W natłoku nowych regulacji i przepisów dotyczących ochrony środowiska firmy zorientowane na konsumenta podejmują szereg działań mających na celu przejście na ekologiczne rozwiązania opakowaniowe. Mamy tu do czynienia z efektem domina: kampanie na rzecz ujednolicenia oznaczeń kompostowlaności i biodegradowalności opakowań realizowane przez część wielkich producentów skłaniają innych do podążania ich w ślady i podejmowania działań na rzecz zrównoważonego rozwoju – wynika z raportu GlobalData, firmy zajmującej się zbiórką i analizą danych.
Shagun Sachdeva, menedżerka projektu przełomowych technologii w GlobalData, komentuje: Od kiedy zrównoważony rozwój zyskał powszechną uwagę, coraz więcej firm przechodzi na „biodegradowalne” opakowania. Rok 2023 będzie w związku z tym rokiem rewolucji zielonych opakowań, w którym materiały z odzysku pozostaną w centrum uwagi i staną się zasobem pozwalającym na wyróżnienie się względem konkurencji.
Rahul Kumar Singh, starszy analityk ds. przełomowych technologii w GlobalData, dodaje: Pandemia COVID-19 wzmocniła popyt na inteligentne i ekologiczne opakowania, napędzany przez gwałtowny rozwój handlu internetowego. Dlatego producenci i operatorzy koncentrują się na niedrogich, zoptymalizowanych i zrównoważonych rozwiązaniach z obszaru e-opakowań.
45% uczestników badania konsumentów GlobalData, przeprowadzonego w III kwartale 2022 r. wśród ponad 21 tys. uczestników z 42 krajów, zadeklarowało, że aktywnie szuka informacji na temat wpływu na środowisko i możliwości recyklingu na opakowaniach wybieranych przez siebie produktów. Jednocześnie 69% konsumentów z całego świata uważa biodegradowalność lub kompostowalność za kluczową cechę opakowań produktów. Spośród wszystkich ankietowanych regionów największe zainteresowanie kwestią biodegradowalności opakowań wykazują mieszkańcy Azji-Pacyfiku.
Raport FutureTech GlobalData zatytułowany „Environment Sustainability in Packaging: Biodegradable Packaging” wymienia siły wpływające na działalność branży opakowań i wskazuje, w jaki sposób firmy aktywnie działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wśród przykładów takiej działalności wymienia m.in.:
Singh dodaje: Główne firmy działające w branży opakowań nie tylko aktywnie szukają sposobów na ograniczenie swojego negatywnego wpływu na środowisko poprzez inwestycje i umowy, ale również poszukiwanie przyszłościowych innowacji.
TIPA, izraelska firma produkująca opakowania kompostowalne, w grudniu 2022 r. nawiązała partnerstwo z Apiece Apart, amerykańskim internetowym sklepem odzieżowym, w celu stworzenia linii ubrań wpisujących się w zrównoważony rozwój. Firma otrzymała patent na wielowarstwowe biodegradowalne materiały opakowaniowe wykorzystujące epsilon-kaprolakton lub kwas polimlekowy jako warstwę wewnętrzną oraz kombinację bursztynianu polibutylu jako warstwę zewnętrzną.
Fińska firma Huhtamaki, producent opakowań, w listopadzie 2022 zaprezentowała nadające się do recyklingu opakowanie lodów. Przedsiębiorstwo otrzymało też patent na wysoce recyklowalny, biodegradowalny materiał do pakowania żywności i produktów rolnych, nadający się do drukowania i powlekania.
Singh podsumowuje: Mimo działań na rzecz zrównoważonych opakowań wykorzystanid opakowań biodegradowalnych w przemyśle nadal jest niewielkie, a jego upowszechnienie musi jeszcze potrwać. W chwili, gdy kluczowymi wyzwaniami są efektywność, trwałość i koszty, interesujące będzie obserwować, jak największe firmy zabezpieczają zyski i przyszłość planety w tym samym czasie.
Opracowano na podstawie informacji GlobalData