Firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) z nadwyżką zrealizowała swoje cele w trudnym roku finansowym 2022/2023. Spółka technologiczna zanotowała sprzedaż na poziomie 2,435 mld euro w porównaniu z 2,183 mld euro w poprzednim roku, co stanowi wzrost o około 12%. Skorygowany wynik operacyjny wzrósł z 5,1% do 7,2%. Wolne przepływy pieniężne także były „na plusie” i wyniosły 72 mln euro, ale na wynik ten wpłynęły efekty jednorazowe. Osiągnęliśmy dobry wynik w trudnym środowisku w zakończonym właśnie roku finansowym - mówi dyrektor generalny Heidelberga dr Ludwin Monz. W obliczu dalszego wzrostu kosztów i niskiego poziomu rentowności Heidelberg uruchamia program generowania wartości - dodaje. Celem jest dalsze zwiększenie siły finansowej firmy i zintensyfikowanie inwestycji w obszarach wzrostu.
Nowa strategia biznesowa położy podwaliny pod przyszłe inwestycje. Dzięki swojej dwutorowej strategii Heidelberg realizuje dwa kluczowe kierunki strategiczne. Po pierwsze, firma zamierza wzmocnić swoją obecność na rynku poligraficznym - zwłaszcza opakowań i druku cyfrowego - wykraczając poza działalność w obszarze arkuszowych maszyn offsetowych. Po drugie, podobnie jak w przypadku działalności związanej z wallboxami (stacjami ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych), Heidelberg będzie wkraczał na nowe rynki spoza swojej dotychczasowej podstawowej działalności.
Potencjał wzrostu - dążenie do wyższych wolnych przepływów pieniężnych
Aby rozwijać innowacje, a w szczególności osiągać związany z nimi wzrost, Heidelberg potrzebuje niezbędnych zasobów - czy to w celu dalszego wzmocnienia swojego portfolio produktów w rozwijającym się sektorze opakowań, czy też w celu sfinansowania budżetu rozwojowego na udaną ekspansję druku cyfrowego. Mając to na uwadze firma chce znacznie zwiększyć swoje wolne przepływy pieniężne w perspektywie średnioterminowej. Będziemy zapewniać i redystrybuować zasoby przeznaczone na rozwój na drodze naszych własnych działań, tak by z powodzeniem realizować własną strategię wzrostu - wyjaśnia Tania von der Goltz, dyrektor finansowa w firmie Heidelberg. Dotyczy to w szczególności otoczenia rynkowego, które pozostaje wyzwaniem i kształtuje perspektywy na rok 2024.
Dobry rok finansowy w trudnych warunkach gospodarczych
Dzięki udanemu ostatniemu kwartałowi sprzedaż w roku obrotowym 2022/2023 była nieco wyższa niż prognozowany poziom 2,3 mld euro i wyniosła około 2,435 mld euro (w poprzednim roku: 2,183 mld euro). Szczególny wkład w ten wynik miał silny wzrost w segmencie Rozwiązań Opakowaniowych (Packaging Solutions). Portfel zamówień na dzień 31 marca 2023 r. utrzymał się na wysokim poziomie około 848 mln euro (w poprzednim roku 901 mln euro).
Korekty cen i dodatni rozwój sprzedaży miały szczególny wpływ na EBITDA. Rentowność EBITDA w wysokości 8,6% przekroczyła zakładany na co najmniej 8% poziom. Po skorygowaniu o zyski ze sprzedaży aktywów trwałych marża EBITDA wyniosła 7,2% (w poprzednim roku: 5,1%). Ze względu na wyższy bezwzględny poziom EBITDA oraz wyniki finansowe i podatkowe, które skorzystały z jednorazowych ulg, wynik netto po opodatkowaniu wyniósł 91 mln euro, był zatem znacznie lepszy lepszy niż przewidywana niewielka poprawa w stosunku do poprzedniego roku (33 mln euro). Przekroczył on również oczekiwania rynku, które już w trakcie roku finansowego wykraczały poza pierwotne prognozy.
Wolne przepływy pieniężne dzięki efektom jednorazowym
Wolne przepływy pieniężne wyniosły 72 mln euro i były niższe niż w poprzednim roku (88 mln euro). Podobnie jak w poprzednich latach przepływy pieniężne skorzystały na efektach jednorazowych, takich jak sprzedaż gruntów. Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej podniosły się dzięki poprawie wyników, ale negatywnie wpłynął na nie związany z wolumenem wzrost zapasów. Pozycja finansowa netto (środki pieniężne minus zobowiązania finansowe) poprawiła się do poziomu 51 mln euro na koniec okresu sprawozdawczego (w poprzednim roku: 11 mln euro). Heidelberg poczynił również postępy w zakresie wskaźnika kapitału własnego, który wzrósł do około 23% (w poprzednim roku: 11%) na koniec roku obrotowego. Oprócz wyższej aktuarialnej stopy procentowej dla emerytur w Niemczech i planowanej aktualizacji wyceny gruntów, wynika to przede wszystkim z dodatniego wyniku netto po opodatkowaniu.
