Koenig & Bauer opublikował wstępne wyniki finansowe za 2023 r.
4 Mar 2024 09:43

Firma Koenig & Bauer AG, wiodący globalny dostawca technologii do druku (ze szczególnym uwzględnieniem sektora opakowań), ogłosił na podstawie wstępnych i na razie niezaudytowanych danych, że udało jej się zrealizować własną prognozę finansową na 2023 r.

Dzięki maszynom Koenig & Bauer można produkować szeroką gamę produktów - nie tylko opakowaniowych

Pomimo utrzymującej się trudnej globalnej sytuacji gospodarczej, którą dodatkowo pogarsza szereg czynników (takich jak wyższe koszty energii, materiałów i pracowników), zysk Grupy przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) osiągnął 29,9 mln euro. Oznacza to, że EBIT mieści się w prognozowanym przedziale od 25 do 35 mln euro, który został skorygowany 8 listopada 2023 r. Przychody Grupy, wynoszące 1326,8 mln euro, znajdują się w górnej części prognozy na poziomie 1300 mln euro. W poprzednim roku przychody wyniosły 1185,7 mln euro, a EBIT 22,0 mln euro. W rezultacie przychody wzrosły o 11,9% w porównaniu z rokiem poprzednim, a EBIT wzrósł o 7,9 mln euro, co przekłada się na wzrost o 35,9%. Marża EBIT osiągnęła poziom 2,3%, w porównaniu do 1,9% w roku poprzednim.
Zwiększona rentowność - pomimo kosztów początkowych i bieżących - w segmencie Digital & Webfed wynika głównie z bardziej efektywnego zarządzania dodatkowymi kosztami spowodowanymi inflacją (materiały, energia i personel), a także z lepszego zarządzania kosztami w trzecim kwartale wynikającego z braku ożywienia popytu. Jednocześnie możliwe stało się przesunięcie wyższych kosztów energii, materiałów i personelu do czasu ustąpienia tymczasowych podwyżek kosztów materiałów.

W czwartym kwartale Koenig & Bauer był w stanie utrzymać trajektorię wzrostu, na którą wzniósł się w pierwszej połowie 2023 r., pomimo słabszego trzeciego kwartału. Pod tym względem ostatni kwartał ponownie stał pod znakiem silnych wzrostów i firma osiągnęła przychody w wysokości 435,7 mln euro (rok poprzedni: 380,0 mln euro) i EBIT w wysokości 32,0 mln euro (rok poprzedni: 25,0 mln euro). Oznacza to znaczną poprawę w porównaniu z tym samym okresem w poprzednim roku.

Wartość zamówień na koniec roku wyniosła 1287,9 mln euro, a więc zgodnie z oczekiwaniami była nieco niższa od historycznie wysokiego poziomu z poprzedniego roku, wynoszącego 1329,3 mln euro. Wskaźnik zamówień zaksięgowanych w stosunku do zrealizowanych wyniósł 1,0 w czwartym kwartale, w porównaniu do 0,8 w roku poprzednim. Zgodnie z planem, portfel zamówień zmniejszył się z 950,4 mln euro do 911,5 mln euro na koniec roku w wyniku zrealizowanych dostaw.

Segmenty: duży napływ zamówień z sektora banknotów
Wartość zamówień w Segmencie Specjalnym wzrosła o 37,1%, do 538,8 mln euro na koniec roku (w poprzednim roku: 392,9 mln euro). W samym czwartym kwartale wartość zamówień wyniosła 268,1 mln euro, na co wpłynęło zamówienie w jednostce biznesowej Banknote Solutions otrzymane od United States Bureau of Engraving and Printing w Waszyngtonie. Na dzień 31 grudnia 2023 r. przychody wyniosły 413,7 mln euro i były nieco niższe niż w roku poprzednim, kiedy to osiągnęły 417,1 mln euro. Jednak zysk operacyjny (EBIT) na poziomie 23,0 mln euro niemal doścignął poziom z poprzedniego roku, tj. 23,2 mln euro.

