównują maszynom offsetowym. To zupełnie inna generacja maszyn drukarskich.
Rzadko kiedy właściciele marek są w pełni zadowoleni z pierwszej próbki opakowania produktu, którą oglądają. W większości przypadków wymagane są poprawki, aby stworzyć produkt końcowy, który zachwyci klientów. Dzięki drukowi cyfrowemu poprawki te można wprowadzić szybko, a zaktualizowany projekt da się wyprodukować w krótkim czasie.
Opakowania z nadrukiem cyfrowym pomagają chronić markę, utrudniając powielanie niektórych cech projektu opakowania. Szybko rotujący projekt graficzny jest trudniejszy do skopiowania. Współczesna technologia pozwala w niezawodny sposób zabezpieczyć producenta oraz klienta przed próbą wprowadzenia na rynek podrabianych produktów.
Zwiększony poziom automatyzacji jest jedną z charakterystycznych cech druku cyfrowego. Po złożeniu zamówienia i przesłaniu projektu opakowanie przechodzi przez wiele zautomatyzowanych procesów, które pomagają w osiągnięciu jego oczekiwanej jakości. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że błąd ludzki wpłynie na grafikę, co sprzyja ciągłości projektu w całym cyklu życia opakowania.
Oszczędności finansowe
Wśród klientów biznesowych rośnie przekonanie, że druk cyfrowy jest atrakcyjny, ponieważ koszt jednostkowy jest znacznie niższy niż koszt druku offsetowego w przypadku zamówień o niskim i średnim nakładzie. Oszczędności finansowe pojawią się już na początku i są związane z niższymi kosztami narzędzi do produkcji opakowania czy standu. Ponadto nie istnieje minimalny poziom zamówień, co pozwala płacić tylko za tyle druku, ile potrzebujemy, nawet jeśli zamówienie jest liczone w pojedynczych sztukach. Firmy cieszą się również lepszym przepływem gotówki, ponieważ proces drukowania jest szybszy, a produkty mogą być wysyłane w krótszym czasie, poprawiając w ten sposób strumień przychodów.
Koszty konfiguracji związane z drukiem offsetowym i fleksograficznym mogą być odstręczające dla właścicieli start-upów lub małych firm, zwłaszcza jeśli potrzebują one tylko niewielkiej partii materiałów opakowaniowych. W niektórych przypadkach koszty druku offsetowego są w stanie wyczerpać większość budżetu marketingowego małej firmy. Z drugiej strony druk cyfrowy umożliwia łatwe i niedrogie drukowanie w kilku małych partiach, bez konieczności martwienia się o przytłaczające koszty konfiguracji lub zarządzanie przestarzałymi zapasami opakowań.
W przeciwieństwie do druku offsetowego, który charakteryzuje się z góry ustaloną zawartością impozycji, druk cyfrowy pozwala na dostosowanie projektu przy minimalnym wysiłku. Można np. wydrukować spersonalizowane pudełko, zachowując jednocześnie wszelkie informacje logistyczne dla każdej sztuki opakowania w danej partii wydruków. A to wszystko ze świadomością, że każde opakowanie jest unikalne i niepowtarzalne pod względem graficznym, z dedykowanym kodem kreskowym i kodem magazynowym w całym procesie produkcyjnym. To dodatkowy zysk dla klienta, który nie musi zamawiać kosztownych etykiet i oklejać nimi swoich opakowań.
Korzyści wynikające z technologii cyfrowej
Opakowania drukowane cyfrowo oferują wiele korzyści, w tym imponującą dokładność, elastyczność i szybkość wprowadzania na rynek.
Biorąc pod uwagę, jak wiele korzyści wynika z technologii cyfrowej, należy uznać ją za skuteczną i zapewniającą wysoki zwrot z inwestycji w metodę druku. Problemem dla firm są kosztowne stoki magazynowe oraz kwestie optymalizacji produkcji i ograniczania kosztów. Obawy potencjalnych klientów biznesowych dotyczą tego, jak irytujący, a nawet przerażający może być źle zarządzany proces zamówień.
Druk cyfrowy nie jest jedynym rozwiązaniem, więc nie zalecamy lokowania wszystkich środków w jednym miejscu. Ale w przypadku wielu produktów i brandów może przynieść wymierne korzyści.
Bartosz Miśkiewicz, Kierownik Działu Rozwoju TFP Sp. z o.o.