Należąca do koncernu Unilever marka lodów Magnum rozpocznie sprzedaż swoich lodów w pudełkach wykonanych ze zrecyklowanego polipropylenu (rPP). Na rynek trafi ponad 7 mln opakowań – to efekt ubiegłorocznych, zakończonych powodzeniem testów przeprowadzonych w Hiszpanii, Belgii i Holandii.
Mimo że od pewnego czasu w opakowaniach wykonanych z rPP sprzedawane są produkty kosmetyczne i higieniczne, dotychczas nikt nie zdecydował się na wykorzystanie tego materiału do pakowania żywności. Jako pierwszy uczynił to Unilever we współpracy z globalnym koncernem chemicznym SABIC.
Unilever poinformował, że rPP wykorzystany w opakowaniach Magnum nie jest pozyskiwany w procesach konwencjonalnego recyklingu mechanicznego, ponieważ wykluczają one możliwość wykorzystania go w opakowaniach przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Firma wykorzystuje innowacyjny proces odzysku, który zmienia odpady z tworzyw sztucznych w granulat, który – jak przekonuje producent – posiada takie same własności jak tworzywo pierwotnego pochodzenia.
Nowa technologia umożliwia Unilever recykling wymieszanego plastiku niskiej jakości, który normalnie trafiłby najprawdopodobniej do spalarni lub na wysypisko śmieci. Koncern twierdzi, że żadna inna technologia recyklingu nie pozwala obecnie na produkcję tworzywa rPP, które można wykorzystać w opakowaniach spożywczych.
Do końca 2020 r. firma zamierza wykorzystać na opakowania Magnum ok. 160 ton certyfikowanych tworzyw pochodzących z recyklingu; to element realizacji jej globalnego zobowiązania do zredukowania o połowę całkowitej ilości opakowań wykonanych z pierwotnych tworzyw sztucznych (o ponad 100 tys. ton) oraz przyspieszenia wdrażania zrecyklowanego plastiku do 2025 r.
„Jesteśmy dumni z bycia pierwszą marką lodów, która wdraża tę przełomową technologię” - powiedział Julien Barraux, globalny wiceprezes Magnum. „Liczymy, że to nowe podejście będzie dla branży żywności i przekąsek impulsem ku bardziej zrównoważonej przyszłości i gospodarce obiegu zamkniętego”.
Lody Magnum w zrecyklowanych pudełkach są dostępne w Europie, a od przyszłego roku trafią na rynki na innych kontynentach.
Na podstawie informacji Unilever opracował TK