Pojemniki plastikowe Utz dla obsługi ostatniej mili dostaw
2 Jul 2021 08:30

Wspólna idea oszczędzania energii oraz optymalizacji procesów transportowych dla poszanowania środowiska naturalnego połączyła partnerów projektu SmartVan IOT, inteligentnego pojazdu w logistyce miejskiej i obsłudze ostatniej mili dostaw, prowadzonego przez spółkę technologiczną EV Fleet. Integracja transportu towarowego i logistyki miejskiej w Internecie Rzeczy otwiera nowe możliwości budowania inteligentnych łańcuchów dostaw.

Poprzez koordynację i integrację procesów zachodzących zarówno w pojedynczym przedsiębiorstwie, jak i pomiędzy różnymi podmiotami, możliwe staje się zagwarantowanie optymalizacji przepływów towarów i informacji z tym związanych.

Przykładem tej współpracy jest zastosowanie pojemników plastikowych Georg Utz #EUROTEC wyposażonych w kody RFID w projekcie realizacji dostaw produktów do klienta końcowego w ramach obsługi ostatniej mili, którego celem jest poprawa wydajności transportu w aglomeracjach miejskich.

Grupa Utz zawsze miała silną świadomość ekologiczną. Pierwsze działania związane z ochroną środowiska Utz realizował już pod koniec lat 80-tych XX w. Jednakże bycie prawdziwie ekologicznym oznacza bycie neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla, wykorzystanie używanej w produkcji i transporcie energii w sposób inteligentny oraz przekazywanie tych doświadczeń dalej. Każda branża ma swoją specyfikę – firma to rozumie i stara się rozwiązań najbardziej dopasowanych do potrzeb procesu klienta.

Innowacyjne rozwiązania logistyczne i transportowe umożliwiają przewożenie większej ilości towarów przy użyciu mniejszej liczby środków transportu potrzebujących mniejszej ilości operacji. Bazujące na takich założeniach modele transportu rozwija i wdraża zespół EV Fleet we współpracy z partnerami, w tym Georg Utz, w projekcie SmartVan IoT.

Realizowane wspólnie przedsięwzięcie pozwala na optymalizację przestrzeni ładunkowej, identyfikację zleceń w czasie rzeczywistym, dostosowanie drogi przejazdu i skrócenie czasu dostawy produktów do końcowego klienta.

Georg Utz jest w tym projekcie dostawcą pojemników transportowych EUROTEC z oznaczeniem w technologii RFID. Rozwiązanie to jest przykładem współdziałania poszczególnych rodzajów towarowego transportu miejskiego oraz zaawansowanych rozwiązań logistycznych, które pozwalają na efektywne planowanie i realizację dostaw oraz zarządzanie nimi. Szczególnie ważne jest to w obszarach dużych miast i aglomeracji miejskich. Zadanie takie spełnia inteligentny pojazd, SmartVan IoT, który stał się przykładem samochodu dysponującego – niczym smartfon – własnym systemem operacyjnym, pozwalającym na pełną integrację z systemami klientów takimi jak np. systemy zarządzania flotą czy systemy logistyczne partnerów, umożliwiające śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym.

Oznaczać to będzie możliwość dynamicznej aktualizacji danych i instrukcji dotyczących wszystkich planowanych dostaw towarów, warunków ich przeprowadzenia oraz realizacji zwrotów i reklamacji, co na dzisiejszym szybko rozwijającym się rynku e-commerce pozwala na zbudowanie istotnej przewagi konkurencyjnej.

Innowacyjny samochód będący wynikiem współpracy specjalistów z kilku różnych dziedzin dostarcza jakość, w której każdy przewożony produkt może mieć zapewnione szczególne wymagania i warunki transportowe dotyczące temperatury lub wilgotności powietrza. Ładunek może zostać zapakowany zgodnie z kolejnością wydań towarów w ramach kursu transportowego

i śledzenia przesyłki. Zapewnia to autorski system MATRIX-3D RFID Identification spółki EVFleet, który dzięki identyfikacji pojemników transportowych z oznakowaniem w technologii RFID, dostarczonych przez Georg Utz pozwala na monitorowanie macierzy transportowanych produktów i zapewnienie im optymalnych warunków przewozu.

SmartVan IoT to demonstrator technologii zbudowany na bazie elektrycznego samochodu dostawczego Mercedes-Benz eSprinter. Pojazd wyposażony jest w silnik o mocy 85 kW i cztery baterie trakcyjne o łącznej pojemności 47 kWh gwarantujące zasięg na poziomie 160 km. Niewątpliwy plusem eSprintera jest fakt, że przy ładowaniu z ładowarki o mocy 80 kW naładowanie akumulatorów do 80% zajmuje ok. 30 min. Dodatkowo pojazd wyposażony został w system kamer i monitoringu procesu dostawy, a dzięki zabudowie izotermicznej wydzielona została strefa pasywna i aktywna ładowni wyposażona w agregat chłodniczy i stelaż cargo umożliwiający bezpośredni i szybki dostęp do każdego produktu.

Pilotażowy projekt SmartVan IoT testowany był przez kilka miesięcy w ramach dostaw e-commerce realizowanych przez sieć Carrefour. Test udowodnił, że system, który działa

w oparciu o technologię RFID, pozwala na znaczną optymalizację przestrzeni ładunkowej, natychmiastową identyfikację zleceń oraz skrócenie czasu dostawy. Dzięki współpracy z firmą Georg Utz udało się dobrać optymalne, specjalnie zaprojektowane pojemniki transportowe EUROTEC, które można identyfikować dzięki technologii RFID. W inteligentnych systemach logistyki zwrotnej kluczowe znaczenie ma integracja kanału sprzedażowego z informacją

o stanach magazynowych. Jeżeli platforma sprzedażowa chce zapewnić klientom wysoki poziom obsługi, w tym możliwość anulowania zamówień już przekazanych do realizacji przez magazyn, to dynamiczna integracja systemów informatycznych staje się koniecznością.

Projekt został nagrodzony w konkursie „Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu

i Produkcji 2020” Kapituła postanowiła wyróżnić firmę EV Fleet za ECO & Fresh Delivery Foods (modelowy transport on-demand).

Opracowano na podstawie informacji firmy Georg Utz