Koncern Coca-Cola podjął zobowiązanie, że do 2030 r. co najmniej 25% butelek, do których nalewane są jego napoje, będzie zwrotnych lub nadających się do wielokrotnego użytku. Plan, który zostanie wprowadzony do globalnego portfolio, będzie dotyczył zarówno butelek ze szkła, jak i z plastiku. Cel obejmie pojemniki służące do ponownego napełniania, sprzedawane z myślą o do tradycyjnych „fontannach”, jak i dystrybutorach Coca-Cola Freestyle
Jak podaje Coca-Cola, w 2020 r. 16% spośród jej produktów było sprzedawanych w tradycyjnych opakowaniach do wielokrotnego napełniania lub zwrotnych. Firma dodaje, że na ponad dwudziestu rynkach już ponad 50% jej produktów jest sprzedawanych w szklanych butelkach zwrotnych i z PET nadających się do ponownego napełniania. Na kolejnych dwudziestu butelki i pojemniki zwrotne lub wielokrotnego użytku stanowią już 25% sprzedaży.
Ponadto koncern Coca-Cola twierdzi, że na kilku rynkach rośnie wykorzystanie produktów nadających się do ponownego napełniania, ale każdy z nich stosuje inne metody, by osiągnąć cel przewidziany na 2030 r. Na przykład w 2020 r. w Niemczech liczba sprzedanych butelek wielokrotnego użytku przekroczyła ilość butelek jednorazowych, z uwagi na zainteresowanie miejscowych konsumentów systemem kaucyjnym, które wzrosło w ostatnich latach i gdzie 72,6% ankietowanych opowiada się za jego stosowaniem.
Analogicznie w niektórych częściach Ameryki Łacińskiej napoje sprzedawane w butelkach zwrotnych stanowiły 27% całkowitej podaży produktów Coca-Cola. W tym regionie firma rozszerzyła zasięg swojego programu „Uniwersalna Butelka”, w ramach którego konsumenci wpłacają pośrednią kaucję przy zakupie butelki marki Coca-Cola, a następnie otrzymują rabat na kolejny zakup, gdy zwrócą pustą butelkę. Butelki są czyszczone i pozbawiane etykiet, a następnie ponownie napełniane i etykietowane w zakładzie Coca-Coli, co – jak twierdzi producent – pozwala na 25-krotne ponowne wykorzystanie, a następnie odzysk w procesach recyklingu po zakończeniu eksploatacji. Program ten, wprowadzony po raz pierwszy w Brazylii, działa obecnie także w Argentynie, Chile, Kolumbii, Meksyku, Gwatemali i Panamie.
Inne zobowiązania, które zdaniem firmy pomogą jej osiągnąć cel 25% opakowań wielokrotnego napełniania lub zwrotu do 2030 r., obejmują współpracę z Carrefour w zakresie pilotażowego programu Loop we Francji. Carrefour był pierwszym sprzedawcą detalicznym na świecie, który wprowadził go w swych sklepach, choć od tego czasu program został również uruchomiony w brytyjskim Tesco. Tom Szaky, założyciel i dyrektor generalny Loop i TerraCycle, powiedział, że w przyszłości „chodzi przede wszystkim o to, by skala, dostęp i koszty operacyjne [...] były jak najniższe”.
Plany Coca-Cola obejmują również rozszerzenie programu użycia butelek wielokrotnego użytku z PET w RPA oraz współpraca z siecią Burger King i z TerraCycle w USA przy pilotażowym wdrożeniu w wybranych miastach opcji wielorazowych pojemników na żywność i kubków na napoje.
Firma zaproponowała też wdrożenie inteligentnych rozwiązań opakowaniowych poprzez wprowadzenie kubków wielokrotnego użytku wyposażonych w technologię mikroprocesorową do automatów Coca-Cola Freestyle w parkach rozrywki, na kampusach uniwersyteckich i na statkach wycieczkowych.
Elaine Bowers Coventry, dyrektor ds. klientów i handlu w Coca-Cola, powiedziała: Ciągle stawiamy klientów w centrum naszej działalności. Jednym ze sposobów, by to osiągnąć, jest zaoferowanie zrównoważonych opakowań. Przyspieszenie wykorzystania opakowań wielokrotnego użytku zapewnia konsumentom wartość dodaną, a jednocześnie wspiera nasz program „Świat bez odpadów”, czyli zbiórkę butelek i puszek w ilości odpowiadającej liczbie sprzedanych opakowań do 2030 r.
Ben Jordan, starszy dyrektor ds. opakowań i klimatu w The Coca-Cola Company, dodaje: Opakowania wielokrotnego użytku to jeden z najskuteczniejszych sposobów ograniczania ilości odpadów, wykorzystywania mniejszej ilości zasobów i zmniejszania naszego śladu węglowego w ramach wspierania gospodarki obiegu zamkniętego. Będziemy nadal wyróżniać rynki, które przodują w stosowaniu najlepszych praktyk w zakresie opakowań wielokrotnego użytku, a także wspierać inne rynki w zwiększaniu wykorzystania opakowań wielorazowych.
Opracowano na podstawie informacji Coca-Cola