Zwiększone inwestycje w rozwijające się rynki opakowań i druku cyfrowego
Ze względu na rosnący globalny popyt na towary pakowane druk opakowań i etykiet notuje wyjątkowe wzrosty, co czyni go ważnym segmentem dla Heidelberga. Segment rozwiązań opakowaniowych stanowi już około połowy sprzedaży firmy. Udział ten stopniowo wzrastał w ostatnich latach, do czego przyczyniły się również innowacje. Nowa generacja offsetowych maszyn arkuszowych Speedmaster XL 106 umożliwia – zwłaszcza producentom pudełek składanych – zwiększenie produkcji netto nawet o 10%. System fleksograficznego druku rolowego Boardmaster, będący całkowicie nowym rozwiązaniem, w porównaniu z poprzednim modelem podwaja wydajność wrażliwego na koszty druku na pudełkach składanych. Heidelberg zamierza wykorzystać tę technologię do wspierania swojej strategii i rozwoju. Zgodnie z dwutorową strategią koncentruje się również na rozwoju druku cyfrowego - segmentu, który notuje największe zwyżki na rynku etykiet, w tempie ok. 6%. Firma chce wzmocnić swoją pozycję w tym segmencie dzięki Gallus One, pierwszemu w pełni cyfrowemu i wysoce zautomatyzowanemu systemowi drukowania etykiet.
Dzięki swoim rozwiązaniom służącym do ładowania samochodów elektrycznych Heidelberg z powodzeniem wzmacnia - za pośrednictwem swojej spółki zależnej Amperfied GmbH - swoją pozycję na rozwijającym się w Niemczech rynku transportu opartego na elektryczności. Pragnąc rozwinąć w przyszłości bazę swoich klientów firma kontynuuje ekspansję w innych krajach Europy. Firmowe portfolio Wallbox uzupełniono o rozwiązanie z funkcją solarną, dzięki której Heidelberg chce spieniężyć trend rosnącej liczby domowych instalacji fotowoltaicznych.
Przewidywania na przyszły rok w obliczu niepewnej globalnej sytuacji gospodarczej
Na rok finansowy 2023/2024 nadal będą wpływać wyjątkowo trudne warunki, takie jak rosnące koszty materiałów, energii i personelu. Heidelberg zamierza to zrekompensować poprzez podniesienie cen sprzedaży.
Rozważając szanse i zagrożenia - i zakładając, że światowa gospodarka uniknie większego od spodziewanego spowolnienia wzrostu i nie popadnie w recesję – firma spodziewa się sprzedaży w roku obrotowym 2023/2024 na poziomie z poprzedniego roku (czyli 2,435 mld euro). Na sytuację będzie miał również wpływ brak istotnych zmian w kluczowych dla działalności biznesowej spółki kursach wymiany walut.
Na wynikach spółki szczególnie negatywnie mogą odbić się rosnące koszty produkcji; wyższe niż w poprzednim roku - w którym skorzystano z korzystnych transakcji hedgingowych - będą zapewne również koszty energii. Aby to zrekompensować, Heidelberg zamierza nadal podnosić ceny swoich produktów. Oczekuje się zatem, że skorygowana marża EBITDA pozostanie na poziomie z poprzedniego roku (7,2%). Wyniki w segmentach Rozwiązania do Druku (Print Solutions) i Rozwiązania Opakowaniowe prawdopodobnie będą skorelowane z rynkowymi trendami, podczas gdy wkład w zysk segmentu Rozwiązań Technologicznych (Technology Solutions) być nieco wyższy niż w poprzednim roku.
Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg
Na zdjęciach (od góry): 1. CEO Heidelberga dr Ludwin Monz i dyrektorka ds. finansowych Tania von der Goltz odpowiadają za nową strategię firmy/ 2. Nowy, zaawansowany technologicznie system druku rolowego Boardmaster podwaja wydajność przemysłowej produkcji opakowań/ 3. Dzięki w pełni cyfrowej maszynie do druku etykiet Gallus One Heidelberg zamierza wzmocnić swoją pozycję na rozwijającym się rynku etykiet.