Wartość zamówień w segmencie arkuszowym wyniosła 606,2 mln euro i była niższa od niezwykle wysokiego poziomu 813,5 mln euro odnotowanego w poprzednim roku. Jednak poprzedni rok charakteryzował się efektami nadrabiania zaległości po pandemii, a także większym gromadzeniem zapasów przez klientów i właścicieli marek w wyniku pojawienia się wąskich gardeł w łańcuchu dostaw i materiałach. Po dobrym ostatnim kwartale przychody wzrosły o 16,0%, do 779,8 mln euro (w poprzednim roku: 672,2 mln euro). Wyniki te znalazły również odzwierciedlenie w EBIT, który wzrósł o 56,8% do 29,8 mln euro (w poprzednim roku: 19,0 mln euro), zwiększając tym samym swój wkład w zyski.

Segment Digital & Webfed (druk cyfrowy i zwojowy) odnotował wzrost liczby zamówień o 9,9%, osiągając wartość 179,8 mln euro (w poprzednim roku było to 163,6 mln euro). Przychody również wzrosły o 23,2% rok do roku, do 172,3 mln euro (w poprzednim roku: 139,8 mln euro), między innymi dzięki udanemu ostatniemu kwartałowi. EBIT - na który wpływ miały koszty rozruchu i koszty przejściowe w drugim i trzecim kwartale, w szczególności w związku z wprowadzeniem nowych produktów do druku fleksograficznego, tektury falistej i druku cyfrowego, zwłaszcza w drugim i trzecim kwartale - wyniósł 23,9 mln euro po dwunastu miesiącach (w poprzednim roku: 19,3 mln euro).

Dr Stephen Kimmich, dyrektor finansowy Koenig & Bauer, komentuje: Ponieważ nadal działamy w niezwykle wymagającym otoczeniu rynkowym, kontynuowaliśmy naszą ścieżkę poprawy zysku operacyjnego. Mimo to jesteśmy świadomi, że Koenig & Bauer musi być w przyszłości bardziej rentowny. Podobnie jak nasi odnoszący sukcesy klienci, musimy skupić się na czynnikach napędzających naszą transformację z producenta maszyn do druku w firmę technologiczną. Ponadto musimy stawić czoła wyzwaniom świata charakteryzującego się szybkimi i nieprzewidywalnymi zmianami.

Nacisk na czynniki rozwoju i innowacje

Dzięki przyjętej w 2018 r. „Ofensywie wzrostu 2023”, której celem było proaktywne wykorzystanie możliwości rynkowych w interesie zrównoważonego, rentownego wzrostu, pojawiających się w szczególności w obszarze druku cyfrowego, tektury falistej, opakowań kartonowych i druku opakowań giętkich, a także w sektorze postpress, Koenig & Bauer znacznie przyspieszył transformację z producenta maszyn drukarskich w firmę technologiczną. W ten sposób spółka zmierza we właściwym kierunku, chociaż czynniki zewnętrzne i wewnętrzne powodują zwiększoną złożoność i rosnące koszty. Z tego powodu pod koniec 2023 roku Zarząd zainicjował program „Spotlight”.

Jak wyjaśnia dyrektor generalny Koenig & Bauer, dr Andreas Pleßke: Stare porzekadło, że zbierasz to, co zasiejesz, nadal ma zastosowanie. W 2018 r. rozpoczęliśmy dalekowzroczne inicjatywy rozwojowe. Dzięki takiemu nastawieniu jesteśmy liderem rynku i technologii w wielu obszarach od ponad 200 lat. I chcemy, aby tak pozostało. Obecnie prawie zakończyliśmy fazę siewu i chcemy zebrać plony. Pomoże nam w tym również program „Spotlight”, w ramach którego priorytetowo traktujemy inicjatywy i modele biznesowe, które zwiększają zyski i siłę finansową, ograniczamy inicjatywy, które nie mają bezpośredniego wpływu na zyski, oraz optymalizujemy organizację Grupy i segmentów, a także strukturę kosztów pośrednich, aby procesy były jeszcze bardziej odchudzone i przyjazne dla klienta. Pod kierownictwem Pleßke środki te zostaną w większości zidentyfikowane, wdrożone i sfinalizowane w 2024 r., chociaż ich całoroczny efekt będzie odczuwalny dopiero w 2025 r.

