Przejęcie ALWAG odzwierciedla zaawansowane działania Greiner Packaging na rzecz zrównoważonego rozwoju. Wykupując serbskiego producenta płatków PET spółka kontynuuje rozpoczętą w ostatnich latach ekspansję i dąży do realizacji szeroko zakrojonych celów w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego. Dzięki najnowszej akwizycji posiada już trzy zakłady w Serbii: jeden zajmujący się recyklingiem i dwa produkcyjne.
Recykling: ważny element modelu biznesowego
Jednym z deklarowanych celów Greiner Packaging jest maksymalne wykorzystanie w procesach produkcyjnych materiałów pochodzących z recyklingu. Jako pierwsza firma w grupie zajmująca się recyklingiem, Greiner Recycling d.o.o. będzie dbała o stały dopływ strumienia materiałów, które następnie zostaną przetworzone przez Greiner Packaging. Ta zrównoważona forma integracji pionowej zapewni niezawodne dostawy surowców – niezbędnych, jeśli Greiner chce nadal gwarantować klientom tę niezawodność działania, do której są przyzwyczajeni. Stanowi ona również klucz do rozwoju recyklingu jako integralnej części modelu biznesowego firmy.
PET jest obecnie jedynym materiałem poddawanym recyklingowi mechanicznemu, który może być wykorzystywany przy pakowaniu żywności. Mocno wierzymy w potencjał PET i dzięki poszerzaniu naszej wiedzy aktywnie angażujemy się w efektywne wykorzystanie tego materiału. Pracując nad osiągnięciem naszych celów zrównoważonego rozwoju, które konsekwentnie realizujemy poprzez własne decyzje biznesowe, szczególną uwagę zwracamy oczywiście na możliwość stworzenia dodatkowych strumieni r-PET oprócz recyklingu „bottle-to-bottle”. Oznaczałoby to, że stary kubek z PET mógłby w przyszłości stać się nowym kubkiem z PET – wyjaśnia Manfred Stanek, dyrektor generalny Greiner Packaging
Wykorzystanie płatków PET
ALWAG jest dostawcą surowca dla klientów z całej Europy. Po przeprowadzeniu konsultacji z najbardziej cenionymi odbiorcami oraz po planowanej rozbudowie zdolności przetwórczych zakładu płatki będą stopniowo udostępniane na potrzeby Greiner Packaging i włączane do produkowanych przez nią opakowań. Oznacza to, że obecni klienci ALWAG będą nadal korzystać z niezawodnych dostaw materiału z recyklingu w dotychczasowych ilościach.
W celu wykorzystania zrecyklowanego PET w nowych opakowaniach płatki PET są wytłaczane w masę, a następnie termoformowane. W przyszłości możliwe będzie również zastosowanie formowania wtryskowego.
Recykling opakowań i butelek z PET to projekt, który rozpoczęliśmy przed 10 laty jako pierwsza firma w Serbii. Wytwarzanie produktów końcowych w 100% ze zrecyklowanego PET, które następnie można ponownie przetworzyć, było od początku naszym głównym celem. Ten nowy produkt ALWAG nie jest już opracowywany przez nas, ale przez naszych nowych właścicieli, których uważnie wybraliśmy i którym w pełni ufamy. Jesteśmy pewni, że nasza wizja będzie z powodzeniem realizowana przez nowych właścicieli, dzięki ich zaangażowaniu na rzecz fabryki w Novej Gajdobrze oraz dodatkowym inwestycjom w technologie przetwórcze. Ten krok jest korzystny dla wszystkich zaangażowanych stron i w przyszłości zapewni firmie jeszcze większy sukces – ocenia
Stojan Dangubić, dotychczasowy dyrektor ALWAG oraz dyrektor wykonawczy Aling-Conel.
Greiner Packaging znana jest ze zróżnicowanych usług w zakresie produkcji i uszlachetniania opakowań, jak również z przetwórstwa szerokiej gamy materiałów. Firma rozszerza swoją ofertę dzięki integracji pionowej, a dogłębna wiedza zdobyta w sektorze recyklingu jeszcze bardziej wzmocni jej pozycję eksperta i pioniera zrównoważonego rozwoju na globalnych rynkach.
Jako producent opakowań odnoszący sukcesy na arenie międzynarodowej, Greiner Packaging angażuje się w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań dla świata opartego na zasadach gospodarki obiegu zamkniętego - takiego, w którym surowce można wykorzystywać wielokrotnie. Firma podchodzi do tego w sposób holistyczny, opierając się przede wszystkim na zasadzie 3 R: reduce, reuse, recycle (ograniczaj, wykorzystuj ponownie, odzyskuj). I tak Greiner Packaging nie zamierza opierać się w przyszłości wyłącznie na r-PET, lecz będzie również rozwijać inicjatywy w celu zwiększenia wykorzystania r-PP i r-PS, nie chcąc faworyzować jednego określonego materiału. Jej celem jest dostarczenie zrównoważonych materiałów idealnie dopasowanych do potrzeb klienta.
Opracowano na podstawie informacji firmy Greiner Packaging