W minionym roku podatkowym sektor druku odnotował sprzedaż na poziomie ponad 837 miliardów euro. Nasza branża rozwija się i ma przed sobą przyszłość - mówi Thomas Schiemann, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Technologii Druku i Papieru VDMA.
W badaniu firmy Smithers, zatytułowanym „Globalna przyszłość druku do 2028 r., analitycy branżowi przewidują, że w ciągu najbliższych pięciu lat globalny przemysł poligraficzny osiągnie średni, skorygowany o inflację roczny wzrost na poziomie ponad 2,1%, w porównaniu z 1,1% wzrostu w minionej pięciolatce. Rozwój ten, mówi Schiemann, będzie napędzany głównie przez segmenty etykiet i opakowań.
W Niemczech ok. 6 900 firm zajmujących się drukiem i mediami wygenerowało blisko 17,6 mld euro rękami swoich 110 tys. pracowników. Nic nie działa bez druku. Niemcy utrzymują się na pozycji największego europejskiego rynku prasowego, mailing jest najważniejszych narzędziem marketingowym w sprzedaży, popyt na opakowania rośnie, a każdy supermarket jest wizytówką branży druku – mówiła Kirsten Hommelhoff, dyrektorka zarządzająca VDM, przed rozpoczęciem targów drupa w Düsseldorf.
Liczące 1642 wystawców z 52 krajów targi drupa to największa na świecie impreza prezentująca technologie druku. Podczas jedenastodniowego wydarzenia spodziewanych jest 200 tys. odwiedzających z ponad 180 krajów. Blisko 75% gości przyjeżdża spoza Niemiec. Dzięki tym liczbom drupa podkreśla swoją pozycję jako najważniejszego ośrodka dla globalnego przemysłu poligraficznego, mówi Sabine Geldermann, dyrektorka drupa, Portfolio Print Technologies Messe Düsseldorf: drupa łączy globalny zakres innowacyjnych technologii, najnowszych osiągnięć rynkowych i informacji w jednym miejscu. Targi drupa zajmują całe centrum wystawiennicze w Düsseldorfie, złożone z 18 hal o łącznej powierzchni ponad 140 tys. m² powierzchni wystawienniczej.
W tym roku głównymi trendami i tematami będą cyfryzacja, zrównoważony rozwój i automatyzacja produkcji. W tych kategoriach VDMA widzi dalsze możliwości rozwoju, mówi Schiemann: Branża ma dobre perspektywy na przyszłość - ale musi być przygotowana. Żaden inny temat nie jest dla nas tak ważny na targach drupa 2024 i w całej branży budowy maszyn i urządzeń, jak zrównoważony rozwój, nie tylko z ekologicznego, ale także z ekonomicznego punktu widzenia. Dlatego cieszymy się, że możemy stworzyć międzysektorową platformę wymiany, dyskusji i transferu wiedzy na temat przyszłości branży poligraficznej i papierniczej dzięki naszemu Touchpoint Sustainability. To właśnie w ramach wspomnianego forum swoje najnowsze, energooszczędne technologie druku i produkcji zaprezentuje ponad 30 globalnych firm, wśród nich niemieckie Heidelberger Druckmaschinen, Koenig & Bauer, Kurz, Tesa i Voith.
Podobnie jak inne sektory przemysłu, branża poligraficzna zmaga się z niedoborem wykwalifikowanej siły roboczej. Jak pokazuje badanie branżowe BVDM 2023, branża poligraficzna od lat boryka się z niedoborem (wykwalifikowanej) siły roboczej. W miarę wzrostu kosztów pracy ten czynnik jest oceniany jako jedno z największych wyzwań przez ponad 50% firm. Do tego dochodzą wysokie ceny energii oraz biurokracja. W związku z tym na targach drupa stowarzyszenia i uniwersytety podejmują liczne inicjatywy promujące karierę w branży poligraficznej.
Opracowano na podstawie informacji Messe Düsseldorf