Badania pokazują, że coraz częściej w swoich codziennych wyborach staramy się być ekokonsumentami. Kupując i używając produkty FMCG zastanawiamy się, jak każdego dnia wpływamy na środowisko. Nie inaczej jest z kosmetykami. Najczęściej w kontekście ekologii bierzemy pod lupę składy i deklaracje producentów. Czy równie często myślimy o tym, jaki ślad środowiskowy zostawi opakowanie po naszym kosmetyku?
Od momentu jego ogłoszenia na początku 2020 r. cała Unia Europejska odmienia przez wszystkie przypadki sformułowanie „Zielony Ład”. To nowe założenia dla Europy, które mają doprowadzić do zmniejszenia naszego wpływu na środowisko. Branża kosmetyczna mocno przygotowuje się do tych zmian. Już od kilku lat sprawdza i wdraża nowe rozwiązania tak, aby coraz więcej kosmetyków było wytwarzanych i używanych zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym. Wiele z nich dotyczy kwestii opakowań, które są istotną składową śladu środowiskowego każdego produktu.
Żeby udało się osiągnąć stawiane przez Komisję Europejską cele, język polityki i gospodarki trzeba przełożyć na język zrozumiały dla konsumentów - dla tych, którzy kupują, używają i wyrzucają opakowania po produktach codziennego użytku. Bez zrozumienia nowych polityk i zasad działania przez Polaków nie uda się stworzyć zamkniętego obiegu gospodarki, o którym tak często i abstrakcyjnie rozmawiają decydenci.
Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o ekologicznym używaniu kosmetyków, ale.. nie mamy gdzie sprawdzić.
Papier, szkło czy plastik – które opakowanie jest bardziej przyjazne dla naszej planety? Co z wpływem kosmetyków na środowisko? Jak segregować odpady opakowaniowe po produktach kosmetycznych? Z każdym dniem rośnie liczba osób, które używając kosmetyków zadają sobie te pytania. Dotychczas w Polsce brakowało jednak miejsca, w którym przystępny sposób można było się tego dowiedzieć. Między innymi dlatego powstała nowa Kosmopedia. Jest ona odpowiedzią Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego – największej organizacji branżowej nad Wisłą – na najnowsze wyzwania stojące przed sektorem kosmetycznym. 7 sekcji tematycznych, w tym liczne wątki ekologiczne, wiele nowych artykułów na aktualne tematy, wciąż rozbudowywana encyklopedia składników, w której w najbliższych miesiącach znajdzie się ponad 25 tys. opisów substancji. A wszystko to napisane przystępnym językiem, łatwe do przeczytania i zrozumienia.
Branża kosmetyczna w Polsce podjęła dotychczas wiele prośrodowiskowych działań w formie samoregulacji. Pożegnaliśmy między innymi mikroplastiki w większości produktów, systematycznie wprowadzamy bardziej zrównoważone technologie i opakowania. Bardzo rzadko jednak nasze inicjatywy docierają do świadomości konsumentów – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Chcemy, by Kosmopedia stała się w Polsce forum najbardziej aktualnej wiedzy o kosmetykach – także tej dotyczącej aspektów, z których wyrasta Zielony Ład.
Jak edukować, to tylko z najlepszymi ekspertami
W XXI wieku dzięki Internetowi mamy dostęp do najlepszych źródeł informacji. Jednocześnie żyjemy w erze fake newsów i wszechobecnych mitów powielanych przez internetowych trolli. Trudno wyłowić z tak wielu informacji te wiarygodne i prawdziwe. By ułatwić konsumentom selekcję wiadomości, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego zaprosił do tworzenia Kosmopedii najlepszych ekspertów w swoich dziedzinach. Sekcję środowiskową współtworzy ze specjalistami w dziedzinie zrównoważonych opakowań, m.in. REKOPOL Organizacją Odzysku Opakowań S.A.
Wiedzy i dobrych przykładów nigdy dość. Dlatego też z ogromną przyjemnością przyjęliśmy zaproszenie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego do współpracy także i w tym projekcie – opracowania i upowszechniania merytorycznych, ale i podanych w sposób przystępny dla konsumentów informacji. Osoby częściej i bardziej świadomie korzystające z kosmetyków dbają o swój wygląd i urodę. Trzymam kciuki, by dzięki tej inicjatywie także w bardziej efektywny sposób zadbały o środowisko naturalne – mówi Michał Mikołajczyk, prokurent REKOPOL Organizacji Odzysku Opakowań S.A.
W kolejnych miesiącach będą prowadzone działania edukacyjne w mediach społecznościowych i tradycyjnych, promujące artykuły ekspertów i rozwiewające największe wątpliwości konsumentów.
Opracowano na postawie informacji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego