Grupa Carrefour oraz Loop połączyły siły, by zaoferować konsumentom szansę realizacji planu „zero odpadów” dzięki wykorzystaniu opakowań wielokrotnego użytku oraz opakowań zwrotnych. Program Loop, dotychczas realizowany w środowisku sieciowym, jest stopniowo rozszerzany na fizyczną sieć sklepów.
Produkty Loop są dostępne od kilku dni w dwóch paryskich sklepach sieci Carrefour, a do końca roku ich liczba zostanie powiększona do dziesięciu. Firma zamierza wykorzystać doświadczenia zyskane w trakcie tego pilotażowego projektu i w 2021 r. rozszerzyć zasięg inicjatywy.
Klienci Carrefour odnajdą szereg produktów w opakowaniach przeznaczonych do wielokrotnego napełniania, od kubków z jogurtami po tabletki do zmywarek w aluminiowych pojemnikach, produkowane przez firmy takie jak Nivea, Coca-Cola, Danone, Evian, Puget, Nutella, Chocapic, Ricoré oraz Maison Verte.
Po skonsumowaniu (zużyciu) produktu klient może powrócić do sklepu z pustym opakowaniem i otrzymać zwrot depozytu za pośrednictwem telefonicznej aplikacji, w przeznaczonym do tego miejscu zbiórki albo bezpośrednio przy stanowisku kasowym.
Po oddaniu pojemnika przez użytkownika zbiórką, sortowaniem i czyszczeniem opakowań zajmuje się Loop. Wymyte opakowanie zostaje zwrócone do producenta w celu ponownego napełnienia i może być ponownie użyte przez kolejnego konsumenta – i to wielokrotnie.
W trakcie wizyty w jednym ze sklepów sieci Carrefour Barbara Pompili, francuska minister ekologii, skomentowała: Walka z nadmiarowością opakowań oraz opakowaniami wykonanymi wyłącznie z tworzyw sztucznych musi być realizowana w miejscach codziennej aktywności. Kluczowym jest, by wielkie sieci handlowe, takie jak Carrefour, wdrażały rozwiązania gospodarki obiegu zamkniętego. Wtedy będziemy mogli wprowadzać zmiany na powszechną skalę. Inicjatywa ponownego wykorzystywania opakowań dzięki rozwiązaniu Loop jest krokiem we właściwym kierunku.
Wkrótce każdy powinien mieć możliwość spożywania swych produktów w pojemnikach wielokrotnego użytku. W ten sposób ograniczymy u źródła tworzywa jednorazowego użytku i wypełnimy cele prawa antyodpadowego z korzyścią dla GOZ.
Blandine Surry, dyrektor generalna Loop Europe: Kryzys śmieciowy wymaga stworzenia rozwiązań alternatywnych względem opakowań jednorazowego użytku. Wdrożenie inicjatywy Loop przez Carrefour to ważny krok na drodze ku konsumpcji 'zero waste'. Liczymy na stworzenie we Francji, wraz z Carrefour oraz wszystkimi markami partnerskimi, przyszłości opartej na powtórnym użyciu surowców zgodnej z celami prawa antyśmieciowego.
W oddzielnym komunikacie TerraCycle ujawniła, że zakończyła pozyskiwanie kapitału inwestycyjnego z emisji akcji serii A w wysokości 25 mln dolarów przeznaczonego dla Loop – ma on finansować działalność na rzecz osiągnięcia rentowności. Wśród inwestorów są P&G, Nestlé, SUEZ, Aptar, Sky Ocean Ventures, ImpactAssets i Quadia.
Źródło: Carrefour