Dr Stephen Kimmich przejmie dodatkowo odpowiedzialność za segment specjalny
W grudniu 2023 r. dyrektor finansowy Koenig & Bauer, dr Stephen Kimmich, został mianowany zastępcą dyrektora generalnego, aby wnieść dodatkowy wkład w działalność operacyjną firmy poza pełnieniem funkcji dyrektora finansowego. Od 1 kwietnia 2024 r. przejmie on odpowiedzialność w zarządzie za segment specjalny, którą wcześniej pełnił dyrektor generalny dr Andreas Pleßke. Prof. dr. inż. Raimund Klinkner, Przewodniczący Rady Nadzorczej, komentuje: W ostatnich latach dr Kimmich zyskał doskonałą reputację zarówno na rynku kapitałowym, jak i poza nim. Położył już ważne fundamenty operacyjne na przyszłość, biorąc odpowiedzialność za naszą strategię fuzji i przejęć. Jesteśmy przekonani, że teraz będzie w stanie wykorzystać swoje dalekowzroczne umiejętności operacyjne w segmencie specjalnym.

Przewidywania na 2024 r.

W 2024 r. Koenig & Bauer nadal będzie musiał radzić sobie z trudnym otoczeniem makroekonomicznym. Mimo to Zarząd oczekuje, że marża EBIT i przychody pozostaną stabilne, na poziomie z poprzedniego roku. W związku z tym prognozuje zysk operacyjny w wysokości od 25 do 40 mln euro i przychody w wysokości około 1,3 mld euro. Jednak EBIT Grupy w 2024 r. będzie obciążony kwotą nawet 10 mln euro w wyniku wydatków na drupa, największe na świecie targi branży poligraficznej i graficznej, które odbędą się w Düsseldorfie od końca maja do początku czerwca, co spowoduje, że EBIT Grupy wyniesie od 15 do 30 mln euro po uwzględnieniu tego jednorazowego efektu.

Segmenty: Specjalny oraz Digital & Webfed powinny przynieść nieproporcjonalnie duży wkład zarówno w EBIT, jak i przychody. Oczekuje się natomiast, że wkład segmentu Sheetfed w przychody i zyski będzie w pierwszej połowie 2024 r. będzie odpowiednio niewielki. Wynika to z faktu, że firmy oczekujące na nowości zaprezentowane na targach drupa mogą ograniczać swoje zakupy przed tą imprezą.

Biorąc pod uwagę utrzymującą się słabą koniunkturę gospodarczą, spółka prognozuje marżę EBIT na poziomie 6-7% najpóźniej w 2026 r., przy przychodach Grupy na poziomie 1,5 mld euro. W perspektywie średnioterminowej oczekuje przychodów w wysokości około 1,8 mld euro i marży EBIT na poziomie 8-9%.
Przyszłe dywidendy ze wskaźnikiem wypłaty na poziomie 15-35%

Uwzględniając wyniki finansowe w 2023 r. i utrzymujące się trudne otoczenie gospodarcze na świecie, Zarząd i Rada Nadzorcza zaproponują na dorocznym walnym zgromadzeniu zatrzymanie zysku netto wygenerowanego przez spółkę holdingową Koenig & Bauer AG i pominięcie dywidendy za rok obrotowy 2023. Ponieważ jednak Koenig & Bauer przywiązuje dużą wagę do zapewnienia odpowiedniego udziału akcjonariuszy w sukcesie spółki, przyjęto przyszłą politykę dywidendową, zgodnie z którą firma będzie dążyła do wypłaty dywidendy w wysokości 15 - 35% skonsolidowanych zysków, przy minimalnej dywidendzie w wysokości 0,30 euro na akcję.

Spółka opublikuje zaudytowane sprawozdanie finansowe i raport roczny za 2023 r. w dniu 27 marca 2024 r. Tego samego dnia Koenig & Bauer przeprowadzi telekonferencję (w języku angielskim) dla analityków i inwestorów. Relacja z telekonferencji zostanie następnie udostępniona na stronie internetowej.

Opracowano na podstawie informacji firmy Koenig & Bauer