Koszty życia są obecnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na zachowania konsumentów, a tuż za nimi plasują się zmiany klimatyczne, wynika z nowych badań zleconych przez Pro Carton. Badanie 2025 European Consumer Packaging Perceptions Survey, przeprowadzone wśród ponad 5000 konsumentów w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, analizuje zmieniające się postawy wobec zrównoważonego rozwoju, preferencje dotyczące opakowań oraz rolę przedsiębiorstw w podejmowaniu wyzwań środowiskowych.
Obawy finansowe są najważniejsze
Wyniki badania odzwierciedlają zmiany w obawach konsumentów: koszty utrzymania, wymieniane przez 66% ankietowanych jako główne zmartwienie, po raz pierwszy wyprzedziły zmiany klimatyczne (62%). Niepokoje finansowe są najbardziej widoczne w Wielkiej Brytanii; na pierwszym miejscu listy umieściło je 79% tamtejszych respondentów. Niepewność geopolityczna również ma duże znaczenie, szczególnie w Niemczech, gdzie 65% konsumentów wyraża zaniepokojenie trwającymi konfliktami.
Jednak pomimo wyzwań gospodarczych i politycznych, zrównoważony rozwój nadal utrzymuje się w czołówce zainteresowań konsumentów. 57% respondentów badania Pro Carton przyznało, że w ciągu ostatniego roku życie zgodne z ideami zrównoważonego rozwoju stało się dla nich ważniejsze, a najsilniej akcentują to badani z Hiszpanii (64%) i Włoch (65%).
Zrównoważony rozwój pozostaje w centrum uwagi
Konsumenci nadal podejmują konkretne wysiłki w celu zmniejszenia swojego wpływu na środowisko. Badanie pokazuje, że uważają oni recykling za najlepszy sposób na powstrzymanie zmian klimatycznych (67% głosów). 62% konsumentów przyznało się, że w ostatnich 12 miesiącach podjęli większy wysiłek odnośnie recyklingu, a spośród grup wiekowych największy wzrost zaangażowania w recykling, na poziomie 70%, wykazały osoby powyżej 60. roku życia.
Stale wzmaga się preferencja dla zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych: 89% konsumentów stwierdziło, że wybrałoby karton zamiast plastiku, gdyby mieli taką możliwość, co stanowi wzrost z 87% w 2024 roku. Coraz więcej osób odchodzi również od opakowań z tworzyw sztucznych: 37% świadomie zmniejsza zużycie towarów pakowanych w plastik. 65% twierdzi, że przy wyborze opakowania czynnikiem decydującym jest łatwość recyklingu, obok „możliwości ponownego zamknięcia” i wykorzystania naturalnych, odnawialnych materiałów.
Wzrosło też zaufanie konsumentów do wiedzy na temat recyklingu, a 84% respondentów jest pewna swej zdolności do rozróżniania materiałów nadających się do recyklingu. Zaufanie jest najwyższe w przypadku kartonu i tektury falistej, przy czym odpowiednio 83% i 85% konsumentów uważa, że materiały te można z powodzeniem poddać recyklingowi. Rok 2025 jest drugim z kolei, w którym opakowania na bazie włókien wyprzedzają szkło pod względem zaufania konsumentów, co świadczy o rosnącej świadomości ich korzyści dla środowiska.
Postrzeganie marek i firm przez konsumentów
Badanie wskazuje na silne oczekiwanie konsumentów, by firmy wzięły na siebie większą odpowiedzialność za przeciwdziałanie zmianom klimatycznym. Podczas gdy zrównoważone praktyki stają się coraz bardziej zakorzenione w codziennym życiu, 79% respondentów nadal uważa, że należy robić więcej. Ponad połowa z nich wyraża przekonanie, że właściciele marek ponoszą największą odpowiedzialność za zmniejszenie ilości odpadów opakowaniowych, podczas gdy zdaniem 21% obowiązek ten spoczywa na samych konsumentach; 14% oczekuje, że działania podejmą rządy, a 8%, że więcej powinni robić sprzedawcy.
Zrównoważony rozwój ma również bezpośredni wpływ na lojalność wobec marki. Czterech na dziesięciu konsumentów w Europie sięgnęło w ciągu ostatniego roku po inne marki z uwagi na obawy związane z opakowaniami (głównym powodem była chęć odrzucenia materiałów nie nadających się do recyklingu). W tej grupie dominują młodsi konsumenci; 57% osób w wieku 18-29 lat wybrało alternatywne marki w odpowiedzi na obawy dotyczące zrównoważonego rozwoju. Jednak kluczowym czynnikiem pozostaje przystępność cenowa, a 64% konsumentów twierdzi, że zdecyduje się na zrównoważone produkty tylko wtedy, gdy będą one kosztować tyle samo, co ich konwencjonalne alternatywy.
Komentując wyniki, Winfried Muehling, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Pro Carton, powiedział: „Pomimo utrzymującej się presji finansowej jest jasne, że zrównoważony rozwój i recykling pozostają najważniejszymi priorytetami dla europejskich konsumentów. Wyniki pokazują, że marki mają okazję wykazać się miejscem w forpoczcie zrównoważonych opakowań, szczególnie w zakresie równoważenia przystępnej ceny z odpowiedzialnością za środowisko. Karton nadal jest preferowanym wyborem, wzmacniając swoją reputację jako godne zaufania rozwiązanie opakowaniowe nadające się do recyklingu. Z punktu widzenia firm to kluczowy moment, aby wdrożyć zrównoważone innowacje, spełnić oczekiwania konsumentów i przyczynić się do rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym.”
Pełna wersja raportu 2025 European Consumer Packaging Perceptions Survey jest dostępna TUTAJ.
Opracowano na podstawie informacji Pro Carton