Jürgen Heindl, założyciel Progroup AG, obchodzi 29 stycznia swoje 70. urodziny. Jako pionier w branży tektury falistej i papieru dzięki swojej przedsiębiorczej wizji nie tylko doprowadził firmę do pozycji lidera rynku, lecz także w pewnym stopniu przyczynił się do zmian w branży.
Klarowna wizja – przekonujący model biznesowy
Już na początku swojej kariery zawodowej Jürgen Heindl dostrzegł lukę na rynku: mali i średni producenci opakowań, którzy nie produkowali tektury falistej we własnym zakresie, byli zależni od dużych dostawców w branży - z reguły konkurentów – co osłabiało ich pozycję rynkową.
Ta obserwacja pozwoliła mu nakreślić klarowną wizję rozwoju: na drodze specjalizacji i wykorzystania najlepszych technologii w fabrykach budowanych zgodnie z filozofią Greenfield chciał zostać wysoce wydajnym, niezawodnym producentem formatów tektury falistej dla średniej wielkości producentów opakowań tekturowych - nie stanowiąc jednocześnie konkurencji dla tych klientów w zakresie własnej produkcji opakowań. Fakt, że ci producenci to prawie wyłącznie firmy rodzinne, takie jak Progroup, już od samego początku przyczynił się do wzmocnienia głębokiego zaufania między Jürgenem Heindlem a jego partnerami.
W ten sposób stworzył sytuację korzystną dla swojej firmy i klientów, a także przekonujący model biznesowy. W grudniu 1991 roku założył Prowell GmbH, poprzedniczkę dzisiejszej Progroup AG. Już w 1992 roku została uruchomiona pierwsza nowoczesna fabryka formatów tektury falistej w Offenbach an der Queich. Obecnie ta rodzinna firma posiada trzynaście fabryk formatów tektury falistej w Europie Środkowej i jest jednym z wiodących dostawców na rynku tektury falistej i liderem na rynku „podawania arkuszy”. Na przestrzeni lat doszły trzy maszyny papiernicze i elektrownia typu waste-to-energy, mające na celu zabezpieczenie dostaw surowców i osiągnięcia pozycji lidera kosztów; kolejna elektrownia typu waste-to-energy i fabryka formatów tektury falistej są obecnie w budowie..
Podstawy sukcesu: silne partnerstwa i innowacje
Podstawą sukcesu firmy Jürgena Heindla są długoterminowe i oparte na zaufaniu partnerstwa. „Naszych klientów widzimy nie tylko jako partnerów biznesowych; jako firma rodzinna dzielimy również wspólne wartości takie, jak niezawodność i zrównoważony rozwój” - wyjaśnia. Po dziś dzień Progroup charakteryzuje szczególnie bliska współpraca z innymi firmami rodzinnymi.
Jest to szczególnie widoczne w innowacyjnej koncepcji parków opakowań: Progroup buduje je w bezpośrednim sąsiedztwie swoich klientów albo zaprasza klientów do wybrania lokalizacji bezpośrednio obok zakładu Progroup. W ramach tej koncepcji formaty tektury falistej są transportowane do działów produkcji opakowań za pomocą przenośników taśmowych. Ten innowacyjny model stawia klientów na równi ze zintegrowanymi fabrykami tektury falistej, znacząco obniża koszty w łańcuchu tworzenia wartości oraz zwiększa elastyczność i niezawodność dostaw. W ten sposób emisje CO₂ zostają wyraźnie zredukowane, ponieważ odpada transport towarów samochodami ciężarowymi.
Część DNA Progroup: zrównoważenie i żądza przygód
Zrównoważony rozwój charakteryzuje wszystkie działania biznesowe Jürgena Heindla: „Będąc właścicielem firmy rodzinnej, należy zawsze brać pod uwagę przyszłe pokolenia i ukierunkowywać swoje działania na pozostawienie im świata, w którym warto żyć” - tak Jürgen Heindl wyjaśnia swoje przekonanie do rozwijania technologii produkcyjnych, które pozwalają oszczędzać zasoby. Wymaga to najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych oraz doskonale wykształconych i zmotywowanych pracowników.
Podróże, które odbywał z nimi, z klientami i przyjaciółmi, przeszły już do legendy. Do Norwegii, na Maltę, do południowa Hiszpanii - a także Jedwabnym Szlakiem do Chin, kolebki produkcji papieru, kiedy to grupa podróżowała również przez rozległe stepy Mongolii. „Osoby, które spędziły razem z innymi noc w jurcie, inaczej postrzegają siebie nawzajem i współpracują ze sobą w zupełnie inny sposób“ - mówi Heindl.
Zmiana pokoleniowa i nowe role
Na przełomie lat 2022/2023 Jürgen Heindl przekazał stanowisko prezesa zarządu swojemu synowi Maximilianowi. Jako wiceprezes rady nadzorczej Progroup i dyrektor JH Holding GmbH Jürgen Heindl pozostaje siłą napędową firmy i branży. Jego syn Vinzenz również aktywnie angażuje się w jej działalność jako dyrektor Professionals Academy. Akademia wspiera klientów w opracowywaniu długoterminowych strategii w całym łańcuchu wartości.
Osiągnięcia Jürgena Heindla w zakresie przedsiębiorczości zostały wielokrotnie uhonorowane, w tym medalem gospodarczym kraju związkowego Nadrenia-Palatynat (2021) i wprowadzeniem do Galerii Sław Firm Rodzinnych (2023). Dzieło jego życia pokazuje w imponujący sposób, jak odwaga, dalekowzroczność i przedsiębiorcza odpowiedzialność mogą stworzyć długoterminowy sukces.
Opracowano na podstawie informacji firmy Progroup